سه شنبه 25 تیر 1398 - 13:59

دبیرخانه دائمی توسعه کهگیلویه و بویراحمد با محوریت دانشگاه یاسوج ایجاد میشود

اینهمه منابع خدادادی داریم اما همچنان واژه نامیمون محرومیت و کم برخوردار را یدک میکشیم، یک جایی باید این مساله حل شود.

به گزارش بویرنیوز، دکتر احمد عریان با تشکیل کارگروهی در دانشگاه یاسوج از عزم جدی برای هم افزایی ظرفیت های انسانی کهگیلویه و بویراحمد در سطح استانی و ملی با محوریت این دانشگاه خبر داد و اظهار داشت: هم افزایی دانش، فن و صنعت را برای توسعه استان دنبال میکنیم.

رئیس دانشگاه یاسوج در این نشست که با حضور رؤسای و نمایندگان دانشگاه های استان، پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان برگزار شد، گفت: بنا داریم در آینده نزدیک در نشستی، دولتمردان، شخصیت های ملی و استانی، نخبگان و روحانیون از اقصی نقاط کشور و حتی فرامرزی را گرد هم آوریم تا به مساله توسعه استان بازنگری و کار دقیق علمی و حساب شده ای صورت بگیرد، این مساله باید بالاخره یک جایی حل شود، اینهمه امکانات و منابع خدادادی داریم، آب فراوان در استان هست و یا از این استان عبور می کند، 25 درصد منابع نفت و گاز کشور، منابع طبیعی که قادر است بهترین گردشگری را خلق کند، گیاهان دارویی و دیگر ظرفیت ها را داریم.

دکتر احمد عریان ادامه داد:

چرا هنوز واژه نا زیبای غیر برخوردار و محروم باید اول اسم استان بیاید؟ روزی باید بر این واژگان خط کشیده شود، چرا نباید با این حجم از منابع خدادادی جزو استان های ثروتمند کشور باشیم؟

این استان چهره های ملی و اثرگذار موفقی را دارد، افراد شایسته ای که البته هر کدام به تنهایی قادر نیستند کار بزرگی انجام دهند اما وقتی ظرفیت آنها تجمیع شود می تواند جهش بزرگی به فرایند توسعه کهگیلویه و بویراحمد بدهند.

یک جایی باید ورود کنیم و پاسخ این سول بسیار ابهام آمیز که “چرا همه چیز داریم اما همچنان توسعه نیافته ایم؟” را بدهیم، وظیفه داریم برای برون رفت از وضع کنونی راه حلی پیدا کنیم.

دکتر عریان از دغدغه جدی استاندار برای حرکت در مسیر توسعه گفت و ادامه داد:

استان هم آمادگی ورود به چرایی و برون رفت از مساله توسعه نیافتگی را دارد، دغدغه دکتر کلانتری، راه را برای ما باز کرده است.

ما میتوانیم با تشکیل دبیرخانه دائمی با محوریت دانشگاه های استان، توسعه کهگیلویه و بویراحمد را با حضور اشخاص تاثیرگذار در سطح استانی و ملی ایجاد کنیم، در این دبیرخانه می توانیم کارگروه های مختلفی برای موارد متعدد توسعه ای پیش بینی و تشکیل دهیم.

رئیس دانشگاه یاسوج به اهمیت نیروی انسانی شایسته بعنوان کلیدی ترین داشته و سرمایه استان پرداخت و افزود:

انسان های شایسته و توانمندی در سطح کلان کشور داریم، افرادی که هم در زمینه های علمی و هم مدیریتی سرآمد هستند، آوردن این افراد بر سر یک میز و تشکیل جلساتی برای توسعه استان می تواند کار گشا باشد، این افراد هر کدام ظرفیت و توانی دارد که البته به تنهایی کاری از پیش نمی برد، اما با یکی کردن و هم افزایی پتانسیل آنها می شود شوک خوبی برای حرکت در مسیر توسعه ایجاد کرد.

دکتر احمد عریان گفت: ما بعنوان جامعه دانشگاهی از نقش پر رنگی که دانشگاه می تواند در توسعه داشته باشد غافل شدیم، باید وظیفه مان در قبال توسعه استان را ایفا کنیم و نشست امروز و در ادامه نشست های مستمری که خواهیم داشت در راستای این وظیفه فراموش شده خواهد بود.

در ادامه رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از نقش کلیدی و نخستین دانشگاه ها برای توسعه گفت و اظهار داشت: اولین مساله درک نقش کلیدی دانشگاه ها در توسعه و حفظ استقلال دانشگاه هاست.

دکتر پرویز یزدانپناه گفت: مسئولان سیاسی باید بپذیرند دخالت های بیجا در مسائل دانشگاهی مردود است.

وی ادامه داد:

توسعه باید متوازن و همه جانبه باشد، بپذیریم مشکلات زیادی در همه حوزه ها داریم و اگر از امروز دست به کار نشویم با چالش های جدی در آینده روبرو خواهیم شد.

جایگاه دانشگاه و نقش مهم آن در توسعه باید جدی گرفته شود، و اگر خواهان مشارکت اعضای هیئت علمی و دانشگاهی در فرایند توسعه هستیم باید به آنها بها داده شود.

اقداماتی آگاهانه و یا ناآگانه هست که به ظرفیت های استان و داشته های آن صدمه وارد می کند، باید از هر اقدامی که مخرب در توسعه است حذر شود.

