چاپ این برگه

اظهارات صریح و بی پرده دکتر وکیلی در خصوص قوه قضائیه و آزادی بیان در ایران (+فیلم و عکس)

ویژه نامه میدان انقلاب در قسمت سیزدهم خود به مناسبت روز خبرنگار و آزادی بیان، میهمان دکتر محمد علی وکیلی؛ نماینده تهران و مدیرمسئول روزنامه ابتکار و دکتر تیرانداز مدیر عامل خبرگزاری فارس بود.

به گزارش بویرنیوز؛ در این برنامه که از شبکه سوم سیما پخش میشد؛ دکتر محمد علی وکیلی از آخرین وضع آزادی بیان در ایران گفت، از نقشی که رسانه در شفاف سازی و پیشگیری از تخلفات و فسادها دارد، او ادامه داد:

آزادی بیان:

آزادی بیان تابعی از پاسخگویی مقامات است، هرچه مسئولان و مدیران خود را در معرض پاسخگویی قرار دهند، ظرفیت تحمل آزادی را دارند

به رغم اینکه قانون اساسی سقف آزادی بیان را، و مصونیتی که برای صیانت از آزادی قائل شده،  سقف آزادی بیان را در جامعه نشانه رفته و به رغم اینکه مقامات عالی نظام همواره در مسیر صیانت از آزادی بیان حوزه رسانه همت داشتند اما عملکرد و تجربه این سالیان نشان می دهد که همچنان ظرفیت سازی برای تحمل آزای بیان و رسانه در جامعه کم است.

گفتن آزادی بیان به عنوان یک شعار راحت شده و هست، در آستانه انتخابات ها این می شود یکی از شاه کلیدهای تبلیغات، اما در مقام عمل میبینیم که دست و پای رسانه برای رسالت خبری و رسانه ای شأن می‌لرزد.

قانون بعنوان اسناد بالادستی مانعی برای آزادی بیان ندارد، اسناد بالادستی محرک ما برای اینست که جامعه را به سمت شفافیت سازی و پاسخگو کردن ساختار قدرت ببریم.

اصولا آزادی بیان وقتی است که دموکراسی و مردم سالاری را معنا می بخشد، ثانیاً حقوق شهروندی و حقوق آحاد جامعه را تامین کننده است، به همین جهت آزادی بیان حتماً شاه کلید تامین کننده اغراض مهم و حکمرانی خوب، مطلوب جلوه داده شده است.

در قانون در آنجائیکه به شان و کرامت جامعه خبری بر می گردد، به نظرم همچنان دچار کاستی هایی هستیم، تجلی این کاستی ها در قانون مطبوعات مشهود است، قانون مطبوعات ما به رغم اینکه افق های خوبی در آن هست اما تعارضات زیادی در این قانون هست.

ماحصل آن امروز جامعه رسانه ای ما که حاملان آزادی بیان هستند، اینها هستند که در بستر آزادی باید فریادگر حقوق جامعه باشند، قدرت را از پستو بیرون بیاورند و نور افکن افکار عمومی باشند، به پستوهای قدرت های اقتصادی ورود کنند تا امنیت برای فساد در پستوی قدرت های اقتصادی به حداقل برسد.

مهم ترین مانع رسالت جامعه خبری جامعه خبری، افت شان و منزلت رسانه ها است.

بی تردید!

عرف حاکم با افق های قانون اساسی فاصله دارد، عرف مدیریت ما مانع مهمی برای دست یابی به چشم اندازهای کشور دارد.

فهم مدیریتی ما از کارکرد رسانه معکوس است، فهم ضد کارکرد را از رسانه انتظار دارند!

ضرورت داشتن جامعه پویا و سالم، رسانه های مستقل و حقیقت یاب هستند

مجموع این دوعامل این شده که ما به جای اینکه به اقتضای آزادی بیان به کارکرد کاشف حقیقت در کارکرد رسانه که همین خبرنگار تحقیقی است برسیم خبرنگار را به ناقل حقیقت تنزل دادیم، رسانه های ما کاشف حقیقت نیستند، ناقل(انتقال دهنده) حقیقت هستند.

برای اینکه رسانه های ما کاشف حقیقت باشند باید ضروریاتش فراهم باشد، یکی از مهمترین لوازمش اینست که حداقل صیانتی که برای من نماینده، آن مامور انتظامی که با حکم قانونی اجازه پیدا میکند تا سر ببرد درون اندرونی ما و گاوصندوق ما را دسترسی پیدا کند تا بتواند به اسناد محتمل در جرم دسترسی پیدا کند آن حداقل صیانت ها را بری خبرنگار قائل نیستیم.

اگر بنا باشد خبرنگار ما از پارادایم ناقل حقیقت به کشف حقیقت برسد، صیانت از جایگاه خبرنگار را لازم دارد، باید در پناه قانون باشد.

در ماجرای عمده فسادها رسانه ها تنها راوی بودند

پرونده‌های فساد اقتصادی که یکی یکی برملا می‌شود تقریباً هیچکدام کشف رسانه نبوده، رسانه ها راوی ثانویه این ماجراها بودند، فسادها کشف می‌شوند و تنها نقلشان بر عهده رسانه ها است.

در بحث املاک نجومی یک خبرنگار مسأله را باز کرد اما همان خبرنگار چقدر در دالان پاسخگویی قوه قضائیه افتاد؟!

اگر روزی رسانه های ما به کارکرد اصلی خود در شفاف سازی حق و باطل و سره و ناسره برسند آن روز هست میتوانیم ادعا کنیم در برخورد با مفاسد کارنامه درخشان داریم.

دلیل وجود اژدهای هفت سر فساد!

اینکه با همه برخوردها با فساد اما همچنان شاهد اژدهای هفت سر فساد هستیم دلیلش اینست رسانه های ما هنوز به کارکرد اصلی شان در برخورد با فساد نرسیدند

تفاوت دو طیف سیاسی در برخورد با رسانه ها:

اختلاف آنچنانی نیست، اما برخی مقامات دولت به واسطه عقبه خبری که دارند اندکی اصتکاک هست/ اما در کل مسئولان رسانه ها را در حد روابط عمومی ادارات پایین آوردند و به نوعی از روابط عمومی ها می‌خواهند کنترل رسانه ها را در دست بگیرند

رسانه ها آنچنان برای حیات خود بسته به سازمان هستند که الان رسانه مستقل که نماد عینی فریاد حقوق ملت باشد کم داریم و تا وقتی حقوق خبرنگاران در گرو امضای مدیران باشد نمی توان امید چندانی داشت.

به دلیل اینکه گفتمان اصلاح‌طلبی قایل به آزادی خواهی و مردم باوری است،رسانه ها در این رویکرد جایگاه مهمی دارند و درواقع گفتمان اصلاح‌طلبی با رسانه همراه و عجین است.

زمانی عرض کردم اگرچه رسانه های مکتوب اصولگرا از نظر تعداد قابل مقایسه با رسانه های اصلاح طلب نیست اما ببینید اگر رسانه ای تریبون خواست مردم شد قطعا مورد خواست و محبوب جامعه میشود.

اظهارات صریح در مورد دستگاه قضا

تا قبل از آمدن آقای رئیسی خط قرمز مهمی که به صورت نانوشته موجود بود و همه رسانه ها چه اصولگرا و چه اصلاح طلب آن را رعایت می‌کردند، نزدیک نشدن به قوه قضاییه بود.

اگر رسانه ها این امنیت خاطر را پیدا می‌کردند که همچون دیگر قوا از همین میزان حداقلی آزادی بیان در مورد قوه قضاییه هم برخوردار بودند، حتما پرونده جدید الکشف در درون دستگاه قضا پس از ورود حجت الاسلام رئیسی، زودتر از اینها شناسایی میشد و یا اصلاً رخ نمی‌داد.

کم رسانه نداشتیم که به مسلخ این دیوار بتنی بزرگ تنیده شده دور و بر این دستگاه رفتند ، شخصا تشکر میکنم از رئیس دستگاه قضا که در آستانه روز خبرنگار دستور مختومه شدن ۲۷ پرونده رسانه ای که طرف دعوی مدعی العموم بود را صادر کردند.

یکی از خواست های رسانه ها این بود هیئت نظارت مستقلاً کار تشخیص جرم را انجام دهد و میزان مجازات به دستگاه قضا سپرده شود که توسط رئیسی انجام شده است.

جامعه رسانه رها شده است

جامعه رسانه ما رها شده است، هر جایی بخشی از قدرت هست دشمن به دنبال نفوذ است، این مسأله از دستگاه های نظامی و امنیتی هست اما در این سازمان ها واحد های ضد جاسوسی برای مقابله با تهدیدات پیش بینی شده است اما در رسانه چنین مواردی نیست.

اگر جامعه رسانه مهم است چرا نباید در صیانت حاکمیت باشند؟ اینکه جامعه رسانه رها شده باشد و بعد انتظار هم باشد تمام حرکت هایش در چارچوب جمهوری اسلامی باشد، حتماً این انتظار غیر منطقی است.

در تور افتادن رسانه ها دلیلش بیشتر خود داخلی ها هستند چرا که آموزش نمیدهند

دانلود فیلم کامل گفتگو