پنجشنبه 13 تیر 1398 - 8:25

بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری کدام است؟/ کسانی که قدرت خطرپذیری ندارند پول خود را کجا ببرند؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر فردی قدرت خطرپذیری ندارد سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها ممکن است برای آنها مناسب‌تر باشد، ولی اگر از مهارتی بهره‌مند بوده و با متغیرهای‌ مالی، فنی و اقتصادی آشنا است در بعضی بازارها می‌توانند سود بالاتری نسبت به بانک و صندوق‌ها به دست بیاورند.

بهترین بازار برای سرمایه گذاری کدام است؟ این پرسشی که پاسخ آن را به یک کارشناس اقتصادی در میان گذاشتیم.

امروز پول های سرگردان از جمله معضلات سیستم اقتصادی است که هنوز هم به پاشنه آشیل نظام اقتصادی در کشور تبدیل شده است؛ اما در این بین مردم هم با توجه به شرایط اقتصادی و ناامنی‌هایی که در حوزه سرمایه گذاری وجود دارد نمی‌دانند در کدام بازارها می توانند سرمایه گذاری کنند و مطمئن‌ترین راه و بازار برای ایجاد ارزش افزوده برای پول‌هایشان چیست؟

در همین زمینه بهنام ملکی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: اکنون در شرایط عدم ‌ثبات قرار داریم بنابراین برای همه امور نمی‌توان نسخه واحد و دقیق پیچید، اما اگر با شاخص‌های کلی گذشته بررسی کنیم متوجه می‌شویم بالاترین میزان سوددهی در سال های اخیر ابتدا با ۱۷۰ درصد سوددهی متعلق به افزایش نرخ ارز بوده سپس سکه ، طلا ، بورس، مسکن و … رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین برای تصمیم گیری، باید به قدرت ریسک‌پذیری و توان مالی نیز توجه شود برای مثال برای خرید سکه یا طلا با کنار هم قرار دادن چند متغیر مثل قیمت جهانی طلا ، نرخ ارز در ایران ، مالیات احتمالی ، دسترسی به عامل فروش در صورت نیاز و … باید نسبت به خرید اقدام کنند.

وی افزود: از دیگر عوامل موثر در تصمیم گیری های اقتصادی، اتفاق افتاده در فضای سیاسی و اخبار مربوط به ثبات و عدم ثبات‌ محیطی و نظامی است. در ادامه با درنظر گرفتن مواردی که ذکر شد می‌توان به این نتیجه رسید که یک فرد خریدار باشد یا فروشنده. البته باید قدرت مالی و ریسک پذیری را نیز درنظر گرفت که اگر شوکی به بازار وارد شد مشکل بزرگی به وجود نیاید.

ملکی در ادامه تصریح کرد: به طور کلی می توان گفت مردم باید بر اساس ملاحظات حرفه‌ای به حوزه سرمایه‌گذاری وارد شوند. همچنین هر کس خارج از حوزه کاری که خود در آن خبرگی ندارد نباید خطر کند که در این مورد نیز قدرت ریسک‌پذیری افراد موثر است. اگر قدرت خطرپذیری ندارند سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها ممکن است برای آنها مناسب‌تر باشد، ولی اگر از مهارتی بهره‌مند بوده و با متغیرهای‌ مالی، فنی و اقتصادی آشنا هستند در بعضی بازارها می‌توانند سود بالاتری نسبت به بانک و صندوق ها به دست بیاورند.

قانون مالیات بر عایدی سرمایه هرچه سریع‌تر باید تصویب شود

این کارشناس اقتصادی با ارائه پیشنهادی برای بهبود و کنترل نوسانات بازار گفت: توصیه‌ای که به متولیان دارم این است که هرچه سریع‌تر قانون مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب و اجرایی کنند تا کشور در مقابل نوسانات قیمتی به تنظیم کننده یا ترمز صعود یا سقوط قیمت ها مجهز شود.

وی افزود: شایسته کشور نیست که سرمایه‌ها به این شکل بی‌ثبات وارد بازارهای سوداگرانه شوند و پیامدهای مخربی را برای فقیرتر شدن توده های کم بضاعت و تمرکز ثروت در بین لایه های غنی ایجاد کنند. بازار بورس کشور باید شفاف‌ شده و سوددهی و اطلاعات آن بین مردم به درستی توزیع شود تا مردم بتوانند در این تغییرات افزایشی، سهمی از منافع عمومی داشته باشند، در صورتی که اکنون به خاطر ضعف شفافیتی که در بازار بورس وجود دارد اینگونه نیست و افرادی هستند که دسترسی به اطلاعات فنی مدیریتی و مالی دارند و در نتیجه می‌توانند منافع خود را حداکثر کنند، درحالی که برای عده‌ کثیری این امکان به راحتی فراهم نیست.

ملکی در پایان گفت: شکل درست این بود که در کشور ما نیز مثل آلمان و ژاپن اکثریت مردم سهام‌دار بودند و در صورتی که افزایش قیمتی داشتیم منافع آن به عده زیادی از مردم بازمی‌گشت و اگر از آمارها و اطلاعات سوء استفاده شده بود آن فرد محاکمه و اموال به جامعه برمی‌گشت. ما در حال حاضر خیلی از پیش نیازها از جمله مالیات بر عایدی سرمایه را نداریم که باعث می‌شود کلونی‌های پنهان اطلاعات اقتصادی تشکیل شود؛ این مجموعه‌ها در بازارهای مختلف نقش‌آفرین هستند و چون سازوکارهای کنترلی قوی نداریم و اقتصاد رقابتی نیست در نتیجه رشوه‌خواری‌ و زیرمیز بگیری‌های زیادی شکل می گیرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=305050
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما