دوشنبه 17 تیر 1398 - 9:35

نرخ بیکاری بهار ۱۰.۸ درصد شد/ حقوق ۲۰ میلیون تومانی ۱۶ درصد افزایش یافته است/ انجمن ملی سیب زمینی: کاهش قیمت از هفته آینده/ چرا دلار برخلاف انتظار کاهشی شد؟

اخبار اقتصادی ایران:

مرکز آمار: نرخ بیکاری بهار ۱۰.۸ درصد شد

مرکز آمار ایران: بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در بهار ۹۸، بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۱۰.۸ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٧)، ١.٣ درصد کاهش یافته است. در بهار ١٣٩٨، به میزان ۴۰.۶ درصد جمعیت ١٠ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٧) ٠.٥ درصد کاهش داشته است. جمعیت شاغلین ١٠ ساله و بیشتر در این فصل ٢٤ میلیون و ٣٨٢ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل (بهار ١٣٩٧)، ٣٢١ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ١٣٩٨، بخش خدمات با ۴۹.۶ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۱.۵ درصد و کشاورزی با ١٨.٩ درصد قرار دارند. نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله حاکی از آن است که ۲۳.۷ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی در بهار ١٣٩٨ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٧) ١.٨ درصد کاهش یافته است. بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در بهار ١٣٩٨، ۱۰ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٩.٣ درصد از شاغلین ١٠ ساله و بیش‌تر، ٤٤ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

هزار و یک واحد رشد برای شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با افزایش ۱۰۰۱ واحدی معادل ۰.۴۱ درصد به رقم ۲۴۶ هزار و ۴۴۷ واحد رسید. همچنینشاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۲۸۱ واحدی معادل ۰.۴۱ درصد به رقم ۶۹ هزار و ۱۹۳ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۵۴۷ واحدی معادل ۰.۹۲ درصد، عدد ۶۰ هزار و ۵۵ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۳۷۲ واحدی معادل ۰.۹۲ درصد به رقم ۴۰ هزار و ۹۱۲ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۱۵۲ واحد افزایش معادل ۰.۴۲ درصد را رقم زد و به سطح ۲۷۶ هزار و ۶۹۵ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با  ۸۳۷ واحد افزایش معادل ۰.۴۶ درصد به رقم ۱۸۲ هزار و ۳۶۸ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۵۴۸ واحد افزایش معادل ۰.۲۳ درصد همراه بود و عدد ۴۸۶ هزار و ۷۰۸ واحد را به نمایش گذاشت.

آیفکس در ارتفاع ۳۲۰۱ واحدی/ دلیل صف خرید ۲۰ میلیونی یک شرکت

روز گذشته، وهور در حالی با صف خرید ۲۰ میلیونی پس از سهم عرضه اولیه‌ای هفته گذشته بیشترین حجم تقاضا را داشت که طی روز‌های آتی این شرکت بورسی دو واحد بخار در نیروگاه جهرم را بهره برداری می‌کند، خبری که انتشار آن صف خرید سنگین این سهم فرابورسی را در معاملات امروز رقم زد. دیروز شاخص کل فرابورس با رشد ۸.۵ درصدی در ارتفاع ۳ هزار و ۲۰۱ واحدی قرار گرفت. بر این اساس ارزش کل معاملات بیش از ۶۹۹.۸ میلیارد تومان بود که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد و ۱۸۶ برگه سهم طی ۱۸۳ هزار و ۴۶ نوبت معاملاتی بود.

بهای جهانی بیت کوین بالا رفت

بهای جهانی بیت کوین با سه درصد افزایش به ۱۱ هزار و ۴۸۶ دلار رسیده است. این رقم با بررسی چارت هفتگی خود با کاهش ۷.۶۸ درصدی روبرو شده است. گزارشهای خبری نشان می‌دهد، کشورهایی مانند چین، درباره استخراج ارزهای دیجیتال مقررات بسیار سختگیرانه‌ای دارند؛ به طوری که سازمان‌های مقررات گذار کشور چین هیچ رمز ارزی را به عنوان پول قانونی به رسمیت نمی‌شناسند و سیستم بانکداری این کشور هم نه‌تنها خدمات مربوط به این ارزها را ارائه نمی‌کند، بلکه از پذیرش آن‌ها هم منع شده است.

