چاپ این برگه

سخنان شنیدنی رئیس کل جدید دادگستری کهگیلویه و بویراحم برای مقابله با فساد/برخورد ظاهری با فساد در استان برچیده میشود

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای ظهر پنجشنبه در آیین تودیع  و معارفه روسای کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: دشمن در برابر جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران به استیصال رسیده است.

به گزارش بویـرنیـوز، محسنی‌اژه‌ای خاطرنشان کرد: امروز دشمن جمهوری اسلامی ایران اعتراف به استیصال می کند و جمهوری اسلامی در پله ای بالاتر از چهل سال گذشته، همه قدرت جهانی را  به استیصال وا داشته شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت های بسیار بالایی در کشور وجود دارد، بیان کرد: دشمن فشار اقتصادی و عملیات روانی را محور قرار داده و مردم و مسئولین به این موارد توجه دارند.

معاون اول قوه قضائیه خاطرنشان کرد: ما می توانیم فشار اقتصادی را تبدیل به فرصت  کنیم و اگر دست به دست هم دهیم، با امکانات موجود به اهداف توسعه ای دست یافته و رفع مشکلات را داشته باشیم.

محسنی‌اژه‌ای به تدوین گام دوم انقلاب اشاره کرد و اظهار کرد: باید با بصیرت، بکارگیری عملی بیانات مقام معظم رهبری را داشته باشیم.

وی افزود: اگر می خواهیم عدالت را اجرایی کنیم، باید از خود شروع کنیم و اگر خود را ساختیم و به عدالت نزدیک کردیم، می توانیم پیام آور عدالت باشیم و آن را گسترش دهیم.

معاون اول قوه قضائیه افزود: خدمت به مردم خیلی ارزشمند و از عبادت های بزرگ است و مردم ما شایسته خدمت هستند.

معاون اول قوه قضاییه خدمت به مردم را عبادت، ارزش بزرگی دانست و گفت: اگر کار سخت بود، مشکل بود و موانع بود، اگر به این معنا توجه کنیم همه آسان می شود و خدمت بی منت به مردم  بسیار ارزشمند است.

محسنی‌اژه‌ای با تاکید بر نگاه تعاملی، تصریح کرد: اگر امروز بخواهیم تنها با سلیقه خود خدمت شایسته به مردم کنیم، توفیق ما کم خواهد بود و اگر من تبدیل به ما شود، خروجی بهتر و بیشتری خواهیم داشت.

از ظرفیت محلی و صلح و سازش در پرونده ها در کهگیلویه و بویراحمد استفاده کنید

وی اظهار کرد: کنار گذاشتن منیت ها به توسعه بهتر کشور کمک می کند و بیایم که راه هایی مناسب با تعامل محوری را برای پیشبرد بهتر اهداف بکار بگیریم.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به ظرفیت های کشور،   اظهار کرد: امروز کشوری دارای نیروی جوان و با استعداد است و باید از این ظرفیت ها برای رفع مشکلات مردم استفاده کرد.

محسنی‌اژه‌ای بهره‌وری بالا از نیروی انسانی و  زمان برای رفع  مشکلات مردم را ضروری دانست و عنوان کرد: در اجرای احکام نیز باید سرعت بخشی مناسب و اجرای درست و در زمانبندی صحیح و سریع را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ورودی بسیاری از پرونده های ما بانک ها هستند، عنوان داشت: با تعامل دستگاهی، بررسی و نگاه آسیب شناسی رفع این موارد باید عملیاتی شود.

وی افزود: بخشی از ورودی ها نیز در حوزه دعاوی زمین است و این موضوع نیز باید مورد توجه باشد.

معاون اول قوه قضائیه خواستار بکارگیری تمام توان برای تحقق صلح و سازش در استان کهگیلویه و بویراحمد برای حل اختلاف‌ها شد، اظهار داشت: تنها نباید از ظرفیت شوراهای حل اختلاف برای حل مشکلات استفاده کرد و باید از تمام ظرفیت استان استفاده شود.

محسنی‌اژه‌ای گفت: رئیس کل دادگستری استان صیانت از مجموعه و نیروی انسانی را مورد توجه قرار دهد و نگاه مناسبی به این مهم داشته باشد تا از آسیب های بعدی جلوگیری شود.

