شنبه 13 مهر 1398 - 13:59

جزئیات مهم ماجرای ایدز در روستان چنار لردگان

در پی انتشار شایعاتی مبنی بر آلوده شدن برخی از اهالی یکی از روستا‌های شهرستان لردگان به ویروس ایدز به‌ دنبال استفاده از سرنگ آلوده توسط بهیار خانه بهداشت، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به وزیر دادگستری درخواست کرد به این شایعات رسیدگی شود.

به گزارش بویرنیوز، «سعید نمکی» در واکنش به انتشار خبر ابتلای تعدادی از اهالی روستایی در چهارمحال و بختیاری به ایدز در نامه‌ای به وزیر دادگستری نوشت: پیرو مذاکره تلفنی از چندی قبل با پیگیری یکی از بهورزان سختکوش ما در یکی از روستاهای شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری مواردی از ابتلا به ویروس اچ‌ای وی شناسایی شد.
وی در ادامه این نامه آورده است: جهت حفظ شئونات مردم منطقه به نحوی کاملا محرمانه موضوع پیگیری و با آزمایشات گسترده موارد جدید ردیابی شد که متاسفانه کانون آلودگی در معتادان تزریقی و افرادی با روابط نامطلوب شناخته شد. نمکی افزود: آرام و بی‌صدا این حرکت بیماریابی ادامه داشت تا این‌که یکی از مقامات قضایی استان با ورود به موضوع و ابراز مطلب غیرکارشناسانه مبنی بر مقصر بودن بهورز روستا و آلودگی بیماران از طریق سرنگ آلوده توسط وی، اقدام به جلب این نیروی خدوم و زحمتکش کرد و غم‌انگیز آن‌که رسانه‌های مغرض بیگانه به استناد به این اعلام نظر و رفتار عاری از هرگونه دیدگاه کارشناسی، خبر کذب آلودگی مردم یک روستا به دلیل قصور پرسنل مرکز درمانی و استفاده از سرنگ آلوده به ویروس ایدز را منتشر کرده‌اند. وزیر بهداشت افزوده است: بسیار جای تاسف است در شرایط سخت جنگ اقتصادی که همکاران اینجانب شبانه‌روز و بی‌وقفه در تلاشند تا در دورترین نقاط کشور با خدمت‌رسانی در زمینه‌های پیشگیری، درمان و توانبخشی از خانه‌های بهداشت تا مراکز اورژانس، از اتاق‌های عمل تا داروخانه‌ها با تمام وجود و با از خودگذشتگی در خدمت مردم باشند و جایگاه کشورمان را در این شرایط سخت به رتبه اول در منطقه ارتقا دهند با عملکردی ناشیانه این‌گونه حرمت اینان و نهایتا نظام ارائه خدمت جمهوری اسلامی ایران بی‌عزت می‌شود. نمکی از وزیر دادگستری درخواست کرد هرچه زودتر دستور رسیدگی به موضوع صادر و نتیجه به وی اعلام شود.  وزیر بهداشت تاکید کرد: بدیهی است در صورت عدم اعاده حیثیت بربادرفته کارمند خدوم و همچنین نظام سختکوش ارائه خدمات بهداشتی و درمانی کشور، اینجانب و همکارانم جهت جلوگیری از دلسردی خادمین عرصه سلامت از هر کوششی دریغ نخواهیم کرد.

 استقرار تیم‌های پزشکی تشخیص ویروس ایدز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری  نیز گفت: با توجه به اهمیت موضوع از روز پنجشنبه اکیپ‌های شناسایی، تشخیص و درمان ویروس ایدز در یکی از روستای لردگان مستقر می‌شود.
«مجید شیرانی» افزود: تمامی آزمایشات و مراحل تشخیص بیماری برای اهالی روستا به صورت رایگان انجام می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین این آمادگی وجود دارد که افراد شناسایی شده برای انجام آزمایشات لازم به استان‌های اصفهان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد اعزام و از خدمات مراکز درمانی این استان‌ها بهره‌مند شوند.
شیرانی با بیان این‌که علت بروز و شیوع این بیماری در این روستا در دست بررسی است، تصریح کرد: تاخیر در اطلاع‌رسانی این موضوع به سبب حفظ حرمت بیماران و محرمانه بودن موضوع و سپس بررسی کامل تحقیقات و پیگیری‌ها بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری با بیان این‌که ابتلا به ویروس ایدز در تعداد انگشت شماری از اهالی روستا طی سال‌های گذشته وجود داشته است و سابقه آن به سال‌های گذشته بازمی‌گردد، افزود: کشف و شناسایی بیماران در ماه‌ها و روزهای اخیر صورت گرفته که به محض اطلاع از این موضوع، تیم‌های عملیاتی را به منطقه اعزام و موضوع را مورد پیگیری قرار دادیم. شیرانی با بیان این‌که موضوع به طور کامل تحت نظر قرار گرفته شده است، افزود: در همین راستا شناسایی افراد مبتلا و اتصال آنها به درمان و سپس پیشگیری از سرایت ویروس به افراد سالم در دستورکار قرار گرفته است.
وی با تاکید بر این‌که دوری از هرگونه تنش و استرس مسئولان را در مدیریت هرچه بهتر موضوع یاری می‌دهد، از مردم درخواست کرد به شایعات فضای مجازی توجهی نکنند و اخبار را از مجاری و رسانه‌های رسمی پیگیری کنند.

اطلاعات بیماران محرمانه است

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی نیز  با اشاره به اهتمام وزارت بهداشت بر رعایت محرمانه بودن اطلاعات بیماران گفت: اطلاعات مربوط به افراد مبتلا به ایدز محرمانه است و مسائل خصوصی مردم را جایی عنوان نمی‌کنیم. «محمدمهدی گویا» در سفر به استان چهارمحال و بختیاری افزود: وظیفه اصلی و نخست هر پزشک حفظ اطلاعات محرمانه بیمار خود است و در رابطه با موضوع شیوع ویروس ایدز در یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری نیز این مهم به جد رعایت می‌شود.
وی با تاکید بر این‌که حفظ سلامت مردم اولویت نخست وزارت بهداشت است، تصریح کرد: تمام تلاش ما بر این است که در درجه اول مردم، مبتلا به بیماری نشوند و اگر مبتلا شدند به بهترین شکل ممکن درمان شوند و اجازه شیوع این بیماری را ندهیم. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر این موضوع که وزارت بهداشت برای مدیریت موضوع ابتلای تعدادی از مردم یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری، به ویروس ایدز وظیفه خود را به خوبی انجام داده است، گفت: پرسنل بهداشت و درمان نیروهای خدومی هستند که در این مسیر جان خود را تقدیم کرده‌اند و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که با تمام وجود در خدمت سلامت آنها هستیم.

گویا، با تشریح اقدامات انجام شده در یکی از روستای مد نظر استان، خاطرنشان کرد: تاکنون از تعدادی از اهالی این روستا به صورت داوطلبانه و به خواست خود این افراد آزمایش گرفته شده است و از این بین، بیماری تعداد معدودی تایید شد که مبتلا به این ویروس بوده‌اند، اما چنانچه در این خصوص تردید دارند می‌توانند با مراجعه به استان‌های همجوار آزمایش مجدد بدهند.
وی خاطرنشان کرد: تلاش ما بر است تا علاوه بر شناسایی افراد مبتلا و تحت درمان قرار دادن آنها، از خانواده‌های افراد مبتلا و فرزندان آنها مراقبت کنیم که این بیماری در بین آنها شیوع پیدا نکند.

   جلوگیری از شیوع بیماری اولویت نخست مسئولان است

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان این‌که جلوگیری از شیوع بیماری اولویت نخست مسئولان است، گفت: مردم اطمینان داشته باشند در گام بعدی، اگر سهل‌انگاری صورت گرفته باشد، عوامل دخیل در بروز این بیماری با دقت کافی و مسائل کارشناسی، شناسایی و با آنها برخورد می‌شود.
«اقبال عباسی» با اشاره به حضور رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در شهرستان لردگان برای بررسی بهتر موضوع اظهار کرد: در این دیدار دغدغه‌های استان در این حوزه تشریح شد تا به وزیر بهداشت و درمان انتقال داده شود. وی حفظ سلامت مردم را اولویت اصلی استان دانست و گفت: تمام تلاش ما بر این است که با مدیریت صحیح، از حاشیه سازی پیرامون موضوع جلوگیری کنیم، چراکه افرادی علاقه‌مند هستند از این موضوع حاشیه‌سازی و مسئولان را از اصل موضوع غافل کنند. عباسی، ایجاد تردید در نحوه خدمات‌رسانی متولیان امر درمان را منجر به بروز ناامیدی در جامعه دانست و گفت: اظهار نظرهایی بدون پشتوانه علمی و تخصصی که منجر به تردید در نحوه خدمات‌رسانی فعالان حوزه بهداشت و درمان می‌شود، تبعات ناگواری به همراه دارد و مردم را ناامید می‌کند.
وی همچنین با بیان این‌که بررسی تخصصی موضوع ابتلای برخی از اهالی یک روستا در این استان در حال انجام است، گفت: این موضوع نه از نظر تعداد افراد و نه از نظر شدت بیماری در حدی نیست که در فضای مجازی و رسانه‌های غیررسمی منتشر شده بلکه در این زمینه بزرگ‌نمایی شده است.
استاندار چهارمحال و بختیای افزود: چند روزی است که درگیر این موضوع هستیم و از ۲ سال پیش شایعه این بیماری وجود داشته و موضوع از سوی متولیان بهداشت و درمان در حال پیگیری بوده اما در روزهای اخیر پیگیری این موضوع تشدید شده است. استاندار ادامه داد: در حال حاضر اولویت ما شناسایی افراد مبتلا و تحت درمان قرار دادن آنها، رصد شرایط بیماری و جلوگیری از شیوع آن است. عباسی با بیان این‌که آلوده شدن به ویروس اچ آی وی با بیماری ایدز متفاوت است، افزود: اگر فرد آلوده به این ویروس بموقع تحت درمان قرار نگیرد در آینده فرد به ایدز تبدیل می‌شود، از همین رو ضمن تاکید بر محرمانه بودن اطلاعات بیماران از مردم روستا درخواست می‌شود اگر ویروسی شناسایی شد در کم و کیف درمان با پزشکان همکاری کنند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=311041
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما