شنبه 26 مرداد 1398 - 23:39

دکتر یارنسب برنامه های ویژه گرامیداشت ورود آزادگان به کشور را تشریح کرد/ظریف میهمان ویژه بنیاد شهید بود! (+آمار جالب و عکس)

به مناسبت 26 مردادماه سالروز بازگشت غرورآفرین آزادگان سرافراز به میهن اسلامی و همزمان با اعیاد قربان و غدیر، کنگره ملی و همایش‌های سراسری الماس‌های درخشان در تهران و همه استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار شد.

به گزارش بویرنیوز، اسکندر یارنسب، مدیرکل فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید و امور ایثارگران در ابتدای این همایش گفت:  در آستانه 26 مردادماه سالروز بازگشت غرورآفرین آزادگان سرافراز به میهن اسلامی و همزمان با اعیاد قربان و غدیر، اداره کل فرهنگی و تبلیغات بنیاد به منظور پاسداشت بازگشت آزادگان و گرامیداشت و تجلیل از مقاومت و پایداری این عزیزان و خانواده‌های آنها، برنامه‌های مختلفی را در سراسر کشور برنامه‌ریزی کرده است.

یارنسب گفت: برگزاری کنگره ملی و همایش‌های سراسری الماس‌های درخشان در تهران و همه استان‌ها و شهرستان‌ها از جمله برنامه های بنیاد شهید به منظور گرامیداشت این روز بوده است.

وی با تاکید براین که نام‌گذاری الماس‌های درخشان برای این کنگره، برگرفته از بیانات رهبرمعظم انقلاب در دیدار با آزادگان و اطلاق آنها به این عنوان است، خاطرنشان کرد: مقرر شده که در راستای تجلیل از آزادگان در کنگره ملی و همایش‌های سراسری الماس‌های درخشان، به مناسبت عید غدیر از آزادگان سید و سادات آزاده و خانواده‌هایشان تجلیل شود، همچنین از آزادگان نخبه، حافظین، پژوهشگران و مولفان قرآنی و … تقدیر شد.

دکتر یارنسب سخنرانی ائمه جمعه و برخی مسئولان بنیاد و تعدادی از آزادگان در نمازجمعه سراسر کشور با محوریت آزادگان و ایثار خانواده آنها، نمایش برنامه‌هایی با حضور آزادگان در صدا و سیما و شبکه‌های استانی برای بیان خاطرات دوران اسارت، اعزام آزادگان به عنوان پیام‌آوران ایثار برای روایت‌گری در مراسم و مجامع، تبلیغات محیطی بنیاد با موضوع آزادگان و هماهنگی با شورای مشاورین وزرا برای تجلیل از آزادگان هر دستگاه و خانواده‌های آنها را از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده به مناسبت 26 مردادماه سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی عنوان کرد.

گفتنی است در این مراسم با حضور حجت الاسلام والمسلمین شهیدی و دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه از ۱۰ نفر از آزادگان کشورمان تقدیر شد.

همچنین لوح تقدیری توسط حجت الاسلام والمسلمین شهیدی به دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اهدا شد.

محمدجواد ظریف,وزیر امور خارجه نیز  در کنگره و همایش ملی الماس‌های درخشان با تبریک میلاد امام هادی (ع)، گفت:همه ما مردم ایران وامدار ایثارگران، شهدا و آزادگان هستیم و آنچه کشورمان را در برابر سختی‌ها و فشارها حفظ کرده و باعث شده این کشور به پیش برود و در برابر زورگوها تسلیم نشود همین فرهنگ ایثار و شهادت است.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه قدرت در دنیای کنونی تنها منحصر به توانمندی سیاسی، اقتصادی و نظامی نیست افزود: امروز شاخصه‌های قدرت متنوع شده‌اند و یکی از این شاخصه‌ها فرهنگ ایثار است و پیشرفت‌های ما مدیون مردم و ایثار و مقاومت آن‌هاست.

ظریف ادامه داد: ما هر چه داریم به واسطه مردم است و مردم ما مبنای قدرت ما هستند و شهدا، جانبازان و آزادگان بهترین نمونه مقاومت این مردم هستند. اگر امروز آمریکا با همه ادعای قدرت خود نمی‌تواند در برابر مردم ایستادگی کند به دلیل فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت مردم است.

وزیر امور خارجه در پایان گفت: ما به‌عنوان خدمتگزاران مردم موظف هستیم قدردان مقاومت مردم باشیم و فشاری را از دوش مردم برداریم. مردم صاحب‌اختیار هستند و فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «رأی مردم حق‌الناس است» اهمیت و جایگاه مردم را نشان می‌دهد.

