سه شنبه 16 مهر 1398 - 12:35

شناسایی ۳ دهک ثروتمند برای حذف یارانه / با اعلام سخنگوی دولت حذف یارانه‌ها کلید می‌خورد/ تدوام کاهش یارانه بگیران در مهرماه

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه با اشاره به اعتراض ۶.۲ درصد از افراد به قطع یارانه گفت: با اعلام سخنگوی دولت حذف یارانه دهک‌های بالای جامعه کلید می‌خورد.

به گزارش بویرنیوز، طرح حذف یارانه دهک ها‌ی پردرآمد از لیست در شهریور ماه آغاز شد و در مرحله ابتدایی آن ۲۰۰ هزار نفر از افرادی که به تشخیص وزات رفاه پردرآمد شناخته شدند از لیست حذف و برای آن پیامک ارسال شد که این افراد می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات پیشخوان دولت نسبت به قطع یارانه خود اعتراض کنند.

در این میان روند حذف دهک‌های پردرآمد از لیست دریافته یارانه در ماه‌های آتی نیز ادامه دارد تا با شناسایی دهک‌های بالای جامعه از سوی وزارت رفاه یارانه غیر نیازمند قطع شود.

در این راستا گفتگویی انجام دادیم با حسین میرزایی، سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه که در ادامه می‌خوانید.

در مرحله اول چند نفر از دهک‌های بالای جامعه از لیست دریافت یارانه خط خوردند؟

میرزایی: در مرحله اول قطع یارانه دهک‌های پردرآمد حدودا ۱۷۰ هزار خانوار شامل ۷۰۰ هزار نفر از لیست دریافت یارانه حذف شدند که این رقم‌های حدودی به علت این است که برخی از این افراد نسبت به قطع یارانه خود اعتراض و برخی دیگر هنوز اقدامی در این باره انجام نداده اند به همین علت این اعداد به صورت تقریبی اعلام می‌شود.

چه تعداد از ۱۷۰ هزار خانواری که از لیست دریافت یارانه حذف شده اند، به این موضوع اعتراض کردند؟

میرزایی: تا روز گذشته ۶.۲ درصد از کل افرادی که از لیست دریافت یارانه حذف شده اند نسبت به قطع یارانه خود در دفاتر پیشخوان دولت اعتراض کردند.

معیار‌های حذف یارانه دهک‌های پردرآمد چه مواردی است؟

میرزایی: در گام اول اقدام به شناسایی دهک‌های پردرآمد بر مبنای خودرو، املاک، سهام، معاملات، سفر‌های خارجی کردیم و با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی پزشکان، وکلا، اعضای هئیت علمی آن‌ها و حقوق دریافتی از تامین اجتماعی، وضعیت درمانی آن‌ها و فاکتور‌های مختلف را مورد بررسی قرار دادیم و در انتها با کنار هم گذاشتن تمامی این موارد تصمیم گرفته شد که این افراد دهک‌های بالای جامعه هستند یا خیر.

با چه دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی برای شناسایی دهک‌های پردرآمد همکاری می‌کنید؟

میرزایی: این اطلاعات از طریق پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مستقر است، بدست می‌آید و از این طریق دهک‌های بالای درآمد در کشور شناسایی می‌شوند که در این مرحله مواردی شامل بیمه تامین اجتماعی، بیمه کارگران ساختمانی، بیمه قالیبافان، رانندگان و وضعیت افرادی که دو دفترچه‌ای هستند بررسی شد و در حال حاضر به سطح قابل قبولی از دقت رسیده که افراد با دهک‌های درآمدی بالا را شناسایی و اطلاع رسانی کردیم؛ تمامی اطلاعات به صورت بر خط در اختیار ما قرار گرفته و آخرین اطلاعاتی که برای شناسایی وضعیت مالی خانوار‌ها نیاز داشتیم را دریافت کردیم.

میزان دریافتی افراد از چه طریقی مشخص می‌شود؟

میرزایی: افرادی که تحت پوشش تامین اجتماعی و مستمری بگیر در ارگان بهزیستی، تامین اجتماعی و کمیته امداد هستند در ابتدای سال میزان دریافتی آن‌ها مشخص می‌شود و تا پایان سال ثابت خواهد بود بنابراین اگر ما اطلاعات را در سال یکبار به روزرسانی کنیم کفایت شناسایی درهک‌های بالای درآمدی جامعه را می‌کند.

افرادی که به حذف یارانه خود اعتراض دارند باید چه اقدامی انجام دهند؟

میرزایی: سرپرستان خانوار اگر پیامک حذف یارانه را دریافت کرده باید با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و ارائه یکی از مدارک شناسایی اعم از شناسنامه، کارت ملی، گواهی نامه یا گذرنامه احراض هویت شود و بعد از آن باید اجازه نامه کتبی را مبنی بر اینکه به دولت اجازه می‌دهد که کلیه اطلاعات بانکی دسترسی داشته باشد را امضا و به متصدی دفاتر پیشخوان ارائه دهد و او هم پس از ثبت اطلاعات افراد در سیستم آن را تایید و کد رهگیری به شماره تلفن همراه سرپرست خانوار واریز خواهد شد.

سرپرست خانوار پس از دریافت کد رهگیری بعد از ۴۸ ساعت با مراجعه به سامانه یارانه yaraneh۱۰.mcls.gov.ir مراجعه و پس از ارائه کد ملی و کد رهگیری وارد سامانه شوند و پس از ورود می‌توانند اطلاعات و تراکنش مالی خود را مشاهده کنند اگر باز هم نسبت به این موضوع متقاعد نشدند می‌توانند با ذکر دلیل اعتراض خود را در سامانه ثبت کنند.

کسانی که پیامک قطع یارانه دریافت نکرده اند، ولی یارانه آن‌ها حذف شده باید چه اقدامی انجام دهند؟

میرزایی: تمامی افرادی که پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و در مجموعه ستاد اجرایی تبصره ۱۴ بودجه شناسایی شدند پیامک حذف دریافت کرده اند، تعداد قابل توجهی از خانوار‌ها یارانه شان حذف نشده، ولی به حساب آن‌ها واریز نشده است که سازمان هدفمندی یارانه‌ها پیامکی با عنوان اینکه ” سرپرست محترم خانوار به شماره ملی… به شماره ملی به یکی از بانک‌ها مراجعه و اعلام حساب کنید” تا یارانه این افراد به حسابشان واریز شود؛ در این رابطه یک مشکل فنی به وجود آمده و یارانه این افراد اصلا حذف نشده است.

معیار حذف یارانه نقدی حقوق دریافتی ۶ ماهه سال جاری است؟

میرزایی: معیار حذف یارانه دریافتی ۴ ماهه ابتدایی سال جاری اگر متوسط مجموع تراکنش‌های خرید اعضای خانوار برای خانوار یک نفره بالای ۴ میلیون تومان، خانوار دونفره بالای ۵ میلیون تومان، خانوار سه نفره بالای ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، خانوار چهار نفره ۷ ملیون و ۵۰۰ هزار تومان، خانوار‌های پنج نفره بالای ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و از پنج نفر به بالای هر فرد خانوار ۵۰۰ هزار تومان به این مبلغ افزوده می‌شود، اگر بیشتر از مقدار‌های ذکر شده باشد یارانه آن‌ها حذف قطعی خواهد بود و اگر پایین‌تر بود حذف نخواهند شد.

مبنای شناسای افراد در مرحله ابتدایی حذف یارانه جدا از تراکنش‌ها حداقل ۸۰۰ میلیون تومان در سال گذشته واریزی داشته باشند که تعداد قابل توجهی از این افراد را شناسایی کردیم که بالای ۲۰ میلیارد تومان واریزی سالیانه و گردش مالی ماهیانه ۸۰۰ میلیون تومان بوده و به قطع یارانه خود اعتراض کردند.

در حال حاضر چند دهک پردرآمد شناسایی شدند و قطع یارانه غیر نیازمندان تا چه زمانی تداوم دارد؟

میرزایی: حذف یارانه پردرآمد‌ها تا انتهای سه دهک ادامه خواهد داشت و در مرحله مهرماه نیز سری جدیدی از دهک‌های بالای درآمد از لیست دریافت یارانه حذف خواهند شد و تعداد و کیفیت و نحوه ارزیابی افراد حذف شده در ماه‌های آتی اعلام خواهد شد و روال حذف پردرآمد‌ها تا انتهای سه دهک ادامه خواهد داشت.

تکمیل فرآیند حذف یارانه نقدی افراد غیر نیازمند تا چه زمانی خواهد بود؟

میرزایی: هدف حذف سه دهک بالای درآمدی جامعه از لیست دریافت یارانه است و در راستای اجرای قانون بودجه عمل خواهیم کرد و موضوع بعدی این است که با وجود دو مانع دقت شناسایی که بسیار بالا بود، اما با توجه به دید و رفتار مردم، مجلس، رسانه‌ها دستگاه‌ها و ارگان‌ها برای ما مهم بود به هیمن دلیل یک مرحله تست را پیش بردیم که در این مرحله دقت محرض شد که در این رابطه ۶.۲ درصد معترض داشتیم که پیش بینی ما تا ۱۰ درصد اعتراض بود و با این آمار از نظر دقت تایید شدیم مرحله بعدی بحث حساسیت‌های اجتماعی است که نسبت به حذف یارانه دهک‌های بالای جامعه به وجود آمد و در این میان یارانه برخی از افراد به دلیل مشکل سیستم واریز نشد و تمامی این موارد دست به دست هم داد تا شایعاتی مبنی بر حذف یارانه کم درآمد‌های ایجاد شود که در این رابطه اطلاع رسانی و اثبات موضوع صورت گرفت و در حال حاضر بستر حذف یارانه پردرآمد‌ها از جمله افراد و زیر ساخت لازم برای اطلاع رسانی، شناسایی و اعتراض آماده است بنابراین هر زمان دستور از بدنه دولت اخذ و تایید هئیت دولت صورت گیرد برای حذف سه دهک بالای درآمدی اقدام خواهیم کرد.

در مورد حذف سه دهک درآمدی بالای جامعه از یارانه چه افرادی باید تصمیم بگیرند؟

میرزایی: این تصمیم کلان و ملی است و مجلس کار خود را انجام داده و قانون آن را مصوب کرده است؛ براساس قاعده در هئیت دولت پیشنهاد و در صورت مصوب شدن از سوی سخنگوی دولت به صورت رسمی اعلام می‌شود و در فرآیند‌های اجرایی نیز ما آماده حذف سه دهک بالای درآمدی از لیست دریافت یارانه هستیم.

مالکان دارای خودروی ۲۰۰ میلیونی از لیست دریافت یارانه حذف می‌شوند؟

میرزایی: در حال حاضر بیش از ۴۲ هزار خانواری که از لیست دریافت یارانه حذف کردیم مجموع ارزش خودرو‌های آن‌ها بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان بوده و این مورد جز فاکتور‌های اول شناسایی و حذف یارانه به شمار می‌آید.

چه تعداد خانوار دارای خودروی بیش از ۵۰۰ میلیون در مرحله اول از لیست دریافت یارانه حذف شدند؟

میرزایی: در مرحله اول حذف دهک‌های بالای جامعه از لیست یارانه بیش از ۱۵ هزار خانوار دارای خودروی با ارزش بالای ۵۰۰ میلیون تومان، دارای منازل بالای شهر، سفر‌های خارجی، وضعیت درآمدی بسیار خوب بودند که یارانه آن‌ها قطع شد.

چه تعداد از افرادی که اعرتاض کردند مسئولیت تراکنش‌های خود را قبول نکردند؟

میرزایی: از مجموع افرادی که یارانه آن‌ها قطع شد حدود ۴۷ درصد از افراد مسئولیت تراکنش‌های خود را نپذیرفتند و با عنوان‌هایی از جمله حسابداری و کارپردازی شرکت اقدام به اعتراض نمودند و در کل باید کار شخصی با حساب شخصی و کار تجاری با حساب تجاری انجام شود به همین دلیل به این افراد ۶ ماه فرصت داده شده تا حساب خود را جدا کنند، پس از این مدت مجدد حساب افراد بررسی خواهد شد و در صورت صلاحیت یارانه این افراد مجدد وصل خواهد شد و حق هیچ یک از افراد تضعیف نخواهد شد./میزان

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=311232
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما