شنبه 15 تیر 1398 - 0:16

تحلیل دکتر وکیلی از اقدام انگلیس؛ 16 تیر تحت تاثیر توقیف نفتکش

دکتر وکیلی نماینده تهران و عضو هیات رئیسه مجلس در یادداشتی در سرمقاله ابتکار نوشت:

هفته گذشته نیروی دریایی انگلیس در تنگه جبل‌الطارق یک ابرنفتکش که حامل نفت ایران بود را متوقف کرد. به گفته وزیر خارجه اسپانیا این توقیف به درخواست آمریکا صورت گرفته است. ترزا می نیز از کماندوهای ارتش انگلیس به خاطر توقیف غیرقانونی کشتی غیرنظامی ایران در آب‌های بین‌المللی تمجید کرد. به نظر می‌آید این اقدام در آستانه ۱۶ تیر و تصمیم مهم ایران در‌مورد برجام حاوی پیام باشد.
اروپا با این اقدام نشان داد نه تنها توان مقابله با آمریکا جهت نجات برجام را ندارند بلکه حتی عزم جدی برای این کار را هم ندارند. اروپا و خصوصاً انگلیس در بهترین حالت یک شعبه کوچکی از ایالات متحده آمریکا است.

رابطه آنها را به هیچ وجه نمی‌توان شراکت استراتژیک نامید؛ انگلیس رسماً تبدیل شده به شعبه کوچکی از آمریکا که هیچ اختیاری از خود ندارد؛ چندان که دست به اقدام غیرقانونی و خطرناک اینچنینی میزند که قطعاً ضرر آن در ادامه بیشتر از منافع آن برای آنها است اما به صرف دستور آمریکا دست به چنین اقدامی می‌زند. نه نفتکش ایران و نه مبداء و مقصدِ این نفتکش، توسط شورای امنیت تحریم نشده بود و لذا این توقیف قطعاً غیرقانونی است. تعرض غیرقانونی به کشتی غیرنظامی ایران، هیچ معنایی ندارد جز اینکه دستکم انگلیس نیز می‌خواهد در چیزی که کاخ سفید «کارزار فشار حداکثری بر ایران» می‌نامد، شریک شود.
ترزا می رسماً از نیروهای ارتش انگلیس بابت این اقدام تمجید کرد. اقدامی که اساساً واجد ارزش نظامی چندانی نبود. با این حال به نظر می‌رسد سرنگونی پهپاد آمریکا حسابی غرور نظام سلطه را لگدمال کرده است و برای جبران این تحقیر دست به حرکات احمقانه می‌زنند. جان بولتون با ذوق‌زدگی از این اقدام انگلیس نیز تمجید کرد؛ اقدامی که اساساً شایسته افتخار نیست، درست مانند هدف قراردادن هواپیمای مسافربری ایران. ناامن کردن مسیر تجاری آب‌های جهان، چیزی نیست که کسی از آن سود ببرد.

اروپا قطعاً هم از لحاظ اخلاقی و هم از جهت منافع خودش، در این کارزار رفوزه شده است. هرچند انگلیس پس از تحولات جدید داخلی‌اش، به ترامپ نزدیک‌تر هم شده است اما این اقدام انگلیس نشانه‌ای است برای یافتن میزان جدیت اروپا جهت نجات برجام است.
این اقدام غیرقانونی در این ایام نشان از همراهی اروپا با آمریکا جهت فشار به ایران می‌دهد و این حتماً در تصمیم ما در آستانه ۱۶ تیر تاثیر خواهد گذاشت.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=305105
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    ما با امریکا سر سازش نداریم ‌وهر کاری از دستمان بر آید انجام میدهیم . عنی سازی باید به ۲۰ درصد برگردد. گور پدر ترامپ

دیدگاه شما