شنبه 15 تیر 1398 - 8:04

سیب‌زمینی سرخ کرده در فر با حداقل روغن

بویرنیوز- سیب‌زمینی سرخ کرده در فر همانند سیب‌زمینی سرخ کرده در ماهیتابه یا سرخ‌کن، کاملا طلایی و سرخ شده است و ظاهری نرم و پف دارد در حالی که داخل آن هم کاملا پخته است. تنها تفاوت آن، این است که از آن روغن‌های اضافی دور و بر سیب‌زمینی خبری نیست.

سیب‌زمینی سرخ شده یکی از آن فست‌فود‌های خوشمزه و در عین حال پر طرفدار است. این فست‌فود هم خوشمزه و سیر‌کننده است و هم قیمت ارزان‌تری نسبت به سایر فست‌فود‌ها دارد؛ و اگر چه یک ماده سرخ کردنی است، اما اغلب افراد فکر می‌کنند حداقل این یک سیب‌زمینی است که میل می‌کنند نه ملغمه‌ای از چیز‌های عجیب و غریب و غیر بهداشتی. جالب است بدانید که اغلب سیب‌زمینی‌های رستورانی تقریبا تنها یک مرحله را از سر می‌گذرانند و آن هم مرحله گرم کردن است. بله اکثر فروشنده‌ها و بخصوص مغازه‌های کوچک خیابانی از سیب‌زمینی نیمه آماده فریز شده استفاده می‌کنند و فقط آن‌ها را در دستگاه گرم می‌کنند؛ که در اینصورت هم شما مجبور هستید به غذایی بسته‌بندی شده گاز بزنید. آیا می‌توانید از سیب‌زمینی سرخ کرده خوشمزه بگذرید یا از سلامت قلبتان. کدام یک بهتر است. اما راه حل میانه‌ای هم وجود دارد که هم بر هوستان غلبه کنید و هم قلبتان را کمتر ناراحت کنید. چون می‌دانید که سیب‌زمینی‌های سرخ شده حاوی مقدار زیادی اسید‌های چرب هستند و اگر هم مثل حالت عادی سرخ شوند روغن سرخ شده اطراف آن‌ها اصلا میانه خوبی با سلامتی بدنتان ندارد. برای همین ما سیب‌زمینی سرخ کرده خانگی در فر را پیشنهاد می‌کنیم.

ما معمولا برای سیب‌زمینی سرخ کرده، آن‌ها را بصورت خلالی برش زده، در آب سرد و نمک می‌ریزیم تا نشاسته اضافی آن‌ها خارج شود. این به‌خصوص برای سیب‌زمینی‌های شیرین خیلی خوب است. منظورم سیب‌زمینی شیرین نارنجی رنگ خارجی نیست بلکه بعضی از همین سیب‌زمینی‌های سفید بسیار شیرین هستند به‌طوری که با قرار گرفتن در روغن به دلیل قند زیاد به سرعت می‌سوزند. بعضی هم برای درست کردن سیب‌زمینی خانگی ابتدا آن‌ها را همان طور که خلال هستند در آب و نمک ریخته مقداری می‌پزند. به این ترتیب سیب‌زمینی در مدت زمان کوتاهی سرخ می‌شود در حالی که داخل آن پخته است. این روش به‌خصوص برای موقعی که مهمان دارید و می‌خواهید با سیب‌زمینی غذا را تزئین کنید بهتر است. اما در این روش که ما به شما یاد خواهیم داد نیازی به این کار نیست. شما کلیه مراحل پخت را در فر و با حداقل روغن انجام می‌دهید.

مواد لازم

  • سیب‌زمینی سفید: ۷۰۰ گرم
  • روغن گیاهی: ۱/۴ پیمانه یا روغن بادام‌زمینی
  • نمک و فلفل سیاه تازه آسیاب شده: به اندازه لازم

طرز تهیه

۱. سیب‌زمینی‌ها را پوست گرفته، به ضخامت یک سانت یا کمی بیشتر، خلال کنید. فر را با دمای ۲۴۵ درجه سلسیوس روشن کنید. سیب‌زمینی‌ها را داخل یک کاسه بزرگ ریخته روی آن‌ها آب بریزید تا روی آن‌ها را بپوشاند. بگذارید ۱۰ دقیقه خیس بخورند.

۲. روغن را روی یک سینی فر ۱۸ در ۱۳ اینچی بریزید (بهتر است نچسب باشد)، کل سطح سینی را با روغن چرب کنید.

۳. سیب‌زمینی‌ها را در آبکش ریخته، آب آن را خالی کنید سپس آن‌ها را روی حوله کاغذی چند لایه پهن کنید. چند لایه دیگر کاغذ حوله‌ای هم روی آن‌ها بگذارید و فشار دهید تا آب اضافی گرفته شده و بطور کامل خشک شوند.

۴. روی سینی روغنی نمک و فلفل بپاشید بطوری که همه جای آن نمک و فلفل به صورت یکسان پاشیده شود. اگر روغن در بعضی جا‌ها جمع شده، سینی را تکان دهید تا روغن همه جا پخش شود. این کار را قبل از ریختن نمک انجام دهید.

۵. سیب‌زمینی‌ها را بصورت یک لایه داخل سینی روغنی بچینید. همه جای سینی سیب‌زمینی بریزید تا همه جای سینی بصورت یکسان از سیب‌زمینی پر شود. بین آن‌ها کمی فضای خالی بگذارید.

۶. روی سینی را با کاغذ آلومینوم بپوشانید طوری که کاملا روی آن بسته شود. به مدت ۵ دقیقه در فر بپزید سپس فویل را بردارید و به پختن تا زمانی که روی آن لکه‌های قهوه‌ای طلایی ایجاد شود، ادامه دهید یعنی حدود ۱۵ دقیقه.

۷. سیب‌زمینی‌ها را با یک کفگیر نازک فلزی برگردانید سپس باز هم مثل اول خوب پهن کنید تا بصورت یکسان همه جا پخش شوند. به پختن ادامه دهید تا زمانی که سیب‌زمینی‌ها طلایی و سرخ شوند یعنی حدود ۷ تا ۱۰ دقیقه دیگر.

۸. سیب‌زمینی‌ها را از داخل سینی خارج کرده و روی حوله کاغذی بگذارید تا روغن اضافی آن گرفته شود. (روغنی که توی سینی مانده را دور بریزید). آن‌ها را در صورت دلخواه با نمک مزه‌دار کنید.

نکات مهم

  • سیب‌زمینی وقتی که به‌طور مناسبی نگهداری شود، عمر بیشتری نسبت به سایر سبزیجات خواهد داشت به همین دلیل است که اغلب اوقات یک بغل بشقابی مناسب برای بیشتر غذاهاست.
  • می‌توانید حتی سیب‌زمینی‌ها را بدون پوست در فر بپزید. من این روش را بار‌ها دیده‌ام که بعضی‌ها استفاده می‌کنند، اما هرگز آن را انجام ندادم. این یک روش سیب‌زمینی سرخ شده بصورت سنتی است و بخصوص برای استفاده همراه غذ‌اهای کبابی خوب است.
  • سعی کنید قطعات سیب‌زمینی اندازه‌ای یکسان داشته باشند. اگر حرفه‌ای هستید و با چاقوی تیز سانتوکو به راحتی کار می‌کنید خیلی خوب است، اما اگر نمی‌توانید اندازه آن را کنترل کنید می‌توانید از یک خلال کن سیب‌زمینی استفاده کنید. خلال کن بنتاتی یکی از این مدلهاست.
  • حتما سیب‌زمینی‌ها را در آب گرم (آب شیر) بریزید تا نشاسته اضافی آن خارج شود.
  • گذاشتن فویل آلومینیوم باعث می‌شود که سیب‌زمینی‌ها کمی پخته شده و بخارپز شوند به این ترتیب داخل آن‌ها پخته و نرم می‌شود و در ادامه هم به صورت یکسان می‌پزند.
  • اگر می‌خواهید سیب‌زمینی شما تیره‌تر شود سینی فر را به طبقات پایین‌تر فر انتقال دهید.
  • موقع انتخاب سیب‌زمینی دقت کنید که سیب‌زمینی شیرین نباشد، چون بعضی از سیب‌زمینی‌ها به واسطه نشاسته زیاد طعم شیرینی دارند و زود هم می‌سوزند.
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=305133
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما