پنجشنبه 28 شهریور 1398 - 21:57

بیانیه فرهنگ ساز بیت آیت الله تقوی/مراسم چهلم آن عالم فقید برگزار نمی‌شود

☑بیانیه آیت الله سید مرتضی تقوی در آستانۀ چهلمین روز رحلت آیت الله آقا میر احمد تقوی (ره)

بیت حضرت آیت الله آقا میر احمد تقوی(ره) به پیروی از سیرۀ آن عالم مجاهد در فرهنگ‌سازی برای حذف رسوم زاید اجتماعی و کاستن از زحمات مردم، اعلام داشتند که مراسم چهلم برگزار نمیکنند.

آیت الله سید مرتضی تقوی (آمیر حسین تقوی) در این‌باره بیانیه‌ای صادر کردند. متن بیانیه به این شرح است:

بسم الله و له الحمد

مَن سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أجرُها و أجرُ مَن عَمِلَ بها إلی یَومِ القیامَة. در آستانهٔ چهلمین روز رحلت ملکوتی آیت حق و نماد اخلاص، حضرت آقامیر احمد تقوی رضوان الله تعالی علیه، به اطلاع مردم عزیز و شریف استان کهگیلویه و بویراحمد و همۀ محبان و ارادتمندان آن حضرت در سایر نقاط کشور می‌رساند: بیت معظم‌له به پیروی از سنت حسنهٔ ایشان در حذف رسوم زاید اجتماعی، هیچ‌گونه مراسمی در چهلمین روز رحلت آن راحل عظیم‌الشأن برگزار نخواهد کرد و از مؤمنان عزیز و مشتاقان راه و اهداف ایشان تمنا دارد که در ادامهٔ ابراز لطف و عواطف بی شائبۀ خود، مقارن با چهلمین روز رحلت ایشان در روز ۱۳۹۸/۷/۱، از یک صفحه تا یک جزء از قرآن کریم را تلاوت کرده و یا در حد توان خود یک عمل خیر در رفع نیاز از نیازمندی انجام داده و ثواب آن را به روح آن حضرت که در همهٔ عمر با قرآن مأنوس بود و همواره غم محرومان دیارش را داشت، هدیه کنند.

حقیر با اغتنام این فرصت، از عموم مردم عزیز استان کهگیلویه و بویراحمد و خصوصاً از سران طوایف و شخصیت‌های موجّه و متنفذ اجتماعی، متواضعانه انتظار و بلکه استدعا دارد که در مختصر کردن مجالس ترحیم و حذف آداب و رسوم زاید و دست‌وپاگیری مثل مراسم چهلم که نه ریشه‌ای در تعالیم دینی دارد و نه با عقلانیت دنیای جدید سازگار است، پیشقدم شده و راه را برای طبقات ضعیف جامعه در حذف این‌گونه مراسم بی‌فایده و پر زحمت بگشایند. برگزاری مراسم چهلم، تشریفاتی دنیایی است که نفع اخروی برای درگذشتگان ندارد و برای بازماندگان و بستگان و شرکت کنندگان نیز موجب زحمت است و ایاب و ذهاب آن -با توجه به پراکندگی جمعیت و گستردگی مناطق و وسعت ارتباطات اجتماعی در جامعۀ ما- علاوه بر اتلاف وقت قابل توجهی از نیروی کار در جامعه، گاه موجب وقوع حوادث و مصائب جدیدی می‌‌شود. شایسته است عزیزانی که تمکن مالی دارند هزینه‌های بعضاً گزاف این مراسم تشریفاتی را در اعمال خیری مانند تأمین هزینۀ تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان بی‌بضاعت، مشارکت در تأمین هزینه‌های سنگین بیماران صعب العلاج، تهیه مقدمات ازدواج جوانانی که وضع مالی مناسبی ندارند و یا دیگر کارهای خداپسندانه‌ای از این قبیل صرف کنند، عزیزانی که تمکن مالی ندارند نیز با هر عمل خیری که توان آن را دارند -ولو کنار زدن سنگی از سر راهی باشد- از درگذشتگان خود یاد کنند. یقیناً این‌گونه کارهای خیر موجب رضای حضرت حق و مغفرت و علوّ درجات درگذشتگان و نام نیک بازماندگان خواهد بود. إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ، والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

سید مرتضی تقوی

دهدشت – ۲۷ شهریور ۱۳۹۸

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=310354
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. حامد گفت:

    احسنت.
    بزرگی الکی بدست نمیاد.

  2. سیف اله ازبویراحمد گفت:

    خدای متعال آن سیدعزیز رادرکنارپاکان قراردهد وزنده باد آن عزیزی که این اگهی را صادرفرمودند

  3. ناشناس گفت:

    روحش شاد احسنت و واقعا کار بسیار به جا و شایسته ای هست

  4. حسین گفت:

    واقعا خیلی خیلی..‌‌‌… شایسته تقدیر است بزرگی به این میگن نه به مردم ازاری

  5. دنای استوار گفت:

    روحش شاد و یادش گرامی باد. درود خدا بر سید مرتضی تقوی آفرین بر این رسم نیک که بانی آن انسانی بزرگ و نیک اندیش می باشد.

  6. همشهری گفت:

    ازپدری فاضل باید چنین پسرانی تربیت شود روحش شادویادش ماندگار

دیدگاه شما