چهارشنبه 6 شهریور 1398 - 10:02

حفاظت از سازه‌های فلزی در برابر خوردگی با عصاره ریحان!

محققان دانشگاه تربیت مدرس با استفاده از عصاره ریحان نانوپوشش هوشمندی را سنتز کردند که قادر است سازه‌های فولادی را در طولانی‌ مدت از خوردگی در امان نگه دارد.

به گزارش به گزارش بویرنیوزبه نقل از ایسنا، دکتر مزدک ایزدی، دانش‌آموخته مقطع دکتری دانشگاه تربیت مدرس، پوشش‌های آلی را یکی از رایج‌ترین پوشش‌های ضدخوردگی در صنایع مختلف دانست و افزود: پوشش‌های آلی یکی از رایج‌ترین روش‌های محافظت از سازه‌های فلزی در برابر خوردگی محسوب می‌شوند. اعمال این پوشش‌ها روی سطح سازه و جلوگیری از نفوذ آب، اکسیژن و یون‌های خورنده مکانیسم اصلی حفاظت در پوشش‌های آلی است.

وی در عین حال با بیان اینکه قدرت سدکنندگی این پوشش‌ها با گذر زمان تحلیل می‌رود، ادامه داد: برای رفع این مشکل، در این طرح از یک راهکار دوستدار محیط‌ زیست به‌منظور افزایش عمر و خواص حفاظتی پوشش‌های آلی استفاده کردیم که برای این‌ منظور از عصاره گیاه “ریحان” به‌عنوان یک بازدارنده خوردگی بارگذاری شده در پوشش آلی استفاده شده است.

ایزدی در خصوص ساختار پوشش سنتز شده در این طرح، توضیح داد: در ساختار این پوشش نانولوله‌هایی از جنس خاک رس پراکنده شد؛ چراکه این نانولوله‌ها حاوی عصاره گیاه ریحان به‌عنوان یک بازدارنده طبیعی خوردگی هستند. با نفوذ الکترولیت در پوشش، عصاره ذخیره شده در نانولوله‌ها آزاد می‌شود و منطقه تحت خوردگی در فصل مشترک فلز-پوشش را در برابر خوردگی محافظت می‌کند.

به گفته این محقق، آزمون‌های استفاده‌شده در این طرح به دو دسته آزمون‌های مشخصه‌یابی و آزمون‌های سنجش خواص تقسیم می‌شوند. آزمون‌های مشخصه‌یابی شامل آزمون پراش پرتو ایکس و آزمون‌های میکروسکوپی هستند که به‌منظور بررسی نانوساختار سنتز شده و بارگذاری موفقیت‌آمیز بازدارنده در آن استفاده شده‌اند. آزمون‌های سنجش خواص از قبیل طیف‌نگاری امپدانس الکتروشیمیایی نیز به‌منظور بررسی کارایی پوشش مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

این دانش‌آموخته دانشگاه تربیت مدرس، خاطر نشان کرد: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از این آزمون‌ها بهترین رفتار خوردگی پوشش مربوط به پوشش آلی حاوی ۰.۵ درصد وزنی نانولوله‌های حاوی عصاره ریحان بوده است.

نتایج این پژوهش که حاصل تلاش دکتر مزدک ایزدی دانش‌آموخته‌ مقطع دکتری، ایمان محمدی دانشجوی مقطع دکتری، امین فاتح دانشجوی مقطع کارشناسی‌ ارشد و دکتر تقی شهرابی فراهانی عضو هیات‌علمی دانشگاه تربیت مدرس و دکتر بهرام رمضان‌زاده عضو هیات‌علمی مؤسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش است، در مجله‌ Composites Part B با ضریب تاثیر ۶٫۸۶۴ منتشر شد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=309301
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما