جمعه 24 خرداد 1398 - 18:36

مسئولین و چهره های ملی لر ،توهین اخیر به لرها تلنگری ست برای شماها!!

اسماعیل رضازاده

به قلم مخاطب بویرنیوز : اسماعیل رضازاده

《مسئولین و چهره های ملی لر ،توهین اخیر به لرها تلنگری ست برای شماها!!》

{توهین به اقوام لر؛ توهین به تمدن و هویت ایرانی است}

بنام نامی او

بدون شک نقش قوم بزرگ لر را میشود در صفحات تاریخ پر فراز و نشین ایران مشاهده کرد. ایران کشوری از رنگین کمان اقوام تشکیل شده است . هر اقوام به نوبه خود نقش بسزایی در عرصه های مختلف کشور را داشته و گویی احساس تعلق به ایران در هر یک از اقوام موج میزند، این نشان از تاریخ کهن این سرزمین و فرهنگ غنی دارد که البته مدتهاست زیر تلی از خاکستر سیاست ، مستور_ مکتوم و مکنوم گشته است

ایران در رده ۲۴ تنوع قومیتی جهان است ، که این خود گویای این تنوع قومیت می باشد، گرچه در طول تاریخ و سده های مختلف این‌تنوع در تنوع در کشور کاهش یافت ، اما بعد ازکشورهای آفریقای که تنوع قومیتی زیادی دارند ایران کشوری با مذاهب و تنوع اقوام میباشد.

در این بین نقش لرها و سرزمین لرها را نباید نادیده گرفت! قلب لرها برای ایران می تپد و در قلب ایران لرها خاک وطن را در قلبشان ارج می نهند.
مردم مهمان نواز لر ،خود را اولین های ایران می دانند وارثان سرزمین مادری…

حقیر چند سال پیش که با سازمان‌ میراث فرهنگی و گردشگری همکاری کوتاهی داشته بر میزان بالای تعلق به ایران و هویت ملی در بین دو قوم بلوچ و لر که گاه از میزان تعلق به هویت ملی در میان فارس‌ها نیز بیشتر است، نشان داد مفروضات نظریه‌های نوسازی ازجمله نظریة محرومیت نسبی گار و نظریة استعمار داخلی که تبیینی اقتصادی از مسئله قومی و ناسیونالیسم قومی ارائه کرده‌اند باید در ایران با احتیاط استناد شود.
و بطور خلاصه سیاست همانندسازی و ادغام قومیت‌ها از دیدگاه حقیر امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین، رسیدگی به وضع اقتصادی اقوام و تلاش برای ازبین‌بردن احساس نابرابری‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی و بازشناسی هویت آنها تا حد زیادی چالش هویت ملی را کمتر می‌کند.
نداشتن نگاه سیاسی و ایدئولوژیک به اقوام، توجه به حقوق شهروندی آنها مطابق با قانون اساسی، مشارکت‌دادن بیشتر آنها در بدنة قدرت و …، تعلق آنها به ایران و هویت ملی را بیشتر می‌کند.

متاسفانه در طول سالهای پیش توهین های به این اقوام بی آلایش شده بود.
در آخرین توهینی که به این قوم‌بزرگ شد ،موسسه و یا شرکت کاریابی بوده که یکی از شرایط آگهی لر نبودن بوده!
بدون شک این توهینی به همه ما لرهاست!

اما این مطلب از نظر حقیر،جای بسیار تامل دارد و فقط به یک توهین دیدن جای بسی سادگی ست! شاید بعد از جریحه دار شدن احساسات مردم لر از سوی وزیر کار تعلیق و تذکری صورت پذیرد ،اما چنین جسارتی که لر نباشید تا در آگهی کاریابی واستخدامی شرکت کنید، چقدر حیص وبیص این واقع به وجهه لر اهانت و به واقع نوعی تبعیض بشمار می آید.

این تلنگری به موقع برای فرزندان لر که در سطح ملی هستند بشمار می آید!
این برادران بزرگوار باید بدانند چه بخواهیم و چه نخواهیم اینگونه تبعیض ها کماکان حاکم است. ولی ما چه راهکارهای داریم.

از این رو به مسئولین لر در سطح ملی پیشنهاد میشود ، اولا واکنش به موقع و درست به این موضوع داشته باشند، و ثانیا باهم تعامل بیشتری داشته باشید و از این پتانسیل و جوانان مستعد لر بیشتر استفاده کنند.

شاید اگر ما آینده نگران خوبی بودیم ، باید در رده های مختلف مدیریتی در سطح ملی از همین جوانان مستعد لر حمایت و استفاده میکردیم. تا اکنون در سطح ملی فرزندان بیشتری از لر دارای جایگاه های بالاتر میبودند!

متاسفانه شاهدیم گلایه های که گاهی بجا از جوانان لر نسبت به برخی ازمدیران لر که در استانهای مختلف و همچنین پایتخت، سمت و مسئولیتی میگیرند ، و در عمل چندان رغبتی نسبت به بکارگیری ، تعامل و حمایت برادران لر خود نشان نمی دهند می باشد.

نباید توقع داشت همه فرزندان لر را بکاربگیرند ولی استفاده از ظرفیت جوانان مستعد و غیرتمندی که کم هم نیستند ،که اصالت خود را در فردای مدیریت فراموش نمیکنند ، می توان پیشنهادی از سوی اتاقهای فکر و کارگرو های مجرب ،دلسوز وتصمیم گیر، لرها باشند ،که از این نیروهای مستعد در سطح ملی و رده های مختلف استفاده شوند، این می توان بهترین گزینش و هم کمبودات نیروهای توانمند لر را در سطح ملی مرتفع کند.

بی شک اگر لرها در پایتخت صاحب نفوذ بودند ،چنین کسانی به خود اجازه همچین جسارتی نمی دادند.

بازخورد چنین مسائلی را باید بین مردم و استانهای لر بخوبی دید و صورت مسئله را نباید فقط با یک بیانیه و تذکر وتعلیق موسسه توهین کنندگان به مردم لر پاک کرد.

به هماهنگونه که نقش مسئولین و تصمیم گیران لر در این ماجراها مهم است ، نقش مردم مهمتر خواهد بود.

استانهای لر نشین عموما دارای سرزمینی به لحاظ جغرافیای مطلوب و به لحاظ اقتصادی مطلوبتر است.

شاید سبک زندگی و فرهنگ رفتاری ما لرها نقش بسزایی در پیش برد اهداف ماخواهد داشت.

اتحاد میان جامعه لرها گامی موثر برای تقابل با چنین اهانت های است .
از بین بردن نقاط ضعف ما لرها که بعنوان مثال حصد نسبت به همدیگرمی توان گل بخودی و سدی برای این اتحاد باشد!!

کاش این تلنگری روشن ، برای همه ما مردم لر ، خصوصا روشنفکران و مدیران ما بوده باشد.

درآخر باید گفت همه اقوام‌و مذاهب در کنار هم رنگین کمان کشور بزرگ ایران را تشکیل داده اند.

کسانی که خواهان تبعیض و تفرقه بین ایران و ایرانی هستند ،شاید اگر احساس تعلق به وطن و ایرانی نداشته باشند ، حتما احساس دشمنی به ایران و ایرانی خواهند داشت.

باآرزوی همبستگی و سربلندی

اسماعیل رضازاده

دانش پژوه دکتری مدیریت دولتی

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=303738
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. باقریان گفت:

    درود دکتر باغیرت

  2. درست گفت:

    جناب رضازاده کاملا بجا گوش زد کردید‌
    اما متاسفانه برخی مسئولین ما بعد از اینکه جای گماشته میشوند از اصالت خودشون دور میشوند و این درد است.

  3. بارانی زاده گفت:

    درود بر شما لر با غیرت. و سایت بویرنیوز
    کاش برخی ها هم این توهین به قوم لر را بهش توجه میکردند که چقدر جای بحث دارد!
    نمیدونم چرا برخیا سکوت کردند

  4. فرزانه فتاحي گفت:

    همه در يك قاب ، بنام ايران جا گرفته ايم ، من تهراني ، شما لر ، او شمالي و آن ديگري آذري . توهين به هر كدام يعني به قاب ايران ، توهين به پرچم و تاريخ ايران . و در اخر توهين به اجدادمان . 🙏🏻🌸🦋

  5. اصولگرا گفت:

    سلام .
    یادداشت فوق درست و بجا بود . اما متاسفانه کو مسئول؟؟؟؟
    کاش یک دغدغه شما رو اینها داشتند……

  6. بهرامی گفت:

    جناب رضازاده توهین به هریک از اقوام توهین به ملیت ایران است.
    اما درچهارچوب فعلی باد درست گام برداشت. که اینکاررو نکردندو مسئولین ما بجای درست فکر کردن و عمل کردند همه دچار منافع شخصی شده اند.

دیدگاه شما