دوشنبه 21 مرداد 1398 - 13:15

انتصابات اخیر بانوان در استانداری با چه رویکردی صورت گرفت؟

شیرین بانو زرین فعال اجتماعی در یادداشتی که برای سایت بویرنیوز ارسال کرده در واکنش به انتصاب بانوان در سمت های اجرایی اخیر نوشته است:

با اشاره به عید قربان، پر شکوهترین ایثار و زیباترین جلوه ی تعبد در برابر خالق و مبارکباد ….
و ضمن تبریک به جامعه زنان که حداقل تابوی عدم استفاده پست های مدیریتی برای زنان تا حدودی شکسته شده است.
در یکی دو روز گذشته دو پست مهم استانداری تغییر یافت،
اینکه انتصابها بر چه اساس و رویه هایی صورت میگیرد
مورد توجه ما نیست ،اما چیزی که مورد توجه ما قرار گرفته است ، عملکرد مدیرانی ست که چند صباحی صندلی را با نام های سنگین اشغال میکنند و دوره ی تغییر می یابند .
همزمان با این تغییرات که در خبرها میخواندم
خبری توجه م را جلب کرد با این عنوان که دختر ۱۷ ساله ی در منطقه ی به نام دیشموک از شهرستانهای استان، خود را آتش زد و به خودسوزی ۸۰ درصد دچار شد و این چندمین دختر و زن می باشد، آمار دقیق آن را مراکز بهداشتی درمانی دیشموک دارند ،
مطلبی که می نویسم فارغ از هر گونه نگاه سیاسی، حزبی و گروهی و صرفاً آن است که در این استان مدیران با حداقل امکانات برای رشد و تعالی و هموار کردن مسیر برای مردم ،جوانان،و مخصوصا بانوان بااستعداد آسیب پذیر در مناطق محروم و عامه مردمی که به آنها اعتماد کرده اند،فراهم آورند.

اوّلین مجموعه متمرکز بر مسائل زنان که پس از پیروزی انقلاب اسلامي شکل گرفت شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان زير مجموعه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بود و از آنجا كه فعاليت اين شورا در سطح سياست گذاري و برنامه ريزي بود و ارتباط مستقيمي با مسائل اجرايي نداشت لذا مسئولان وقت وزارت كشور بر آن شدند تا براي انجام امورو ساماندهي فعاليت هاي مرتبط با مسائل زنان و تقويت ابعاد اجرايي اين حوزه اقدام به تشكيل دفتري جهت انجام امورمربوط به بانوان در وزارت كشور نمايند.

بعداز تشكيل اين دفتر، دفاتري نيز تحت عنوان كميسيون اموربانوان در سراسر استانداريهاي كشور در سال ۶۸ راه اندازي شدند كه بعدها به دفتر اموربانوان تغيير نام يافتند كه با توجه به واگذاري مسؤوليت ها و برنامه هاي خانواده نيز به اين دفاترعنوان
دفتر اموربانوان وخانواده بر آن نهاده شد و در حال حاضر تحت نظارت مستقيم استاندار محترم در حال انجام وظايف و امورمربوطه مي باشد…

