چاپ این برگه

مسئولان ملی لطفا جنگل های ارزشمند بلوط کهگیلویه و بویراحمد را دریابید/دستان خالی را رمقی برای مقابله با آتش نیست!

کهگیلویه و بویراحمد یکی از ذخیره گاه های مهم هم از لحاظ پوشش جنگلی و گیاهی و هم از لحاظ جانوری است.

به گزارش بویــرنیـوز، بارش های گسترده سال زراعی جاری موجب رویش گسترده علف های هرز بسیاری در تمامی مناطق استان شده است، هم گرمسیر و هم سردسیر کهگیلویه و بویراحمد شاهد این رخداد بوده اند.

همانطور که پیش از این نیز هشدار داده بودیم(از اینجا بخوانید) این بارش ها و به دنبال آن سرسبزی کم نظیر استان اما با شروع فصل گرم و خشک شدن علف ها، تبدیل به نقطه خطر و کانون بحرانی شده است.

اگرچه تا حدود از شر آفت ملخ در امان بودیم اما آتش سوزی های مکرر در جنگل های بلوط استان این روزها جدی ترین تهدید و بحران برای یکی از زیستگاه های مهم طبیعی ایران و منطقه است.

این مساله وقتی حادتر می شود که بدانیم متاسفانه کهگیلویه و بویراحمد حداقل ها را برای مقابله با آتش سوزی های متوسط و  گسترده ندارد.

دستان خالی تا حدود ناچیزی چاره کار هست اما واقعیت اینست اگر بقای این زیستگاه ارزشمند را میخواهیم باید برای حراست از آن هزینه کنیم و با تخصیص امکانات زمینه حفظ آن را فراهم آوریم.

با توجه به اینکه میراث ارزشمند طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در ایران و جهان زبانزد است و گونه های ارزشمند گیاهی، درختی و جانوری در آن زیست دارند ،انتظار جدی از مسئولان ملی و دولت تخصیص بودجه و امکاناتی شایسته با اهمیت این زیستگاه فوق العاده است.

از مردم نیز انتظار همکاری می رود، ما نیز مسئولیت مهم ترین داشته استان را بر گردن داریم، طبیعت؛ میراث گرانبهای ما و فرزندانمان است، با اقدامات پرخطر از جمله رها کردن آتش، انداختن سیگار و شیشه و موارد اینچنینی نباید آن را داغدار و خاکستر کنیم.

به گزارش بویرنیوز، در هفته های اخیر آتش سوزی در مناطق گرمسیری و برخی مناطق شهرستان بویراحمد موجب از بین رفتن بخش هایی از طبیعت کم نظیر این استان چهارفصل شده است.