دوشنبه 8 مهر 1398 - 11:27

ورود دادگستری کهگیلویه و بویراحمد به قطع بی رحمانه درختان بلوط محور یاسوج به سی سخت

طرح تعریض و توسعه راه یاسوج به سی سخت از جمله پروژه های عمرانی است که سر و صداهای زیادی به پا کرده است.

به گزارش بویرنیوز، همه چیز از انتشار فیلم ها و تصاویر نگران کننده از نابودی بسیاری از درختان بلوط جنگل های محور یاسوج به سی سخت شروع شد.

از یک طرف رییس شورای عالی جنگل ضمن اشاره به اینکه این شورا برای قطع درختان صد ساله بلوط در یاسوج مجوزی صادر نکرده است از بی خبری خود می گوید و تنها به این جمله که با منابع طبیعی در حال مذاکره و تماس مکرر برای بررسی موضوضع هستیم، از لزوم به روز آوری شاخص‌های ارزیابی‌های زیست محیطی گفت.

مدیرکل سابق راه اما می گوید مجوز قطع درختان را دارند و قرار است به جای هر درخت قطع شده 3 نهال کاشته شود.

برخی نمایندگان نیز از وزیر راه خواستند این پروژه مخرب متوقف شود، دکتر محمد علی وکیلی از آن دسته از نمایندگان است او در توئیتی خطاب به وزیر راه نوشت: هر گاه بولدوزری، پی بلوطی را می روبد، بخشی از هویت ما را با خود می برد، برای ساختن آینده، گذشته را نمی سوزانند….او در ادامه از اسلامی می خواهد روند تعریض جاده به این نحو ویرانگر را متوقف کند.

دوست داران محیط زیست و فعالان اجتماعی شهر سی سخت نیز با گلایه مندی از ساخت این جاده گفتند، نیاز به تعریض جاده به این سبک نبود، میشد با کار کارشناسی بهتر، محل هایی از مسیر را که خطر آفرین بود ایمن سازی کرد و در مابقی مسیر نیز با علائم مناسب مسیر را سرتاسر ایمن ساخت.

پس از بالاگرفتن اعتراضات، ادامه ساخت این جاده با توقف روبرو شد.

در ادامه نیز دادگستری کهگیلویه و بویراحمد به مساله قطع درختان ارزشمند محور یاسوج به سی سخت ورود کرد، در جلسه معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با مسئولان مرتبط با این محور، مشخص شد تعداد درختانی که لازم است در مسیر جاده قطع شوند با مستندات و تصاویر و مدارک ارائه شده کمتر از 1300 درخت است و البته تمام مجوزات زیست محیطی و اجازه قطع درخت در جایی که ضروری است طی سنوات قبل از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، صادر شده و بیش از آن هم مجوزی برای قطع صادر نشده است.

در جلسه مقرر شد با توجه به حواشی رسانه ای ایجاد شده، در خصوص نحوه قطع درختان به گونه ای عمل شود که افکار عمومی از واقعیت مطلع و متوجه شوند که واقعا تعداد معدودی درخت آن هم به ضرورت قطع شود و من بعد وفق دستور العمل و مجوز های صادر شده با نظارت میدانی، هیاتی مرکب از ادارات حاضر در جلسه از قطع هر گونه درخت مازاد بر تعداد جلوگیری و در صورت وقوع تشکیل پرونده قضایی صورت گیرد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در جلسه بر ایفای تعهد اداره کل راه و شهر سازی بر غرس نهال در حاشیه مسیر جاده به تعداد سه برابر اشجار قطع شده، حداکثر تا پایان سال جاری تاکید و اعلام نمود که دادگستری استان بر این موضوع نظارت خواهد کرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=310835
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. درخت گفت:

    لطفا مسئولان به فکر دزدیای خودشون باشن که درختا رو قطع میکنن و دورش دیوار میکشن وسط کوه الان این جاده رو بهش گیر دادن که محور مهم ارتباطیه اینم بخاطر حسادت میخوان بگن ما هم هستیم

  2. لودابی گفت:

    به قطع درختان بشکل ماهرانه ای در مسیر جاده جدید لوداب از اخرین تونل تا پل جدید خارج از حریم توجه شود

  3. هاشمی گفت:

    چرادادگستری به تخریب صدها اصله درخت ازلار تاشادگان وشاه بهرام ورود نکرد که بیشترشان در مسیر نبودند

  4. ناشناس گفت:

    چرا نظرات رو منعکس نمی کنید؟؟؟؟

دیدگاه شما