باید عرض کنم حداقل انتظار جامعه زنان در این استان برآورده نشده است . و آنچه با عنوان حمایت برای قشر آسیب پذیر در مناطق محروم و زنان بی سرپرست باید در دستور کار قرار میگرفت تاکنون درخشش خوبی نداشته است .
زنان سرپرست خانوار جزو آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند که هم در سطح فردی و هم اجتماعی با مشکلات و مسائل جدی دست و پنجه نرم می کنند و همین مساله سبب شده شرایط زندگی برای این قشر دشوارتر از سایر اقشار جامعه باشد.
کدام معضل اجتماعی آسیب شناسی شده است ،
کدام رسانه تبلیغات و مشاوره هایی در ارتباط با همین یک مورد خودسوزی زنان در این استان داشته است .
ما باید خیلی متعهدتر نسبت به این مسائل باشیم و بی تفاوت نگذریم.
نمیشود که هر مدیری برای تبلیغات کاری خود به منظور رسیدگی به محرومین چند بسته غذایی را به درب خانه هایشان ببرد و نام این را بگذارد عملکرد !!!با توجه به اينكه حدود نيمي از جمعيت استان را زنان تشكيل مي دهند اين دفتر وظيفه خطيري در حوزه بانوان دارد از جمله مي توان به مواردي نظير ارزيابي گزارش ها در مورد شرايط و موقعيت زنان در سطح استان با هدف بالندگي و رشد فرهنگي آنان ،ارزيابي جايگاه زنان در محيط اجتماعي استان و بررسي وضيعت اشتغال و ميزان جذب آنان در بازاركار و تبيين مشكلات و ارائه راهكار در اين زمينه ،فراهم نمودن تمهيدات لازم به منظور اشاعه گسترش فعاليتها ي اجتماعي بانوان استان در جهت جلب مشاركت فعال آنان در عرصه هاي مختلف ، نظارت بر به روز نمودن آمار مربوط به شاخص هاي توسعه زنان در تمامي حوزه ها ،شناسايي مسائل و معضلات آحاد مختلف زنان و برنامه ريزي وارائه راهكار در جهت رفع يا كاهش اين مسائل با استفاده از ظرفيت هاي استاني و خیلی موارد دیگر ….
اما آیا مدیران مافوق که دستی بر انتصابات دارند ، گزارش کار و رسیدگی و به نتیجه رساندن این موارد و مخصوصا معضلات اجتماعی استان را تا چند درصد پیگیر هستند و از مدیرانی که بر کرسی های مدیریت مینشانند تا چه اندازه انتظار رفع آن معضلات را دارند

در نظر داشته باشند سلامت هرجامعه ای را سلامت افراد آن جامعه تضمین می کنند. چه اندازه به ورزش بانوان در این استان اهمیت داده شده، از بین تمامی افراد جامعه، ورزش کردن دختران اهمیتی به مراتب بیشتر دارد، چرا که دختران امروز، مادران فردای جوامع هستند که در صورت سلامت بودن، می توانند نسلی سالم و تندرست را تربیت کنند.

حال آنکه همین مادر اگر توانایی لازم برای پذیرش این مسئولیت را نداشته باشد و یا به صورت کامل آن را انجام ندهد،‌ جامعه با ایجاد یک نسل سالم به مشکل برخواهد خورد! چرا که مادران افسرده و درمانده،‌ نه توانایی و نه خودباوری تربیت نسلی قوی و تاثیرگذار را خواهند داشت.

امیدواریم مدیران استان با برنامه ریزی جامع و دقیق و نیز اولویت بندی در جهت مرتفع نمودن این موانع و مشکلات گام بردارند
و مخصوصا پیگیر مسایل و آسیب های اجتماعی که سالهاست ریشه دوانده است و در جهت فرهنگ سازی و اینکه این معضلات می توانند زمینه ساز بروز آسیب های اجتماعی خیلی جدی در جامعه شوند توجه نمایند و بدانند بسیاری از آسیب ها جبران ناپذیر خواهد بود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=308373
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    افرین بر خانم دکتر

  2. یک زن دغدغه مند گفت:

    شیرین بانو بهتر است قبل از هر ادعایی کمی مطالعه کنند و بدانند آسیب های اجتماعی مربوط به دفتر اجتماعی استانداری است نه دفتر بانوان.ورزش مربوط به اداره کل ورزش و جوانان است ته دفتر بانوان
    کاش به جای این همه خود بزرگ بینی و حسادت زنانه کمی عاقلانه رفتار کنید.

  3. سی سخت گفت:

    متاسفانه انتصابات همش انتخاباتی و سیاسی هست!

  4. فرهنگی گفت:

    همه انتصابات بر اساس روابط هستش نه شایستگی و توان کار در سطوح مختلف …..بعنوان مثال رزومه و ملاک انتخاب افراد اگه برای جامعه بیان بشه ….خیلی خوب بود

  5. دلسوز ملت گفت:

    سلام بر خانم بزرگوار .
    این مطلبی که شما نگارنده اون بودید نشان از چه فکر و اندیشه ای در شما بوده است ؟
    آیا انتصابات جدید استاندار را خوب ارزیابی نکردید ؟
    آیا نقص خانم صفایی را برشمردید و شایستگی پست جدید را ندارند؟
    آیا مدیر جدید امور بانوان شایستگی این مسولت جدید را ندارند ؟
    آیا می خواهید بگویید خود شما توان این مسولیت را دارید ؟
    خلاصه مشخص کنید که غرض و مقصود حضرتعالی از این نوشته در این روزها که حکم مسولیت این بزرگواران زده شده است چی هستش و چی خواستید ؟

دیدگاه شما