سخنان مهم رئیس کل جدید دادگستری کهگیلویه و بویراحمد پیرامون مقابله با فساد

دکتر حسن نگین تاجی در مراسم معارفه خود اظهار داشت:

به زبان ساده احساس کردیم که این پرونده ها در دادگستری ها خیلی طولانی میشوند و همه ی قضات شاید از این پرونده ها ترس داشته باشند در حالیکه ساده ترین پرونده است،چه زمانی ساده ترین پرونده است؟زمانیکه قاضی ما عناصر این دعوی را بشناسد،این خیلی مهم است و ما ان شاءالله این طرح را در دادگستری استان کهگیلویه و بویر احمد بعنوان نمونه روی آن کار خواهیم کرد.

بعنوان مثال میگویم چون موضوع مهمی است در دعوای تقسیم قاضی باید با موضوع مالکیت،شیوه های تقسیم آشنا باشد،کارشناس ما که برای کارشناسی به وی ارجاع میشود باید بداند شیوه های تقسیم چیست؟ در طول هم هستند؟در عرض هم هستند؟این را ما آمدیم چند ماه در دادگستری در دادگاه های انقلاب انجام دادیم،طی جلسه ای که با کارشناس ها گرفتیم و گفتیم شما که پرونده های تقسیم را انجام دهید چطوری کار میکنید؟متاسفانه از شیوه تقسیم، از مباحث مالکیت، و آثار مالکیت هیچ شناختی نداشتند.قضات ما هم از توابعی که در جریان این دعوی ایجاد میشود مثل ادعای مالکیت اطلاع چندانی ندارند.

خیلی از قضات تازه آمدند و خیلی از قضات باتجربه هم شاید در این بحث مشکل داشته باشند.خب ما آمدیم ارکان و عناصر این دعوی را بصورت کاربردی و تقریبا در ۶۰،۷۰ صفحه برای هم کارشناس ها و هم قضات بصورت آموزش کاربردی_عملی ارائه دادیم ،یعنی هم کارشناس و هم قاضی عناصر این دعوی را شناختند،نتیجه آن هم این شد که این دعوی تقسیم باعث شد به سرعت امورات را ارزیابی کردیم و این دعوی در مدت زمان کوتاهی رسیدگی شد و قابلیت اجرا را هم پیدا کرد.

بنابراین ما باید همان بحث نظارت درون سازمانی را مد نظر بگیریم که یک نظارت رفتاری و یک نظارت عملکرد قاضی است،که در قانون نظارت بر رفتار قضات،آئین نامه اجرایی و سایر قوانین وجود دارد و سایر نظارت ها هم شکل میگیرد.

من یک بحث انتقادی هم دارم،گاهی صحبت هم میشود که نظارت ها انجام میشوند اما کیفیت نظارت خیلی اهمیت دارد ،شما چگونه نظارت میکنید؟هیئت های بازرسی در چارچوب ماده ۲۸ می روند و درباره قضات هم نظر میدهند،اما من احساس میکنم شیوه نظارت اهمیت اساسی دارد،شما باید وقتی به بحث نظارت می رسید عملکرد آن قاضی را مدنظر بگیرید.

حضرت علی (ع) در نامه ۵۳ نکته بسیارظریفی را اشاره کردند،که من در اینجا یک نکته ای را هم خدمت همه ی عزیزان،هم خودم و هم عزیزان قاضی عرض کنم :مقام معظم رهبری در جلسه ای که در هفته قوه قضائیه در خدمت ایشان بودیم یک توصیه بسیار مهمی کردند و من احساس کردم که همه ی مطالبی که ما بیان کردیم در این توصیه ایشان بود .توصیه ایشان مطالعه ومعرفت و بازخوانی و محور قراردادن همان نامه ۵۳ نهج البلاغه است،در این نامه از بحث گزینش ،از بحث عزیز دانستن قاضی ،از باب تکریم مردم،از باب توجه به ادله اثباتی صحبت میکند و بعد درباره نظارت درون سازمانی چه زیبا صحبت میکند،نظارت بر رفتار قضات،یعنی بعنوان یک عامل اساسی در پیشرفت نظارت درون سازمانی است ،و جالب است که در این نامه به یکی از ابزارهای نظارت یعنی بازرسی اشاره شده بود و آنهم بازرسی پنهان بود.

ما در قانون نظارت بر رفتار قضات و در دادسرای انتظامی بازرسی های متعددی داریم ولی واقعا موثرترین بازرسی ،بازرسی پنهان است، که واقعا بصورت عمقی وارد میشوند و دیگر فرصت ظاهر سازی به افراد و مسئولین داده نخواهد شد،چون معمولا در بازرسی های دوره ای از قبل اعلام میشود و کارهایی انجام میشود.بازرسی پنهان را مولا علی (ع) در نامه ۵۳ به مهربانی در حق مردم یاد میکند.