دپو 80 هزار خودرو به دلیل کسری قطعات در انبارها 

امیر خجسته عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت با اشاره به برخی زمزمه ها مبنی بر اینکه در صورت تامین نشدن تسهیلات موردنیاز قطعه سازان احتمال گرانی خودرو وجود دارد، گفت: ادعای قطعه سازان بهانه جدیدی است که قیمت خودرو را افزایش دهند در حال حاضر مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان آشفتگی زیادی در صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی ایجاد کرده است. شرکت‌های خودروسازی به حیات خلوت عده‌ای تبدیل شده است که فقط به دنبال منافع مادی خود هستند. به نقل از خانه ملت؛ خجسته بیان کرد: خودروسازان باید قیمت تمام شده تولید را محاسبه کرده و با 10 درصد سود خودرو را به فروش رسانند اگرچه مقرر شد؛ خودروسازان نحوه محاسبه قیمت خودرو را شفاف اعلام کنند اما از این اقدام سرباز می‌زنند چراکه با شفاف سازی دستشان برای مردم رو می‌شود. وی با بیان اینکه در ایران آب، برق و گاز با قیمت‌های ناچیزی در اختیار صنایع قرار می‌گیرد بنابراین افزایش قیمت خودرو براساس رشد نرخ دلار پذیرفتنی نیست، تصریح کرد: 80 هزار خودرو به دلیل کسری قطعات سطحی و جزیی در انبارها دپو شده است که باید هرچه سریعتر تکلیف تعیین شود، اگرچه خودورسازان با بهانه‌هایی مانند نبود قطعه، عدم عرضه به بازار را توجیه می‌کنند اما این موضوع از نظر ما احتکار است.

حقوق ۲۰ میلیون تومانی ۱۶ درصد افزایش یافته است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در نامه ای به دکتر لاریجانی خواستار بررسی تخلفات دولت در افزایش حقوق ها شد و گفت: گزارش ها حاکی از این است که علاوه بر ۴۰۰ هزار تومان، پایین ترین حقوق ۲.۵ درصد و حقوق ۲۰ میلیونی ۱۶ درصد افزایش داشته است. حمیدرضا حاجی بابایی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت، از ارسال نامه ای به رییس مجلس برای بررسی تخلفات دولت در افزایش حقوق ها خبر داد و گفت: در این نامه از دکتر لاریجانی درخواست شده تکلیف افزایش حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته براساس مصوبه قانونی مجلس مشخص شود.

سبد نفتی اوپک 63.43 دلار معامله شد

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان پنج‌شنبه 13 تیر با  74 سنت افزایش 63.43 دلار در هر بشکه فروخته شد. سبد نفتی اوپک روز چهارشنبه 3 ژوئن (12 تیر) 62.69 دلار در هر بشکه معامله شده بود. متوسط قیمت نفت اوپک در هفته منتهی به 5 جولای یعنی 14 تیرماه 63.95 دلار بوده است. این نوع نفت تاکنون در سال جاری میلادی به طور متوسط 65.4 دلار در هر بشکه معامله شده است. نفت اوپک سال 2018 به طور متوسط 69.78 دلار در هر بشکه فروخته شده بود. سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.

صادرات ۱۱.۵ میلیارد دلاری در بهار ۹۸

سرپرست سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: با وجود تمام بحث‌ها و محدودیت‌هایی که تحریم‌ها برای ما به وجود آورده، خوشبختانه تراز تجاری سه ماهه کشور مثبت است. محمدرضا مودودی اعلام کرد: در سه ماهه ابتدایی امسال ما حدوداً ۱۱.۵ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم که نسبت به عملکرد سال قبل آماری نسبتاً مشابه را نشان می‌دهد. در کنار آن ۱۰.۲ میلیارد دلار واردات نیز به ثبت رسیده که کاهش ۸.۷ درصدی داشته است.

انجمن ملی سیب زمینی: کاهش قیمت از هفته آینده

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی درباره آخرین تحولات بازار سیب زمینی اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو سیب زمینی کهنه در میادین میوه و تره بار ۳ تا ۳ هزار و ۵۰۰ و سیب زمینی نو ۵ هزار تومان است و متاسفانه به سبب مشکلات نظارتی و سودجویی دلالان و عوامل واسطه، اختلاف قیمت تا خرده فروشی‌ها بسیار بالاست. وی با اشاره به اینکه عرضه سیب زمینی از عجب شیر و اصفهان در حال انجام است، افزود: طی یک هفته آینده با ورود انبوه سیب زمینی نو از مناطق همدان، طارم، زنجان، شیراز، عجب شیر و اصفهان قیمت‌ها بر مدار کاهشی در بازار قرار می‌گیرد.

نیازی با اشاره به دلایل افزایش نامتعارف قیمت سیب زمینی در بازار بیان کرد: تاخیر در کشت سیب زمینی ناشی از وقوع سیل، سرما و بارندگی‌های شدید در کنار کاهش سطح زیر کشت سیب زمینی به دلیل متضرر شدن کشاورزان در سال گذشته و افزایش هزینه‌های تولید اعم از نهاده ها، اجاره بها زمین، حقوق و دستمزد و حمل و نقل موجب شد قیمت سیب زمینی با نوساناتی در بازار روبرو شود. رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی با بیان اینکه مشکلی در تولید سیب زمینی نداریم، گفت: با عرضه سیب زمینی‌های کشت بهاره پیش بینی می‌شود که قیمت محصول از هفته آینده کاهش چشمگیری داشته باشد، اما هم اکنون نمی‌توان درصدی برای آن اعلام کرد. وی با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت سیب زمینی در بازار به شمار می‌رود، بیان کرد: طی روز‌های آتی با ازدیاد عرضه محصول از مناطق مختلف، بازار به تعادل می‌رسد به طوریکه برای تولیدکننده و مصرف کننده مقرون به صرفه است. /باشگاه خبرنگاران جوان

کاهش قیمت ها در بازار سکه به دنبال ثبات نرخ جهانی و ارز

در پایان معاملات روز گذشته، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با کاهش 20 هزار تومانی به رقم 4 میلیون و 400 هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با افت 65 هزار تومانی، 4 میلیون و 600 هزار تومان قیمت گذاری شد. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی به رقم 2 میلیون و 370 هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی نیز به رقم یک میلیون و 540 هزار تومان رسید. هر سکه یک گرمی بدون تغییر 990 هزار تومان بود و هر گرم طلای ۱۸ عیار، 432 هزار و 500 تومان ارزشگذاری شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار آب شده که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، با کاهش 25 هزار تومانی به رقم یک میلیون و 875 هزار تومان رسید. همچنین با کاهش تقاضا در بازار، حباب سکه با افت 10 هزار تومانی، به سطح 340 هزار تومان رسید.

دلار و یورو در صرافی های بانکی با کاهش قیمت عرضه شدند

در پایان معاملات روز گذشته، بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی، هر اسکناس دلار آمریکا به قیمت 12800 تومان خریداری شد و با کاهش 50 تومانی نسبت به روز شنبه، به قیمت 12900 تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو، به نرخ 14700 تومان خریداری شد و در مقابل به قیمت 14800 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که این نرخ نسبت به روز شنبه، 50 تومان کاهش داشته است.

چرا دلار برخلاف انتظار کاهشی شد؟

دنیای اقتصاد نوشت: برخی از نوسان‌گیران انتظار داشتند بازار در روز یکشنبه به‌واسطه اعلام گام  دوم کاهش تعهدات برجامی ایران، حرکت در مسیر افزایشی را ادامه دهد؛ ولی در این روز، بازار برخلاف انتظار این دسته با افزایش فروش‌ها مواجه شد.

