چهارشنبه 29 خرداد 1398 - 11:38

دکتر تقوی نژاد: شیوه انتصاب روسای بیمارستان‌ها تغییر می‌کند

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت گفت: در شیوه جدید تعیین مدیران بیمارستانی در وزارت بهداشت، مهارت های فنی، انسانی و ادراکی در کنار “تخصص”، از شرایط انتصاب مدیران بیمارستانی محسوب می‌شود.

به گزارش بویرنیوز،‌ دکتر سید کامل تقوی نژاد، ضمن بیان این مطلب افزود: یکی از ضرورت های نظام سلامت، “توانمند سازی و توسعه شایستگی مدیران نظام سلامت” است.

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت و فدراسیون بین المللی بیمارستان ها، در زمینه طراحی، پیاده سازی و آماده نمودن محتوای آموزشی این دوره همکاری ویژه ای با معاونت توسعه داشته اند.

وی یکی از ضرورت های نظام سلامت را توانمند سازی و توسعه شایستگی مدیران نظام سلامت، بالاخص مدیران بیمارستان ها، دانست و اظهار داشت: بیمارستان ها، بیشترین سهم از منابع مالی را به خود اختصاص می دهند و  در کنار آن، بزرگ ترین ارائه دهنده مراقبت های سلامت هم، هستند؛ بنابراین نحوه مدیریت در بیمارستان ها می تواند بر عملکرد نظام سلامت تاثیر چشمگیری داشته باشد. البته مدیریت در بیمارستان ها، کار آسانی نیست و توانایی ها و مهارت های ویژه ای طلب می کند.

دکتر تقوی نژاد، “آموزش” را چراغی روشنگر و ضرورتی اجتناب ناپذیر برای هدایت مدیران دانست و ادامه داد: اجرای آموزش و بهسازی نیروی انسانی به ویژه مدیران، باعث می شود، خود را با تغییرات سازمانی و محیط منطبق کرده و فعالیت های خود را به طور موثر ادامه دهند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با یادآوری اینکه این دوره ها را با کلمه “توانمندی” شروع کردیم؛ تاکید کرد: توانمندی، فقط آموزش و ارائه مطالب یک طرفه نیست؛ بلکه شناسایی ظرفیت های بالقوه مدیران و تقویت آن، با کمک و مشارکت این عزیزان است.

تقوی نژاد به تحقیق های انجام شده در کشور در زمینه دوره های آموزشی مدیران بیمارستانی نیز اشاره کرد و گفت: به استناد این تحقیق ها، 35 درصد از مدیران و روسای کنونی بیمارستان های ایران، هیچکدام از دوره های آموزشی مدیریت را طی نکرده اند و همچنین تعداد کسانی که “همه” یا “بیشتر این دوره ها” را گذراندند، تعداد اندکی  هستند.

وی برنامه ریزی برای آموزش مدیران حوزه درمان را ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست و ادامه داد: بر اساس مطالعه ای که در یکی از کشورهای غربی (آمریکا) انجام شد، مشخص شد بر خلاف باور افکار عمومی که عمده خطاهای درمانی را مربوط به پزشکان و پرستاران می دانند، 90 درصد خطاهایی که در بیمارستان ها انجام می شود، “خطاهای مدیریتی”بوده که البته این مساله در کشور ما نیز قابل تامل و تحقیق است.

تقوی نژاد، توسعه “حرفه گرایی” و “نظام ارزیابی مدیریت نظام سلامت” را دو مساله بسیار جدی عنوان کرد و افزود: تقویت شایستگی های مدیریتی مدیران فعلی، تقویت مدیران شایسته آینده، تحلیل و بازنگری ساختار نظام مدیریت سلامت و همچنین رصد و دیده بانی مستمر کارکردهای مدیریتی نظام سلامت، برنامه ای است که هم اکنون با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دست اقدام داریم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، “شبکه سازی بیمارستان های کشور”، “فراهم کردن بستر اطلاعات عملکرد بیمارستان ها” و ارتباط این شبکه با شبکه های بین المللی توسعه مدیریت نظام سلامت در جهت افزایش دانش، مهارت و نگرش مدیران را از دیگر برنامه های اساسی مورد نظر عنوان کرد.

وی سپس به شرایط تربیت و توانمندی مدیران بیمارستان ها در وزارت بهداشت پرداخت و گفت: در نظام سلامت؛ موضوع به کارگیری «نیروی متخصص» و توانمند سازی مدیران مطرح است. البته تاکنون بیشتر تاکید بر «تخصص» بود که این  شرایط و نگاه به مدیریت بیمارستانی را با نظر و صلاحدید وزیر بهداشت، مورد بازنگری قرار خواهیم داد.

تقوی نژاد، افزود: علاوه بر “تخصص”، “مهارت های فنی”، “انسانی” و “ادراکی مدیران” نیز مورد توجه قرار می گیرد و کسانی که شایستگی و توانمندی در زمینه های بیان شده دارند مسئولیت بیمارستان را، عهده دار می شوند.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت تاکید کرد: در شرایط جدید مورد نظر وزارت بهداشت، نه تنها پزشکان، بلکه سایر کادر درمانی که شرایط مورد نظر را دارند، می توانند به عنوان رئیس بیمارستان منصوب شوند.

وی تصریح کرد: تجربه جهانی به ما یادآوری می کند که مدیریت، موضوعی پیچیده و دشوار است و آموزش های لازم باید برای کسانی که استعداد و ظرفیت های بالقوه ای در این زمینه دارند، مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش وبدا، برنامه ملی توانمندسازی روسای بیمارستان های دانشگاه ها و دانشکده های علو پزشکی روز سه شنبه به همت معاونت درمان وزارت بهداشت و موسسه عالی توسعه و تربیت مدیران نظام سلامت(معتمد) برگزار شد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=304125
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. علیپور سی سخت گفت:

    قابل توجه دکتر یزدانپناه
    اون اشتباهات دوره معاون درمان را تکرار نکن که یه کارشناس بزاری مسئول بیمارستان که مجبور شدی با اون کارهای فاجعه که داشت برش داشتی اما باید از اول به فکر آبروی خودت و مردم و دانشگاه باشی.
    مدیران را از افراد صالح و متخصص انتخاب کن ککا جان۰

  2. پرستار بیمارستان شهید رجایی گفت:

    دوست عزیز ممکن است یک انتصاب اشتباه باشه یا خلافکار از آب دربیاد اما اینکه متوجه اشتباه بشی و خطاکار را برکنار کنی قابل تقدیر هست.

دیدگاه شما