سه شنبه 5 شهریور 1398 - 15:05

مبارزه با بیماری نیوکاسل آغاز شد / گوشت را قبل از مصرف ۲۴ ساعت در یخچال نگهدارید

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه بیماری نیوکاسل ۶۰ سال است به مرغداری‌ها خسارت جدی وارد می‌کند، گفت: طرح مبارزه با این بیماری آغاز شده و قرار است تا سال آینده کنترل این بیماری در حد استانداردهای جهانی باشد.

علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در حاشیه همایش ملی کشاورزی و رونق تولید، از آغاز به کار اجرای طرح ملی مبارزه با نیوکاسل در کشور خبر داد و گفت: طرح واکسیناسیون مبارزه با این بیماری شروع شده و قرار است ۴۵ میلیون دوز واکسن در سه وعده ۴ ماهه به طیور بومی تزریق شود.

وی ابراز امیدواری کرد که تا سال ۹۹ این بیماری در کشور که ۶۰ سال است به مرغداری‌ها آسیب جدی وارد می‌کند در حد استانداردهای جهانی کنترل شود. 

رفیعی‌پور در ادامه به بیماری تب کریمه کنگو و آخرین تلفات این بیماری اشاره کرد و گفت: تاکنون ۵ نفر در کشور به واسطه این بیماری فوت شده‌اند و ۵۴ نفر هم مبتلا شده اما بهبود یافته‌اند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور به نگرانی‌هایی درباره انتقال این بیماری از دام به انسان، گفت: در صورتی که افراد به توصیه‌های بهداشتی توجه کنند، از مواجهه با کنه پرهیز کرده و گوشت خام مصرف نکنند این بیماری به انسان منتقل نخواهد شد.

وی توصیه کرد که قبل از مصرف گوشت حداقل ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری شود.

رفیعی‌پور در پاسخ به این سوال که در حاشیه تهران مرغداری‌های نیمه‌صنعتی تلفات زیادی داده‌اند که در برخی موارد یک سوم گله‌ها و حتی نصف آنها از بین رفته است آیا بیماری جدیدی شایع شده است، گفت: در صورتی که تعداد تلفات از ۳۰ درصد فراتر برود باید ارزیابی‌های میدانی انجام شود و دامپزشکی به آنها ورود پیدا کند ما بیماری خاصی که شیوع پیدا کرده باشد به ما گزارش نشده است اما باید بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=309271
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما