چاپ این برگه

مرد موفق اقتصادی دولت این بار ناجی سلامت و درمان

مدیر شاخص مبارزه با فساد این بار مجری تحول آفرینی در وزارت بهداشت شد.

به گزارش بویرنیوز، دکتر سید کامل تقوی نژاد پس از کارنامه قابل توجه در بانک سپه و سازمان امور مالیاتی این بار نقش کلیدی وزارت بهداشت در رتق و فتق امورات مالی و انسانی وزارت بهداشت را عهده دار شد، او پیشتر در دوران اصلاحات نیز معاونت های وزاری کار و اقتصاد را در کارنامه خود دارد.

بهمن ماه ۹۷ بود که تقوی نژاد با حکم دکتر نمکی؛ وزیر بهداشت معاونت های مهم منالع انسانی و پشتیبانی را عهده دار شد، نمکی در جلسه معارفه او در جملاتی بی سابقه گفت: در حکمی که برای دکتر تقوی نژاد زدم، احکام متفاوتی برای ایشان زدم، وی جزو مهره های کم نظیر جمهوری اسلامی است، یکی از افتخاراتی که نصیب بنده این بود که بعنوان یک همکار کارشناس پاکیزه ذی قیمت در همه جاهایی که بودند همکاری داشتیم، پس از موافقت ایشان دو رکعت نماز شکر خواندم.

تقوی نژاد مسئولیت های مهمی از جمله مدیریت بانک سپه کشور و سازمان مالیاتی را در کارنامه خود دارد، او پس از تحول آفرینی در بانک سپه و فعال کردن بانکی که درگیر روزمرگی شده بود سپس به سازمان مالیاتی رفت، در امور مالیاتی نیز افتخارات تاریخی این سازمان را به نام خود ثبت کرد، مبارزه بی امان او با فساد، مقابله با دانه درشت هایی که مالیات نمیدادند، کشف فرارهای مالیاتی هزار میلیاردی و البته پیشی گرفتن درآمدهای مالیاتی از نفت و توسعه بزرگترین سیستم مبتنی بر اینترنت مالیاتی از جمله اقدامات او در این سازمان بود.

او هم در زمانی که در بانک بود مفتخر به دریافت تندیس یکی از مدیران برتر بانکی ایران شد و هم در سازمان مالیاتی عنوان بهترین سازمان کشور را کسب و از رئیس جمهور لوح تقدیر گرفت.

اما چرایی درخواست از مرد اقتصادی در یک وزارتخانه سلامت محور!

تقوی نژاد از چهره های سرشناس اقتصادی است و در حوزه درمان و سلامت کار نکرده، او  به گفته دژپسند؛ وزیر کنونی اقتصاد، گزینه مطرح برای تصدی وزارت اقتصاد، کار و رئیس سازمان تامین اجتماعی نیز بود و این نشان میدهد توانمندی تقوی نژاد در اقتصاد کم نظیر است، چرا که او را درست زمانی برای تصدی این مسئولیت های مهم مطرح کردند که کشور درگیر چالش های اقتصادی عدیده ای شد و فشار تحریم ها نیز روزافزون شده است.

معمای خداحافظی یک باره  هاشمی از وزارت بهداشت

وزیر سابق بهداشت همواره از سازمان برنامه و بودجه و عدم تخصیص های مناسب گلایه مند بود، او در یکی از آخرین سفر استانی اش را در کهگیلویه و بویراحمد پس از شنیدن سخنان یکی از بازنشسته های علوم پزشکی مبنی بر خلف وعده چندساله این وزارتخانه در تسویه پاداش بازنشستگی و مشکلاتی که بازنشسته ها را درگیر خود کرده، انتقاداتش به سازمان مدیریت را تند و تیزتر کرد و در نهایت استعفا داد.

البته نوبخت دیدگاهی متفاوت داشت به عقیده او حوزه درمان و سلامت از حوزه هایی بود که توجه بسیاری به آن شده و نگاه دولت هم کمک به طرح تحول سلامت و حوزه امنیت پزشکی و سلامت مردم بوده و خواهد بود!

به نظر میرسد حلقه مفقوده و مهمی در اظهارات این دو مقام نهفته بود، آنطور که آمارها گواهی میدهد برخی ریخت و پاش ها و هزینه های اضافی عامل مشکلات عدیده مالی این وزارتخانه بود، چرایی این ادعا را در ادامه میبینیم.

