چاپ این برگه

10 مورد از کمک های اولیه که می تواند یک روز زندگی شما را نجات دهد!

دانستن کمک های اولیه می تواند به معنای واقعی کلمه ، کمک به نجات جان شما باشد. هنگامی که خود را در وسط وضعیت اضطراری پیدا می کنید بهتر است که بدانید چگونه یک وضعیت را ارزیابی کنید، چه چیزی می توانید برای کمک به آن انجام دهید.

1. زخم ها

هر زمان که با یک زخم برخورد می کنید، همیشه باید سعی کنید آن را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید . این تورم را آرام می کند و به تخلیه مایع از منطقه کمک می کند. اگر زخم شما بر روی لگن یا باسن شما قرار دارد، دراز بکشید و آن را با بالش بالا ببرید. اگر نمیتوانید زخم را بالا ببرید، سعی کنید آن را در سطح قلب یا نزدیکترین حد ممکن نگه دارید.

2. سوختگی درجه اول

سوختگی های درجه اول، همچنین به عنوان سوختگی های سطحی شناخته می شود، فقط روی لایه بالای پوست شما تاثیر می گذارد. در حالی که ممکن است دردناک باشند، آنها جدی نیستند. برای درمان آنها، زخم را با آب گرم بشویید . در حالی که آب یخ ممکن است سوختگی را آرام کند اما ، در واقع می تواند باعث آسیب بیشتر به بافت شود. پس از تمیز کردن سوختگی، یک بسته یخ یا کمپرس سرد را روی محل سوختگی قرار دهید. استفاده از کره یا روغن یک درمان قدیمی است، اما این باعث می شود که به زخم بیشتر آسیب برساند زیرا باعث آزاد شدن گرما می شود. یک خمیر ساخته شده با مخلوط کردن آب و جوش شیرین همچنین می تواند گرما را از سوختگی آزاد کند.

3. حملات قلبی

هنگامی که حملات قلبی رخ می دهد، مداخله زودهنگام به کاهش آسیب کمک میکند. جویدن آسپیرین می تواند به این دلیل مفید باشد که پلاکت های خون را که موجب لخته شدن خون می شود را مهار می کند، این چیزی است که مسدود کردن شریان ها را متوقف می کند. هنگام مصرف آسپرین، مهم است که دوزهای کوچکی مصرف کنید و قرص را به جای بلعیدن آن با آب بخورید، زیرا این کار سریعتر انجام می شود. در اسرع وقت با خدمات اضطراری تماس بگیرید.

4. نیش زنبور

اگر شما را یک زنبور عسل نیش بزند ، شما باید نیش آن را دربیاورید. شما باید در اسرع وقت سعی کنید نیش را حذف کنید، شما می توانید به وسیله موچین نیش را بیرون بکشید. هنگامی که یک زنبور عسل نیش خود را از دست می دهد، عطری را آزاد می کند که زنبورهای دیگر را به این منطقه جذب می کند. هنگامی که نیش را برداشتید و منطقه را ترک کردید، زخم را بشویید و یک کمپرس سرد را روی آن قرار دهید. اگر حساسیت دارید، سعی کنید در اسرع وقت با اورژانس تماس بگیرید.

5. شکستگی

هنگامی که شکستگی به وجود می آید، سعی نکنید که شکستگی را درست کنید، اما اندام را نگه دارید. مهم این است که آن را در همان موقعیت قرار دهیم. در حالی که شکستگی می تواند یک دررفتگی یا پیچ خوردگی باشد، همیشه باید به دنبال درمان پزشکی باشید تا مطمئن شوید آسیب جدی تر نیست یا حتی از آسیب بیشتر جلوگیری می کند.

 

6. آسیب های چشم

هنگامی که آسیب می بینید، معمولا اولین کاری که باید انجام دهید این است که زخم را تمیز کنید. با این حال، هنگامی که به چشم خود آسیب می رسانید ، مهمترین کاری که باید انجام دهیم این است که چشم خود را پوشش دهیم و سپس به دنبال کمک باشیم. با تلاش برای تمیز کردن چشم خود، خودتان می توانید حتی بیشتر آسیب برساند، احتمالا باعث آسیب دائمی می شود. استثناء اصلی این قانون زمانی است که مواد شیمیایی در چشم شما قرار بگیرند، در این صورت شما باید فورا آن را با آب بشویید.

 

7. تراشه 

تراشه ها پر از میکروب هستند و می توانند به راحتی پوست را آلوده کنند، بنابراین همیشه به یاد داشته باشید که در هنگام برخورد با آنها استریل کنید. اگر تراشه ای در پوست شما قرار دارد، ابتدا باید آن را با یک ضد عفونی کننده تمیز کنید و سپس تراشه را با یک سوزن استریل شده با آب جوش بیرون کنید. پس از آن، منطقه را با صابون و آب شستشو دهید.

 

8. نیش مار

در نمایش های تلویزیونی و در فیلم ها، زمانی که کسی توسط یک مار سمی ضرب دیده می شود، اولین واکنش این است که سم را بیرون بیاوریم. در حقیقت، سم در حال حاضر به جریان خونین قربانی وارد شده است، بنابراین این در واقع کمک نخواهد کرد. هنگامی که مار شما را نیش می زنید، مهمترین چیز این است که استراحت کنید . شما باید میزان ضربان قلب خود را پایین بیاورید تا گسترش سم را کاهش دهد. به همین ترتیب، مصرف داروهای مسکن میتواند جریان خون را سریع کند و سریعتر سم را جریان دهد. بلافاصله با خدمات پزشکی تماس بگیرید تا پادزهر مناسب را دریافت کنید. اگر برای کمک نیاز دارید حرکت کنید، مطمئن باشید که به آرامی راه بروید. اگر شما می توانید، اگر روغن نارگیل در دسترس هست روی محل گزش بمالید، زیرا می تواند به مبارزه با باکتری ها و انگل ها کمک کند.

 

9. گزش عروس دریایی

هیچ چیز نمی تواند مانند یک عروس دریایی یک روز خوب در ساحل را خراب کند. شما می توانید زخم را با آب نمک شستشو دهید. شما همچنین می توانید با آب گرم و سرکه زخم شستشو دهید یا با محلول جوش شیرین و آب بشویید. زغال چوب فعال همچنین می تواند  به خروج سم عروس دریایی کمک کند. شما ممکن است افسانه قدیمی را شنیده باشید که ادرار را می توانید برای خروج سم عروس دریایی استفاده کنید. در حقیقت، ادرار معمولا اسید کافی برای مقابله با زهر ندارد. در حالی که ادعا می کنند که ادرار می تواند درد را کاهش دهد، آب گرم به همان اندازه موثر است.

 

11. مسدود شدن راه تنفس

اگر تنفس کسی قطع شده باشد،معمولا راههای تنفس مسدود شده است. فرد را به پشت قرار دهید، دهان او را بررسی کنید و هر چیزی را که می تواند مانع تنفس شود، حتی مایعات را بردارید. برای باز کردن راه هوایی، سر را بچرخانید و چانه را بلند کنید، دست خود را در بالای سر یا پیشانی قرار دهید. به طور خلاصه، شما می توانید با قرار دادن انگشتان خود در زیر فک، فشرده سازی فک پایین بدون حرکت دادن گردن، دهان را باز کنید. این باعث می شود تا زبان را از راه هوایی بیرون بکشد و باعث کاهش میزان انسداد هوا شود. پس از این، شیب سر را تا زمانی که راه تنفس باز شود، انجام دهید.