شنبه 1 تیر 1398 - 0:06

بخشش یک اعدامی در یاسوج/قاتل و مقتول همکلاس بودند

این قتل در سال ۱۳۸۹ اتفاق افتاد و قاتل و مقتول همکلاسی بودند.

رونده یک قتل در یاسوج پس از گذشت حدود ۹ سال امروز جمعه در آستانه هفته قوه قضاییه با حضور بزرگان طوایف و بخشش خانواده مقتول به صلح و سازش ختم شد.

به گزارش ایرنا، رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه این آئین اظهار داشت: این بخشش از سوی جمعی از طایفه سادات در این استان یک حرکت فرهنگی است.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مزارعی افزود: متنفذین، ریش سفیدان و بزرگترهای این فامیل مداخله کردند و بعد از چند سال به این نتیجه رسیدند که خدایا تو بخشنده‌ای ما هم می‌بخشیم.

وی بیان کرد: امروز سید بزرگوار، پدر این مرحوم و فامیل این خانواده، این حرکت بزرگ و قرآنی را عملی و الگو کردند و این یک حرکت فرهنگی برا ی استان و همه کشور است.

مزارعی عنوان کرد: حرکت فرهنگی و قانون مداری دیگری که این خانواده پیشه کردند این بود که کسی را تهدید و متعرض به خانواده قاتل نشدند و آنها را در عسر و حرج قرار ندادند و این حقی را که خدای تعالی و قرآن کریم و قانون برای آنها احراز، اثبات و تبین کرده، این خانواده به فرمایش حضرت حق اقتدا و عفو کردند.

وی تصریح کرد: باید دست پدر خانواده و فامیل شأن را بوسید فامیلی که فرهنگ مدارانه و با آرامش و بدون تعرض، ذره‌ای ایجاد مزاحمت برای خانواده قاتل نکردند.

مزارعی تأکید کرد: گاهی اوقات بر اثر مباحث خواسته یا ناخواسته ممکن است یک قتلی رخ می‌دهد و باید فرهنگ مدارانه و موضوع را به قانون واگذار کنیم.

رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این موضوع باید به یک فرهنگ تبدیل شود و صدا و سیمای استان این مهم را مرتب در کشور انعکاس دهند آن هم در استان عشیره‌ای و قبیله‌ای که اگر قتلی رخ دهد براثر فرهنگی که برگرفته از شجاعت و شهامت آنهاست، همه فامیل برانگیخته می‌شوند و فرهنگ گذشت و شهامت و شجاعت آن را دارند.

وی با اشاره به این بخشش قصاص نفس، تصریح کرد: بزرگانی در استان کهگیلویه و بویراحمد هستند که خون جوان شان را عفو می‌کنند.

مزارعی افزود: دعا کنیم در استان ولایی کهگیلویه و بویراحمد از این به بعد چنین اتفاقی نیفتد و اگر اتفاقی افتاد با بزرگ منشی که در قوم لر میبینم نگذارند تنش ایجاد شود.

رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد افزود: دستگاه قضائی در کنار رسالت برخوردی، رسالت کار سازشی و رفع اختلاف را هم دارد این امر با کمک شورای حل اختلاف ریش سفیدان و افراد ذی نفوذ انجام می‌شود.

مزارعی ادامه داد: در ۲ سال گذشته ششمین پرونده قتلی است که دستگاه قضائی مداخله و با کمک ریش سفیدان و اقارب و بستگان خانواده‌ی مقتول و با وساطت خانواده‌ی قاتل و بزرگترهای که در استان وجود دارد با صلح و سازش مختومه شده است.

رئیس اداره‌ی امور شوراهای حل اختلاف استان نیز در سخنانی در خصوص این پرونده قتل، گفت: این قتل در سال ۱۳۸۹ اتفاق افتاد.
سید محمد ابراهیم ساجدی افزود: قاتل و مقتول همکلاسی بودند.

ساجدی بیان کرد: می‌توان گفت یکی از قتل‌هایی در استان بود که هیچ گونه تعارضی از سوی طایفه‌ی مقتول نسبت به طایفه‌ی قاتل رخ نداد.

وی تصریح کرد: این موضوع نشان از فرهنگ دینی و پیروی از سیره‌ی عملی رسول خدا (ص)،ائمه‌ی اطهار (ع) و باتوجه به سیادت بودن مقتول بود و آنها تحت اشتباه قاتل قرار نگرفتند.

ساجدی در پایان گفت: سادات امامزاده فرج الله (ع) یاسوج هم قانون و شرع این حق را برای شأن اثبات کردند و در عین بزرگواری، اول برای رضای خدا و دوم به حرمت بزرگان و ریش سفیدان احترام قائل شدند و از این حق قانونی خود گذشتند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=304310
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    برای رضایت ۸۰۰ میلیون پول گرفتن

  2. ناشناس گفت:

    ببخشی که برابر با گرفتن تمام دارایی خانواده قاتل باشه کمتر از اجرای قصاص نیست
    ببخشش های که دیه چند برابری میگیرن فقط ظلم و بدبختیه

  3. دنا گفت:

    درود خدا بر شما.
    ان شاالله که آن نوجوان که مرتکب قتل شد متنبه شده و با تمام وجود قدر زندگی دوباره ش رو بدونه..
    و مطمئناً قتل بر اثر عصبانیت بوده و اگر کمی صبر و فکر میکرد قطعاً مرتکب این گناه نمیشد.

  4. ناشناس گفت:

    گذشت خصلت مردان بزرگ هست

  5. علی گفت:

    وقتی قاتل فهمه پراید ۶ تمنی سال ۸۹ شده ۵۰ میلیون سکته می زنه می میره خودش

دیدگاه شما