برای افت قیمت دلار در روز یکشنبه و تغییر مسیر آن پس از ۳ افزایش متوالی، دیدگاه‌های مختلفی مطرح شد. عده‌ای افزایش فروش‌های فنی را عامل کاهش قیمت دانستند؛ گروهی افت قیمت حواله درهم را عامل نزول قیمت عنوان کردند؛ در این میان، عده‌ای نیز افزایش عرضه ارز توسط بازارساز را عاملی برای کاهشی شدن بازار می‌دانستند. هرچند که گروهی اعتقاد داشتند صحبت‌های عراقچی مبنی‌بر امکان بازگشت آمریکا به مذاکرات ۱+۴ در صورت برداشتن تحریم‌ها انتظارات برخی فعالان بازار را تحت‌تاثیر قرار داده است. آخرین دسته بیشتر خبرهای پیرامون آمادگی بازار متشکل ارزی برای آغاز به کار را در تغییر مسیر دلار موثر می‌دانستند. در این میان، نقش بازارساز برای کاهش فاصله قیمتی صرافی‌های بانکی با بازار آزاد را نیز نباید از نظر دور داشت. دیروز در ابتدای روز قیمت دلار توسط بازارساز ۱۳ هزار تومان اعلام شد که اختلاف چندانی با بازار آزاد نداشت، هر چقدر قیمت در بازار آزاد پایین آمد، بازارساز نیز قیمت صرافی‌های بانکی را کاهشی کرد. دیروز حدود ساعت ۴ بعدازظهر تابلوی صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار را عدد ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان ثبت کرد. مهم‌ترین عاملی که از نگاه فعالان منجر به افزایش قیمت دلار در ابتدای هفته شد، افزایش نرخ حواله درهم بود. درهم که در ابتدای هفته تا محدوده ۳ هزار و ۶۰۰ تومانی جهش کرده بود، روز یکشنبه به طور کلی مسیر دیگری را برای حرکت انتخاب کرد و حتی تا سطح ۳ هزار و ۵۵۰ تومانی عقب نشست.در این شرایط می‌توان افت قیمت این ارز را یکی از عوامل اثرگذار بر روند بازار ارز داخلی دانست. هرچند تحلیلگران فنی باور داشتند نوسان‌گیران پس از چند روز رشد متوالی و احساس افزایش عرضه ارز، تصمیم گرفتند از موقعیت خرید خارج شوند و وارد پوزیشن فروش شوند.

بدهی‌های خارجی ایران هفت درصد کاهش یافت

بررسی آمار بدهی های خارجی ایران نشان می دهد که در سال گذشته شاهد روند کاهشی حجم بدهی های کوتاه، میان و بلند مدت کشور بوده‌ایم. بر اساس تازه ترین آمار بانک مرکزی، میزان بدهی های خارجی (تعهدات بالفعل) در پایان سال ۱۳۹۷ به ۹ میلیارد و ۳۳۹ میلیون دلار رسید که شامل ۲ میلیارد و ۱۵۱ میلیون دلار بدهی کوتاه مدت و هفت میلیارد و ۱۸۷ میلیون دلار بدهی های میان مدت و بلند مدت است. حجم بدهی خارجی کشور در دوره مورد بررسی بر مبنای یورو نیز معادل هشت میلیارد و ۲۳۰ میلیون یورو بوده که یک میلیارد و ۸۹۶ میلیون یورو مربوط به بدهی های کوتاه مدت و ۶ میلیارد و ۳۳۴ میلیون دلار نیز به بدهی های میان و بلند مدت تعلق داشته است. میزان بدهی های خارجی (تعهدات بالفعل) در پایان سه ماه سوم پارسال (آذر ۱۳۹۷) معادل ۱۰ میلیارد و ۳۴ میلیون دلار بوده که شامل سه میلیارد و ۱۷۴ میلیون دلار بدهی کوتاه مدت و ۶ میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار بدهی های میان مدت و بلند مدت است. مقایسه میزان بدهی‌های دولت در پایان سه ماهه چهارم با فصل پاییز نشان می‌دهد که در این دوره سه ماهه، حدود ۶۹۵ میلیون دلار (معادل ۶.۹ درصد) از حجم بدهی‌های خارجی کشور کاسته شده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=305251
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما