چاپ این برگه

وضع خجالت آور صنعت در کهگیلویه و بویراحمد/محروم هستیم یا محروم ماندیم؟

گروه اقتصادی- کهگیلویه و بویراحمد از لحاظ صنعت در پایین ترین رده های جدول در کشور قرار دارد.

به گزارش بویـرنیـوز، کهگیلویه و بویراحمد استانی است مستعد و پر امکانات، البته از لحاظ خدادادی، در اینجا اگرچه همه نعمت ها موجود است اما این ظرفیت ها آنچنان که باید و شاید در خدمت توسعه، اشتغالزایی و آبادانی به کار گرفته نشده اند.

سالهاست مردم زجر کشیده این استان چشم انتظار توسعه و آبادانی نشسته اند، آنها همچنان خیره به وعده های خوش آب و رنگ مسئولان دنبال راه و چاره برای فرزندان بیکار خود هستند.

محروم مانده ایم!/بودجه های کنونی کفاف توسعه استان را نمیدهد

کهگیلویه و بویراحمد هر چه بخواهید دارد، هم در مسیر جنوب به شمال و هم مرز با استان های مهم است، هم طبیعت خارق العاده و گردشگری بی نظیر دارد و هم از منابع نفت و معدنی و آب قابل توجهی برخوردار است.

با ابن همه ثروت اما این استان محروم مانده است و شاید بهتر است بگوییم محروم نگه داشته شده است، برای این گفته دلیل داریم.

پروژه های که دو دهه روی دست مسئولان مانده

برای همه ما عجیب است یک پروژه ساده در کهگیلویه و بویراحمد ۱۵ سال طول میکشد و ناقص افتتاح میشود اما در بغل دست ما در استان های شیراز و اصفهان در سریع ترین زمان ممکن پروژه ها به سرانجام می‌رسد.

دلایل مدیریتی و عدم توانایی چانه زنی مقامات ارشد و مدیران استانی بی دلیل در این مسأله نیست و حتی در برخی موارد شاهد برگشت خوردن اعتبارات بخاطر عدم لیاقت مدیران و ناتوانی در جذب اعتبارات بودیم، اما کار جاهای دیگر هم می لنگید.

دولت ها متأسفانه نگاه قابلی به کهگیلویه و بویراحمد نداشته اند، آمار بودجه های تخصیص یافته استان به خوبی گواه این مدعاست، به جز سالهای اخیر که فردی از استان در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نقش آفرین است در سالهای متمادی از لحاظ بودجه نگاه خوبی به استان نشده است.

صنعت استان در قعر جدول/باید از وضعیت صنعت کهگیلویه و بویراحمد خجالت زده شد

به گفته رئیس اتاق بازرگانی یاسوج، ۷۰ درصد صنایع استان در شهرک های صنعتی تعطیل و راکد هستند.

جبار کیانی در رابطه با رشد صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: این استان در انتهای جدول کشور قرار دارد، استانی صنعتی نیستیم و ظرفیت های صنعتی استان با وجود توانی که داریم، بسیار پایین است، شاید جزو پایین ترین رده استانهای کشور و شاید آخر استان هستیم و در این زمینه حرفی برای گفتن نداریم.

شرایط بد اقتصادی دولت ها هم بی تاثیر نبوده و متأسفانه بیشترین ترکش های اقتصاد متلاطم کشور متوجه استان های کوچکتر است.

کیانی پور تصریح کرد: بانک ها هم حکایتی دارند، حکایتی که از سالها مانده و هم اکنون عرصه را بر واحدهای تولیدی تنگ کرده اند، سرمایه در گردش بسیار سخت تزریق می شود. همچنین برای تامین منابع مالی و سرمایه در گردش بهانه وثیقه های سهل البیع و در سطح شهر از صنعتگران مطالبه می کنند که صنعتگران چنین وثیقه هایی ندارند.

راهکار چیست؟!

به گزارش بویرنیوز، با روند کنونی نگاه به صنعت نباید امیدوار به توسعه بود.

واقعیت اینست تنها راهکار کاستن از بیکاری فزاینده و توسعه نیافتگی کهگیلویه و بویراحمد، صنعتی شدن استان و صنعتی کردن داشته های استان است.

باید در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی برای سودآوری بیشتر و استفاده هدفمند تر از داشته های استان بهره برد، هم در زمینه نفت و هم گیاهان دارویی و میوه های استان ایجاد صنایع تبدیلی چاره کار است.

از طرفی لازم است بانک ها را در مسیر توسعه و صنعتی شدن همراه و درگیر کرد، برای سرمایه گذاران نیز باید فرش قرمز پهن کرد، سنگ اندازی و درگیر کردن فعالان اقتصادی در چند و‌خم های ناتمام ادارات فقط باعث اتلاف وقت و سرمایه ها میشود.

برای توسعه باید همه همراه هم باشیم و پیشرفت و آبادانی را به یک مطالبه عمومی از کشور تبدیل کنیم.

به گزارش بویرنیوز، حالا که رهبر انقلاب بدین سان بر تولید و اشتغال بومی تاکید دارند، دیگر هیچ کم کاری نه از طرف دولت و نه مسئولان استانی در این زمینه برای این مردم صادق، شریف، کم توقع و آزاده جایز نیست.