به گزارش بویرنیوز دکتر یارنسب در یادداشتی در اینستاگرام خود، پیرامون این روز نوشت:

كنگره ملي الماس هاي درخشان (تجليل از آزادگان سرافراز )٢٦مرداد ٩٨تهران تالار انديشه 🌹نكاتي در خصوص ٢٦مرداد بازگشت آزادگان سرافراز 🌹

١-در طول ٨سال دفاع مقدس تعداد ٤٢٨٠٠نفر از هموطنان به اسارت رژيم بعث عراق درامدند كه ٣٦هزار از نيروهاي نظامي و ٦٨٠٠نفر از آنان نيروهاي مردمي غير نظامي بودند از اين تعداد افراد نظامي حدود ٢٥هزار دردو ماه اخر جنگ و اوايل ١٣٦٧ و ١١هزار از ١٣٥٩تا اخر ١٣٦٦ أسير شدند.

٢-اكثر آزادگان بويژه ١١هزار فوق الذكر پس از مجروحيت و يا پس از تموم شدن مهمات يا در شرايط اضطرار اسير شده اند فلذا اكثر ازادگان عزيز جانباز هم هستند.

٣-مدت اسارت ازادگان نوعاحداقل ٢سال و حداكثر ١٨سال مي باشد به عنوان مثال شهيد خلبان لشكري ١٨سال أسير كه ١٢سال در سلول انفرادي بوده است.

٤-اطلاعات و مشخصات اكثر اسراي ايراني در صليب سرخ جهاني ثبت نشده بود و تحت سخت ترين شكنجه ها در سياه چالهاي رژيم بعثي قرار مي گرفتند به نحوي كه حدود ٥٧٠نفر از اين عزيزان زير شكنجه در زندان شهيد شدند.

٥-ازادگان در دوران اسارت سمبل مقاومت و سفيران شرف و غيرت و مردانگي ملت ايران بودند و مردانه از عزت و شرف ايران و ايراني دفاع كرده و صحنه هاي را رقم زدند كه در تاريخ جنگ هاي دنيا بي بديل و بي نظير است كه خود حكايت و روايتي جدا گانه مي طلبد.

 

٦-در دوران اسارت علي رغم همه سختي ها و پمپاژ ياس و نوميدي توسط بعثيان ،ولي اميد به زندگي و اميدواري إزادگان و تلاش براي آموزش ،كسب علم و مهارت مثال زدني است به نحوي كه بسياري حافظ قران و نهج البلاغه و يا به زبان هاي انگليسي و عربي مسلط و يا به فنون و علوم و مهارت هاي دستيابي پيدا كردند

٧-ايمان ،معنويت ،باور ،اعتقاد ،اتحاد ،ايثار و علاقه به امام و عشق به ميهن در بين ازادگان جلوه ها و زيبايي ها ي را در دوران اسارت رقم زده كه خوشبختانه كتاب هاي زيادي از خاطر ،  خاطرات آزادگان حاوي اين جلوه ها تأليف و منتشر شده است به نحوي كه سه جلد از كتاب هايي كه در حوزه دفاع مقدس رهبر معظم انقلاب تقريظ و توصيه به خواندن فرمودند (پايي كه جا ماند ،من زنده ام ،من و آن ٢٣نفر )مربوط به خاطرات آزادگان است

٨-بازگشت غرور آفرين آزادگان در ٢٦مرداد ١٣٦٩نقطه عطف و فصل جديدي در تاريخ و مناسبات اجتماعي ايران است پس از يك دهه از انقلاب و شرايط و مقتضيات زماني و مكاني دوران انقلاب و دفاع مقدس بازگشت ازادگان شروع جشن ،سرور ،هلهله ،پايكوبي ،چراغاني و شادي و شادماني عمومي و همگاني در سراسر كشور بود استقبال تاريخي ملت از فرزندان وطن و قدر داني و قدرشناسي از مقاومت ،پايداري آنان و بوسه آزادگان بر خاك وطن و تجديد ميثاق آنان با آرمان هاي مردم ،امام ،انقلاب و بيعت با مقام معظم رهبري در آن ايام و آن سال خاطرات ماندگاري است كه در حافظه تاريخ و ملت براي هميشه به يادگار مانده است .

٩-و اينك و دربيست و نهمين سالروز بازگشت آن پرستوهاي مهاجر و به منظور پاسداشت آن روز و تجليل از پايداري اين عزيزان و تكريم خانواده معزز آنان كنگره ملي الماس هاي درخشان در تهران و همايش سراسري آن در تمام استانها برگزار گرديد

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=308775
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما