سه شنبه 16 مهر 1398 - 12:27

دلیل خودکشی دردناک زنان در مناطقی از کهگیلویه از زبان عدل هاشمی

عدل هاشمی گفت: يک خانواده 5 الی 6 جوان تحصيلكرده دارد و دستش به هيچ جا بند نيست و کاری نيست كه انجام دهند. رودخانه هم بغل دست شان است اما نمي توانند آب براي كشاورزي پمپاژ كنند وچنان مشكلات زندگي به آنها فشار مي آورد كه مرگ را ترجيح مي دهد.

به گزارش بویرنیوز، عدل هاشمی‌پور نماینده مجلس در مورد آمار خودسوزی و خودکشی زنان در 6 ماه نخست سال جاری در روستاهای شهرستان دهدشت کهگیلویه و بویراحمد گفت: استانداری، کارشناسان و سازمان بهزیستی با بررسی‌های که در این روستاها انجام دادند به این نتیجه رسیده‌اند که باید با آسیب‌های اجتماعی در این منطقه به طور جدی مبارزه عملی کرد و بی توجهی به این موضوع ممکن است باعث ایجاد بحران اساسی در این مناطق شود.

نماینده کهگیلویه بزرگ (کهگیلویه و بویر احمد) در مجلس در گفت‌وگو با عصرایران با اشاره به برخی اقدامات در سال‌های اخیر در این مناطق ادامه داد: مردم این مناطق فوق العاده محروم هستند، ابتدایی ترین کارهای عمرانی در این مناطق انجام نشده است، بعد از 40 سال لوله گازی برای این مناطق همین اواخر کشیده شده است.

نايب رئيس كميسيون انرژي اضافه کرد: جوانان این مناطق از بیکاری رنج می برند، فقر در اين مناطق بيداد مي‌كند،٥٢درصد مردم اين مناطق تحت پوشش نهادهای حمايتي يعني كميته امداد و سازمان بهزيستي هستند.

وي ادامه داد: نمي‌خواهم خدمات نظام در اين مناطق را زير سوال  ببرم ولي كار اصلي و زير بنائي در عرصه هاي مختلف فرهنگي و آموزشي و يا حوزه هاي عمراني و صنعتي در اين مناطق نشده است، در حال حاضر اتفاقاتي مي افتد ولي بايد اين قبيل كارها به صورت مستمر ادامه داشت باشد.

این نماینده مجلس تصريح كرد: تا نامي از خودسوزي زنان در اين مناطق برده مي شود برخي ضعف فرهنگي را علت اين موضوع مي دانند كه بايد به اين نوع اظهارنظرها بگويم اتفاقا مردم اين مناطق مردمي با فرهنگي غني و كم توقع هستند و همين كم توقعي شان نيز باعث شده است كه تا الان صدايشان به جايي نرسد.

وي با بيان اينكه فقر اقتصادي عامل اصلي خودكشي و خودسوزي جوانان و زنان و حتي برخي مردان در اين مناطق است گفت: بايد در اين مناطق هم كار فرهنگي و هم اقتصادي شود، بايد منابع به اندازه كافي در اختيار مسئولان در اين مناطق قرار گيرد، متاسفانه دست مسئولان استاني خالي است.

هاشمي پور تاكيد كرد: يک خانواده 5 الی 6 جوان تحصيلكرده دارد و دستش به هيچ جا بند نيست و کاری  نيست كه انجام دهند. رودخانه هم بغل دست شان است اما نمي توانند آب براي كشاورزي پمپاژ كنند وچنان مشكلات زندگي به آنها فشار مي آورد كه مرگ را ترجيح مي دهد.

وي گفت: ما منكر خودكشي و خودسوزي در اين مناطق نمي شويم اما آماري كه در رسانه ها منتشر شده است دقيق نيست. اين مناطق حوزه انتخابيه بنده است و حتي بارها در مراسم ختم هاي اين افراد نيز شركت كردم ولي موضوع به اين شدت و غلظتي كه رسانه ها مي گويند نيست.

نماينده مردم كهگيلويه خاطر نشان كرد: ما تذكرات لازم را به مسئولان در سطح ملي و استاني داده ايم و حتي هشدار داده‌ايم كه بايد براي جلوگيري از آسيب هاي اجتماعي كار فوري و ضروري در اين مناطق انجام شود اما با اين حركت هاي كند  نمي توان چندان اميدوار به حل مشكل بود.

وي گفت: اين روستاها محرومترين مناطق كشور هستند و انگار مردم به جز خدا كسي را ندارند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=311230
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. هم ولایتی گفت:

    قطعا” انتظار میرود با این سخنان گهر بار و راه حل های ارائه شده توسط جناب سردار دیگر شاهد این موارد ناخوشایند نباشیم.

  2. کارشناس ارشد برق بیکار گفت:

    اگه به جای اینکه این همه کار به دختران جوان تو پتروشیمی ها میدی؛به پسران جوان تحصیلکرده بدی؛حداقل ازدواج میکنند ولی دختری که تو پتروشیمی گذاشتی سر کار ؛عمرا اگه با یه پسر بیکار ازدواج کنه….بنظرم باید قدم اول رو خودت برداری جناب مهندس هاشمی

  3. محمد گفت:

    تو چه اقدامی انجام دادی برای این جوانان فقط شعار مفت دادی

  4. samad hoshyari گفت:

    واقعا بسیار زیبا نوشتی
    فقری که الان وجود دارد فقر اقتصادیست نه فقر فرهنگی

  5. کاظم شهروند گفت:

    جناب هاشمی اگرهمین سرمایه که خدابه توداده برای رضای خداهمون جاسرمایه گذاری بکنی مثال مزرعه پرورش ماهی ویاپمپاژآب برای کشاورزی وامثالهم انجام بدی هم جوانانی رامشغول کارمیکنی هم فقرراکمرنگ وهم آرای مردم رامال خودت وهم خودت منفعتی حاصل میکنی وبالاترازاینهاخداازشماراضی میشوداینکه بارسانه هامصاحبه کنی وصحبت بفرمایی بعدبگویی اینچنین که رسانه هامیگویندنیست خوب نیست چراکه ماهانه ماخودسوزی میشنویم وکاملاصحت داردوبدان دوصدگفته چون نیم کردارنیست

  6. ناشناس گفت:

    متاسفانه خدا توی زندگی افرادکم رنگ شده.فقرمعنویت درکنار مسایلی مثل اقتصادو…. باعث خودکشی برخی افراد شده .افرادی بودند که با سرمایه بالا و وضع اقتصادی خوب باز هم خودکشی کردند.

  7. همشری گفت:

    جان خودت حرف میزنی بچه های مردم دارند از فقر به هزار راه کشانده می شند بچه های خودتو ببین تو ناز نعمت هستند بله مشکلی ندارند آخه باباشون ……..

  8. ناشناس گفت:

    باسلام. درودبرتوکه مشکلات مردم کهگیلویه دهدشت وتوابع آن را به زبان آوردی تادنیا بفهمد که فقر بیکاری و منطقه محروم کهگیلویه دهدشت زندگی کردن مردم این منطقه چقدر سخت است

  9. ناشناس گفت:

    حرف زدن رو همه بلدن جناب نماینده علل الخصوص دم انتخابات نمایندگان مجلس…

  10. ناشناس گفت:

    علت بیشتر خود کشی ها .ازدواج های اجباری است .نه عواملی.که سردار می فرمایند

دیدگاه شما