از نیروهای توانمند استان که در مراکز و مناطق دیگر هستند باید بهره جست، چرا که موتور محرکه توسعه نیروی انسانی خوب و خلاق است.

دکتر یزدانپناه گفت: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج آمادگی دارد از تمام توان و ظرفیت برای هر اقدامی که کمکی در مسیر توسعه کهگیلویه و بویراحمد اثرگذاری دارد، هزینه کند.

دکتر هاشمی؛ رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد هم گفت:

افرادی را بعنوان نخبه استفاده کنیم که توانایی اثرگذاری در کهگیلویه و بویراحمد را داشته باشند.

در سال رونق تولید افرادی را انتخاب کنیم که بعنوان نخبه تاکنون ناشناخته بودند.

اشتغال و بیکاری از مسائل مهم استان است باید در این مسر حرکت کنیم و افراد مستعد در حل این چالش ها را به همکاری دعوت کنیم.

به گزارش بویرنیوز، به پیشنهاد رئیس دانشگاه یاسوج، قرار است دبیرخانه دائمی توسعه کهگیلویه و بویراحمد با عنوان خاص و با استفاده از ظرفیت های ملی و استانی تشکیل و این پتانسیل ها برای بهبود شرایط استان تجمیع و یکپارچه شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=305818
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ز- و. ف- و ع. و س گفت:

    سلام دکتر عریان سلام چند بار آمدم ملاقات کنم شما را موفق نشدم تو را خدا در دانشکده کشاورزی پیگیری نمایید در بخش توسعه روستایی ببینید اساتید آن حوزه نابود کرده اند کرامت انسانی دانشجو را تو را به خدا بررسی کنید توجیه نشوید با صحبت هایشون

  2. سعید محمد حسینی گفت:

    باعرض سلام وخسته نباشید و تشکر از ایده هایی که در رابطه با توسعه استان از طرف صاح نظران در این امر داده میشود.
    بعضی مواقع کلمات بسیار زیبایی در جلسات مسئولین ارشد استان در همه¬ی زمینه ها گفته می شود که این امر می تواند میمون و مبارک باشد اما خوش آیند تر آن زمانیکه ما به طور ملموس آثار آن را در کارها ببینیم، اولاً میبایست در توسعه به نقش اصلی شاه کلید توسعه (سرمایه گذاری بر روی منابع انسانی و سایر منابع)توجه اساسی داشته باشیم مستحضرید که نقش سرمایه گذاری در توسعه و شکوفایی اقتصادی، بسیار حائز اهمیت و غیر قابل انکار می باشد، به واقع در خلاء و فقدان سرمایه گذاری،امکان پیگیری سیاست های اقتصادی مُیَسَر نمی شود و بسیاری از هدف گذاری های مرتبط با این عرصه،اَبتَر خواهد ماند. همگان مستحضرند که کلمه ی توسعه، معنا و مفهومی را به ذهن متبادر میکند که بیانگر: پیشرفت، حرکت رو به جلو،دستیابی و استفاده از تکنولوژی روز، کنار گذاشتن روش های قدیمی و سنتی، دستیابی به اهداف و غایات مطلوب، از طریق افزایش و بازدهی تولید و همچنین بهبود در وضع نهادها و دستیابی به یک سیستم موزون و هماهنگ؛ به طوری که بتوان بر شرایط نامساعد، فائق آمد و آن را بر طرف کرد. در حقیقت برای اینکه توسعه و پیشرفت در جامعه ایی شکل گرفته و به ثمر برسد، لازمه ی آن، در عقلایی شدن معرفت ها،و وقوف افراد کار آمد، ترویج روحیه ی همه خواهی افراد برای عضویت در جامعه و مشخص شدن روابط آنان به روابطی معلوم ، مشخص و منظم خواهد بود.
    در این صورت می توان از نیروی انسان ها و نیروی عظیم و بالقوه آنان و از جمله ، سرمایه های آنان بهتر استفاده کرد، این امر می تواند بهره وری بهتر و کارآمد تر سرمایه و تکنولوژی مواد و انرژی را نیز شکل دهد لذا اولین پیشنهاد خدمت عزیزانی که دغدغه توسعه دارند اینست که اگر کسی دلش برای پیشرفت استان میسوزد، به فکر تغییر مدیران ناکارآمد استان باشد و نیز به فکر استعداد های نیروی انسانی استان باشد که در پستوها دارند خاک می خورند، این بزرگترین سرمایه و دارایی استان است که دارند از استان فرار می کنند وبه سایر استانها مهاجرت میکنند، دوماً همگان واقفیم که جهان آینده جهان صنعت نخواهد بود، در آینده ای نه چندان دور، مملکت و استانی در مقیاس پیشرفته خواهد بود، که مراکز دانش و نخبگان و سرمایه ی اجتماعی آن بهترین، کار آمد ترین و بالاترین باشند. سوماً اینکه با ترسیم صحیحِ مسیر توسعه بصورت کارشناسی شده، نیازها و الزامات حصول پیشرفت و توسعه به نحو دقیق تری احصاء می شود و به تبع با تامین آن و البته هموار ساختن مسیر ،دستیابی به توسعه پایدار منسجم و مستحکم تضمین خواهد شد. لذا در این زمینه میبایست یک دبیرخانه قوی و منسجم شکل گیرد که در آن انسانهای توسعه یافته و کار امد نقش اساسی داشته باشند تا بتوانیم بدور از مسایل احساسی و کلی گویی مشکلات و معضلات استان ومملکت را حل نماییم.

دیدگاه شما