چاپ این برگه

جشنواره عشایر؛ کارماندگار میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد

 بویرنیوز-حسین گندمکار؛ جشنواره عشایر؛ کارماندگار میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد/ نقش ویژه هنرمندان در شاد کردن دل مردم

چند شبی است که جشنواره عشایر ایران در پایتخت طبیعت استان،  شور و نشاطی خاص را به مردم هدیه داده است. جشنواره عشایر ایران که به همت میراث فرهنگی استان چند سالی است که در فصل تابستان میزبان بخشی از آداب وسنن و رسومات زیبای مردمان ساده دل و باصداقت عشایر و ایلات ایران کهن مان شده است. سیاه چادرهایی از اقوام بزرگ لر،ترک، کرد و عرب و زیبایی های چشم نواز از پخت نان و آش سنتی و زنانی با پوششش های زیبا و البته حجاب و عفاف این زنان حکایت از پاکی و قداست مردمان عشایر دارد. و در کنار همه اینها، موسیقی و آواز و شادی و پایکوبی اصیل اقوام ایرانی گل سرسبد این جشنواره شده است است که ساعاتی چند دل مردمان این دیار را شاد کرده است و دست مریزاد به این شادی آفرینان، به هنرمندان عشایر و بی انصافی است که این کار ماندگار میراث فرهنگی استان را قدر ندانسته و تشکری نداشته باشیم. 

در دنیای پراضطراب و پرتلاطم امروز، آرامش و داشتن خیالی آسوده، نعمتی است که همگان آرزوی آن را دارند. در واقع، یکی از نیازهای اساسی انسان، شادزیستن است که در پرتو آن، با رسیدن به تعادل روحی، خود و جامعه اش را به سلامت و پویایی رهنمون می شود.

انسان به طور فطری از غم گریزان و به سوی شادی در حرکت است. شادی و نشاط نه تنها بر روح و روان انسان، بلکه بر جسم او نیز تأثیر می گذارد. از نگاه اجتماعی، نیز شادمانی، قلب ها را به یکدیگر نزدیک و ترس، نگرانی، ناکامی و بدگمانی را بی اثر می کند. ارسطو می گوید: «شادی، بهترین چیزهاست و آن قدر اهمیت دارد که دیگر چیزها وسیله به دست آوردن آن هستند.» دین مقدس اسلام نیز که تأمین کننده صلاح دنیا و آخرت آدمی است، شادی های مناسب و حلال را تأیید می کند و پیروانش را از افسردگی و بی حالی برحذر می دارد.

 این شب ها هنرمندانی نظیر حسین روحانی مقدم پیشکسوت تئاتر استان (مبدع و مبتکر این طرح) به همت مدیران و مسئولان میراث فرهنگی استان، شادی، این حلقه مفقوده را مردمان یاسوج و میهمانان فصل داغ تابستان هدیه دادند و همه ما امیدواریم که این شادی ها تداوم داشته باشد و البته باید توجه داشت که می توان از هنر و خلاقیت دیگر هنرمندان استان این شور و شادی و نشاط را به بهانه های مختلف به میان مردم برد و البته رسانه ها به ویژه صدا وسیما نقش بسزایی در این مهم باید ایفا کنند.

جشنواره عشایر شاید آغازی بر راه و مسیر توسعه ای فرهنگی جامعه و نشانی از نگاهی ویژه به سنتهای زیبای سرزمینمان و استانمان و پایانی باشد بر بدعتها و ناهنجاریهای برگرفته از زندگی شهری و آنچه امروز به غلط  آن را مدرنیته نام گذاشته ایم و باز مقدمه ای باشد برای رسیدن به توسعه همه جانبه به ویژه اقتصادی است، حمایت از مشاغل خانگی و حمایت از صنایع دستی و غذای بومی روستاها و عشایر،… و کلام آخر اینکه دست همه دست اندرکاران این کار بزرگ را باید فشرد.

حسین گندمکار فعال فرهنگی