چاپ این برگه

وزیر علوم: برخورد با بورسیه‌ها درست نبود

منصور غلامی گفت: تعداد زیادی از بورسیه‌ها مشکل خاصی نداشتند و برخوردها با آنها صحیح نبود.

به گزارش بویرنیوز، سوال محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس از وزیر علوم  درباره پرونده بورسیه‌ها در جلسه علنی امروز بررسی شد.

وزیرعلوم اظهار داشت: موضوع بورسیه ها سال ۹۲ توسط دیوان محاسبات مورد بررسی قرار گرفت و وزارت علوم موظف به بررسی اسناد و مدارک بورسیه ها شد. این بررسی ها تا سال ۹۶ انجام شد و در سال ۹۶ و ۹۷ مباحث مربوط به بورسیه ها و فارغ التحصیلان اجرایی شد.

وزیر علوم اظهار داشت: اعزام دانشجو به صورت بورس به خارج از کشور قبل از تصویب قانون اعزام بورسیه ها به صورت محدود و خاص بود اما پس از تصویب قانون اعزام در سال ۹۸، قبولی در آزمون اعزام به عنوان مسیر اصلی کسب بورسیه خارج از کشور تعیین شد.

وی با بیان اینکه از سال ۷۰ تا ۸۳ هر سال آزمونی به این منظور برگزار می شد، یادآور شد: علاوه بر این اساتید هم می توانستند با شرایطی برای ادامه تحصیل معرفی شوند.

وزیر علوم گفت: در سال ۸۵ شورای مرکزی بورس تصمیم به عدم برگزاری آزمون گرفت و برگزاری آزمون بورس متوقف شد تا انتخاب دانشجویان بورس از میان دانشجویان نخبه انجام شود. شرط معدل ۱۴ و ۱۶ نیز تعیین شد.

غلامی افزود: از سال ۸۹ تا ۹۲ معاونت فرهنگی وزارت علوم ۷۳۶ نفر، یک تشکل دانشجویی ۵۶۵ نفر و یک مسئول دانشگاه ۱۵۱ نفر را برای بورس معرفی کرد. در ادامه روش تبدیل بورس خارج به داخل ایجاد شد.

وی تأکید کرد: از سال ۸۹ تا ۹۲ بخشنامه ای نیز برای ادامه تحصیل دانشجویان شاهد و ایثارگر صادر شد که از این طریق هم تعدادی از بورسیه ها استفاده کردند.

وزیر علوم یادآور شد: از ابتدای انقلاب تا امروز سه هزار و ۵۰۰ نفر در مقطع کارشناسی، ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر در مقطع دکترا بورس خارج از کشور دریافت کردند و با شیوه تبدیل بورس خارج به داخل، سه هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۶ هزار و ۴۰۰ نفر در مقطع دکترا تحصیل نمودند.

غلامی خاطرنشان کرد: به دلیل عدم رعایت قانون اعزام، نداشتن مصوبه وزیر وقت، عدم توجه به شرایط معدل و سن این پرونده ها مورد بازنگری قرار گرفت. این موارد تخلف را سازمان بازرسی کل کشور نیز اعلام کرده است.

وی در تشریح آمار بورسیه ها از سال ۸۵ تا ۹۲، گفت: ۷۱۰ نفر بورس خارج از کشور، هزار و ۸۷۴ نفر تبدیل بورس به خارج به داخل، ۱۶۰ نفر بورس از طریق بخشنامه ایثارگران و ۸۹۰ مربی دانشگاه بورسیه دریافت کرده اند که در مجموع سه هزار و ۶۴۴ نفر بورسیه شدند.

وزیر علوم تصریح کرد: کمیته ای برای بررسی بورسیه ها در دوره های قبل و حل و فصل این موضوع تشکیل شد. براساس بررسی های این کمیته از سه هزار و ۶۴۴ نفر بورسیه از سال ۸۵ تا ۹۲، ۸۴۱ نفر فاقد یک شرط یا چند شرط برای دریافت بورسیه تشخیص داده شدند که از این میان ۳۴۵ نفر ملزم شدند با هزینه های شخصی تحصیل کنند. ۲۱ نفر به دلیل تصمیم واحد آموزش دانشگاه لغو تحصیل شدند و ۱۷ نفر به خاطر عدم توان ادامه تحصیل، اخراج شدند.

وی افزود: تعداد زیادی از بورسیه ها مشکل خاصی نداشتند که برخورد یکی دو ساله با آنها صحیح نبوده است و بسیاری از آنها امروز در دانشگاه ها جذب شده اند. آماری از ارتباط افرادی که بورس دریافت کرده اند با افراد خاص نداریم.