این نشان میدهد که مولا تا چه حد از نظام دادرسی مطلع بودند و تمام مباحثی که الان به آن نیاز داریم در این نامه وجود دارد و توصیه بنده به تمام همکارانم اینست که حتما این نامه را مطالعه کنند.

سیاست بنده هم در دستگاه قضایی استان همین نامه است و سیاستهایی که در سند تحول دستگاه قضایی در گام دوم انقلاب به آن اشاره شده،کاملا ما مطیع آنها هستیم ،یعنی اجرای قانون و اجرای عدالت.

برخورد ظاهری با فساد برچیده می شود

و نکته پایانی بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی است.امروزه مردم از جرائمی مثل اختلاس ،اختشاش،تصرف غیر قانونی در اموال دولتی ،تبانی در معاملات دولتی و جرائمی از قبیل پولشویی مردم ناراحت هستند،هم در حوزه مدیران و هم اشخاص عادی، من برخورد عمقی و نه ظاهری با فساد خواهم داشت.

آبروی افراد مورد احترام دستگاه قضا است:

حوزه دستگاه قضایی استان فرمان ۸ ماده ای رهبر معظم انقلاب اسلامی است، فرصت کم است که عمیق بودن این فرمان ۸ ماده ای را به عرض برسانم و توصیه مجدد من اینست که این فرمان ۸ ماده ای را مطالعه کنید.یکی از مهم ترین بحث های آن تسامح  در مقابل مفسدین به معنای همدستی و تبانی با آنهاست،خصوصا قاضی که سوگند یاد کرده و رفتارش باید نمونه باشد خیلی جای تعجب دارد که بخواهد در این وادی ورود پیدا کند.

مباحثی مطرح شده تحت عنوان نگاه  های قومی و قبیله ای،آیا قاضی که قسم خورده و وظیفه خدمت به مردم را بر عهده دارد باید به نگاه های قومی و قبیله ای توجه کند؟حضرت آیت الله رئیسی در مباحث مربوط به طرح عناوین در رسانه ها،و در جاهای دیگر به زیبایی عنوان کرد که بسیار خوب است که رسانه ها مسئولین را نقد کنند و در امر مبارزه با فساد همراه با مسئولین باشند. اما صحبت کردن بر اساس مستند و مدلل ،اگر قرار باشد بخاطر منافع شخصی و حذبی و قومی و قبیله ای آبروی اشخاص را زیر سوال ببریم ،قوه قضائیه چنین وضعیتی را تحمل نخواهد کرد.

دکتر نگین تاجی از مواضعش در مقابل فساد گفت و ادامه داد:

بنابراین من به صراحت عنوان میکنم که ما در برخورد با مفاسد اقتصادی هیچ خط قرمزی را لحاظ نخواهیم کرد،برای مثال مباحث قومی،قبیله ای پیش ما جایگاهی ندارند.دانه درشت ها تعبیری که ریاست محترم قوه قضائیه ،که از جرم شناسی بعنوان مجرمین یقه سفید یاد میکرد بدانند که دستگاه قوه قضائیه با هیچ کس تعارفی ندارد.هیچ حاشیه امنی برای کسی وجود ندارد.

بعضی‌ها من را به مهربانی می شناسند اما بقول حضرت آیت الله رئیسی مهربانی هیچ منافاتی با قاطعیت در عمل ندارد، و این وظیفه ماست که با خواست و مطالبات عمومی برخورد قاطعانه و شجاعانه داشته باشیم به گونه ای که بقول مقام معظم رهبری برکات عمل مشهود باشد نه یک مبارزه ظاهری،شعار گونه و تظاهر گونه داشته باشیم.

رئیس کل جدید دادگستری استان گفت:

باید مردم در زندگی خودشان به عینه رونق تولید را در جامعه مشاهده کنند،سرمایه گذاری،رونق سرمایه گذاری،امید جوانان و متخصصانی که الان نمیتوانند وارد صحنه و رقابت های اقتصادی شوند،چون گردن کلفت ها و دانه درشت ها اجازه ورود به نخبگان را به سرمایه گذاری نمیدهند،در صورتیکه مبارزه صادقانه ما با امر مبارزه با فساد شکل بگیرد جوانان ما امیدوار میشوند.