چاپ این برگه

اصغرزاده: هیچ حکومتی یا دولتی تحت هیچ عنوانی، حتی آیت‌الله مصباح یزدی هم اگر رهبر ایران بشود، نمی‌تواند زیر میز انتخابات بزند و آن را حذف کند

به گزارش بویرنیوز؛ ابراهیم اصغرزاده فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره ایده های مختلفی که در جریان اصلاحات درباره نحوه حضور در انتخابات اسفندماه مطرح می شود، به خبرآنلاین گفت: اساسا انتخابات برای همه جریانات سیاسی مهم است، بخاطر اینکه جامعه آرایش نو می‌گیرد و یک نوع موازنه اجتماعی جدید ایجاد می‌شود. در انتخابات آرای خاکستری در حکم، میادین مشترک نفت و گاز محسوب می‌شوند که باید بسرعت جذب شود وگرنه رقیبتان آن را مال خود می‌سازد. برعکس میادین اختصاصی در سرزمین اصلی که مال خودتان است ودر هر شرایطی می‌توانید آنرا استخراج کنید کسی نمی‌تواند آنرا جذب کند بحث اصلی بر سر میادین مشترکی است که با یک کشور همسایه شریک هستید و باید تمام قد تلاش کنید که این منابع را به طرف خودتان بکشانید.

اصغرزاده: شورای نگهبان مردم را وادار می‌کند از میان منتخبانش دست به انتخاب بزنند

وی ادامه داد: مهم این است که هر جریان سیاسی با راهبرد و تاکتیک های مناسب بتواند نظر رای دهنده‌ها را به ایده مرکزی خودش جلب کند. رای هر شخص در حقیقت دارایی نامشهود سیاسی و حق اختصاصی همان رای دهنده است که باید بتواند مستقیما در تصمیمات کلان اعمال نماید ولی چون در عمل در تصمیمات کلان چنین چیزی امکان پذیر نیست براساس قراردادی شفاف آنرا به شخص دیگری بنام حزب، کاندیدا یا نماینده طی تشریفاتی قانونی واگذار می‌کند تا غیرمستقیم این حق بکار گرفته شود. جنبه مهم هر انتخاباتی همین بده و بستان میان مردم و سیاستمداران است که موجب سلب از یکی و تملک توسط دیگری می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی هم نمیتواند زیر میز انتخابات بزند و آن را حذف کند

این فعال سیاسی اصلاح طلب، ادامه داد: جمهوری اسلامی بدون صندوق رای معنا ندارد. انتخابات در ایران یک واقعیت است، هیچ حکومتی یا دولتی تحت هیچ عنوانی، حتی آیت‌الله مصباح یزدی هم اگر رهبر ایران بشود، نمی‌تواند زیر میز انتخابات بزند و آن را  حذف کند؛ شاید بتواند اثربخشی آن را کم نماید یا شان آن را به کالایی نمایشی فرو بکاهد اما نمی‌تواند آن را تعطیل کند. این فرصتی است که بعد از انقلاب پدید آمده و انرژی سیاسی است که توسط انقلاب آزاد شده است؛ در حقیقت جامعه ایرانی با آن به سیاست و تاریخ بازگشته است.

اصغرزاده با اشاره به رژیم گذشته ادامه داد: می‌دانیم رژیم گذشته به لحاظ نُرم‌های اقتدار ملی و شاخص های اقتصادی رژیمی باثبات و توانمند بود و یک انقلاب نیمه صنعتی را از سال ۴۲ تا سال ۵۲ پشت سر گذاشته بود، پارلمان و حزب داشت، نفت به همراه ارتش قدرتمند و نهادهای امنیتی گسترده داشت و حتی تا حدودی پشت سر خودش حتی یک مشروعیت نیم‌بندی هم از مشروطه داشت. همین رژیم اما بلافاصله پس تعطیل کردن احزاب و تقلیل انتخابات به خیمه شب بازی حزب رستاخیز همان اعتبار نیم بند را از کف داد و مشروعیت زدایی شد.

او با بیان آنکه در شرایط فعلی که دنیا بر مسائل داخلی ایران تمرکز کرده و می‌خواهد اثبات کند که نظام ایران تمامیت‌خواه و استبدادی است، خاطر نشان کرد: باید با تمام وجود از قانون اساسی و اصول مربوط به فصل حاکمیت ملی صیانت کرد و به اجرای بدون تنازل قانون اساسی برگشت. در این میان انتخابات پررونق برای کشور خیلی مهم است، رهبر فقید انقلاب بارها گفته بودند که انتخابات مهم است و میزان، رای مردم است، به همین علت مجلسِ بر گرفته از رای مردم در راس امور باید باشد.

وی  گفت: به نظر من تحت هیچ شرایطی حکومت نمی‌تواند انتخابات را تعطیل کند و نمی‌تواند مشروعیت خود را از مشارکت اندکی از مردم بگیرد این همان زاویه و فُرجه ای است که معمولا جامعه ی مدنی به آن ورود می‌کند. طی دو دهه گذشته از همین طریق نارضایتی خود را نسبت به وضع موجود و باور خود را به اصلاحات و لزوم تغییر اوضاع به نمایش گذاشته است.