به مدیریت جدید وزارت بهداشت رجوع میکنیم، با آمدن نمکی اوضاع تغییراتی کرد، وزیر جدید ترجیح داد امور انسانی و اقتصادی خود را به یک اقتصاددان باتجربه بسپارد، او به تقوی نژاد اعتماد کرد و به گفته خودش، معاون جدید پشتیبانی و منابع انسانی این سازمان قبلا با نمره بالا امتحانش را پس داده است.

لغو هزینه های غیر ضرور/پرداخت مطالبات برجای مانده از قبل

تقوی نژاد در نخستین روزهای حضورش از لزوم ساماندهی منابع و مصارف هزینه ای گفت و بسیاری از ریخت و پاش های غیر ضرور را منع کرد.

اگرچه تحریم ها سخت تر میشد و منابع مالی هم تغییر چندانی به گذشته نداشت و با نحوه خداحافظی هاشمی تصور بر این بود که وزارتخانه بهداشت زمین گیر خواهد شد، اما تغییر رویه ها در زمینه تخصیص و هزینه منابع به گونه ای رقم خورد که وزارت بهداشت هم بتواند مطالبات بر زمین مانده قبل به ویژه در حوزه بازنشستگان را اَدا کند و هم اقدامات عمرانی را به پیش ببرد و هم زمینه اشتغال جوانان بیشتری را فراهم آورد.

کهگیلویه و بویراحمد از جمله استان هایی بود که چندین بار تجمعات بارنشسته ها در آن رخ داد و استعفای وزیر قبل نیز از همین استان کلید خورد، اما در این استان پس از ۲ سال مطالبات پرداخت شد و سایر استان ها نیز رویه به همین صورت شد.

فعال شدن پروژه ها/تقدیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از وزارت بهداشت

اگرچه با سخت شدن شرایط اقتصادی انتظار رکود و تاخیر در پروژه ها بود اما عملاً عکس آن رخ داد، با تاکید تقوی نژاد مبنی بر بهره برداری از پروژه های درمانی قبل از زمانبندی اعلام شده، در همه استان ها پروژه های عمرانی درمان و سلامت با توان بیشتر از قبل  در حال اجراست با کمی جست و جو در اینترنت به خوبی از تسریع خدمات عمرانی بیمارستانی، تجهیز مراکز اورژانس و سایر مراکز درمانی مطلع میشویم.

تقدیر نماینده ها از وزارت بهداشت

دکتر تاجگردون در متنی اینستاگرامی از مجموعه بهداشت و درمان بعنوان یکی از فعالترین سازمان ها در حوزه انتخابیه اش خبر داد، دیگر نمایندگان نیز خبرهای از توسعه مراکز درمانی را بعنوان بهترین اخبار حال حاضر حوزه های خود بیان میکنند.

استخدام های تازه/ تغییر رویه در انتصاب مدیران

یکی از دغدغه های مردم و نگرانی ها در خصوص دانشگاه های علوم پزشکی به انتصاب افراد نامناسب مربوط می‌شد، دکتر تقوی نژاد از تغییر جدی در نحوه انتصاب مدیران بیمارستانی خبر داد.

او گفت انتخاب این افراد بر اساس ملاک های تخصصی خواهد بود و افرادی که منصوب میشوند باید دوره های آموزشی خاصی را هم ببینند تا خدمات ارزنده تری به مردم ارائه شود.

عدالت استخدامی از دیگر موضوعات مد نظر تقوی نژاد بوده است، معاون منابع انسانی وزارت بهداشت از رسالت این سازمان در فراهم آوردن شرایط استخدام عادلانه برای جوانان مستعد گفت و از برگزاری آزمون ها با بالاترین درجه اعتماد توسط سازمان سنجش خبر داد.

به گزارش بویرنیوز، حالا قطعاً میتوان درک کرد دلیل انتخاب مرد اقتصادی دولت در یک مجموعه سلامت محور چه بوده است، قطعاً روند کنونی توسعه اقدامات سلامت محور، کاهش هزینه های غیر ضرور، افزایش شفافیت های مالی و اقتصادی و مبارزه با لایه های فساد از جمله دستاوردهایی است که نمکی را ملزم به سپردن چندین معاونت و پست مهم وزارت بهداشت به تقوی نژاد کرده است.