شنبه 25 خرداد 1398 - 9:09

افتضاح در مراکز مرتبط با تغذیه و سلامت کهگیلویه و بویراحمد/چند نکته مهم برای مردم و مسئولان

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر پلمپ چند واحد معتبر! شیرینی فروشی، رستوران و آب معدنی در کهگیلویه و بویراحمد اطلاع رسانی شد.

به گزارش «بویـرنیـوز»، کهگیلویه و بویراحمد جزو استان هایی با شیوع زیاد بیماری ها و سرطان های مختلف به ویژه معده و روده به نسبت جمعیت آن است، بخشی از این امراض هم قطعاً به نوع و نحوه تغذیه مردم بر می گردد.

در حالیکه مهم ترین بخش زندگی مردم سلامت و تغذیه سالم است، شوربختانه امروز اخباری میشنویم که چندان خوشایند نیست، از توزیع آرد آلوده در استان گرفته تا رستورانهایی که مرغ های بیمار را با نام مرغ ارگانیک و با هزینه گرانتر به مردم قالب می کردند و شیرینی فروشی های متقلب و سایر اصناف مرتبط با سلامت مردم که یکی پس از دیگری پلمپ می شوند.

این دست اخبار حاوی این نکته است که بازرسی هایمان خوب نبوده که حجم تخلفات در این حد شده و یا اینکه راه های نفوذی هست که برخی ها همچنان با خیال راحت تخلف می کنند، قطعا با تداوم این شرایط اعتماد مردم هم به مسئولان و هم اصناف مرتبط با تغذیه از بین می رود و این بی اعتمادی علاوه بر رکود و تعطیلی واحدها، موجب بدنامی برای استان هم خواهد شد.

ابتدا توصیه به مسئولان:

اولاً بازرسی ها باید از همه اصناف و واحدها صورت بگیرد، این امر به ویژه در واحدهایی که با سلامت مردم در ارتباط مستقیم هستند اهمیت ویژه تری دارد.

نظارت ها خاصه در مراکزی که اقبال مردمی به آنها بیشتر است پر رنگ تر باشد، در این بین باید همه واحدها بدون غرض و بر اساس آزمایشات دقیق و دوره ای بررسی و نتایج هم مو به مو به اطلاع مردم رسانده شود.

از طرفی واحدهای متخلفی که با تذکر و جریمه تن به اصلاح فرایندهای خود نمی دهند باید از ادامه کارشان ممانعت شود، درست است اشتغال یخشی از افراد جامعه محترم است اما اهمیت آن از سلامت عمومی مردم بیشتر نیست.

بازدیدها باید به نحوی باشد که بتوان به نتایج آن اعتماد کرد، اطمینان به اصناف و واحدها در اینجا امری مردود و اشتباه است، بدون تعارف باید بی نام و نشان ترین واحدها تا مراکزی که نام و آوازه همه گیر دارند، را بررسی و نظارت مداوم کرد.

توصیه هایی به مردم:

تغذیه اشتباه ریشه بسیاری از بیماری ها است، به تغذیه سالم اهمیت دهید و هر خوراکی را مصرف نکنید.

اگر محبور به استفاده از غذاهای بیرون شدید سعی کنید مراکزی را انتخاب کنید که سلامت آنها تایید شده و مورد وثوق عموم باشد.

عادات غذایی نامطلوبی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، سعی کنید خوردن غذاهای شور، چرب، سرد، سوسیس و کالباس و موارد اینچنینی را کنار بگذارید و کمتر به فست فودها و شیرینی فروشی ها بروید.

به گزارش بویرنیوز، پیشگیری بهتر و کم هزینه تر از درمان است، هم دولت و هم مردم در صورت تقدم پیشگیری بر درمان برنده خواهند بود، پس باید مسئولان با نظارت دقیق و مستمر زمینه خلاف را ببندند و مردم نیز تغذیه خود را اصلاح کنند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=303742
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. امید گفت:

    سلام.
    مرغل و شیرینله دولت جلوشونه بگره یا نگره اسپرسو پمپ بنزینل چه وشون کنیم؟

  2. شهروند گفت:

    بیشتر اغذیه فروشیهای شصت متری مزخرفه بهداشتشون..اگه هدف گزینشی برخورد کردن نباشه خیلیای اینها هم الان باید پلمپ بود…برا مثال به پاچینی برشته تو شصت متری یا بیشتر فلافلیا یا فست فودیا سر بزنین و ببینین چه خبره…
    واقعا جای تاسف داره برا متصدیای این کار

  3. ناشناس گفت:

    آدم تعجب میکنه که مردم وقتی خونه و آشپزخونه دارن چرا میرن رستوران و …. بابا فقط و فقط برا مسافرا و بعضی از افراد که مجبور باشند خوبه. فصلی یک بار برین رستوران
    هر کی هم میره و گوش به حرف درست نیست و مریض میشه به درک به جهنم. چشم داره گوش داره نکنه از این کارا

  4. مطلع گفت:

    حقیقتا اوضاع بهداشت در استان ما خراب است به دلایل زیر ۱_ وضعیت بد اقتصادی که باعث میشود کسبه سرفه جویی کنند و فقط منفعت پولی را مد نظر داشته باشند ۲_حدود ده سال است مهندس قلعه گلاب که غیر بومی است را گذاشته اند مسول بهداشت محیط یا تازه گذاشته اند معاون فنی مرکز بهداشت استان چون فرد راحت طلبی است خود را درگیر مراکز غیر بهداشتی نمیکند در نتیجه مغازه داران هم با خیال راحت هر کاری دلشون میخواهد میکنند ۳_مسولین بالاتر از بازرسان بهداشت محیط و دامپزشکی حمایت نمیکنند ۴_ مدیر کل دامپزشکی قاطعیت لازم را ندارد۵_صنوف مختلف روشهای تقلب در مواد غذایی را یاد گرفته اند ۷_ متاسفانه شهروندان محترم گزارش موارد خلاف بهداشتی را از طریق تلفن ۱۹۰ نمیدهند در صورتی که گزارش افراد متخلف و متعرض به سلامت مردم کار بسیار خوبی است

دیدگاه شما