شنبه 18 خرداد 1398 - 22:15

افتخار آفرینی جوان کهگیلویه و بویراحمدی با یک اختراع جهانی

کسب مقام دوم جشنواره بین المللی نوآوری و اختراعات علمی ژنو سوئیس، با اختراع کفش طبی هوشمند برای بیماران دیابتی توسط سه تن از دانشجویان دانشگاه صورت گرفت.

به گزارش بویرنیوز از دفتر جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران؛ عباس بشیرزاده، ریاض علائی و قاسم فکوری زاد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران توانستند با اختراع کفش طبی هوشمند مخصوص بیماران دیابتی، در جشنواره ژنو سوئیس مقام دوم و مدال نقره این جشنواره را کسب کنند.

پس از کسب این موفقیت به سراغ دانشجویان خلاق و مخترع دانشگاه رفتیم و در مورد اختراع “کفش طبی هوشمند، با قابلیت مانیتورینگ روزانه مخصوص بیماران دیابتی” گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

هدف و انگیزه خود را از اختراع کفش طبی هوشمند برای بیماران دیابتی توضیح دهید؟

با توجه به رشد فزاینده تعداد افراد دیابتی و هزینه های بالای درمانی برای این افراد و عدم توجه جدی به بحث پیشگیری در موضوع زخم پای بیماران دیابتی، بر آن شدیم با کاربرد فناوری های نوین در حوزه پزشکی طرحی را کار کنیم که با صرف هزینه ای کمتر ونقش پیشگیرانه ای که ما مدنظر داشتیم از یکسال پیش کارهای تحقیقاتی آنرا شروع کردیم و شروع به ثبت اختراع داخلی و پتنت آن کردیم تا در نتیجه تولید این محصول ارزشمند بتوانیم زندگی توأم با آسایش و راحتی بیشتر و رنج و درد کمتری را برای این عزیزان به ارمغان بیاوریم.

چطور شد که در جشنواره ژنو سوئیس شرکت کردید؟

قبل از پاسخ به این سؤال بایستی عرض کنیم که از مدت ها قبل اعضای تیم اختراعی ما سابقه حضور و آشنایی کافی با جشنواره های دیگر را نیز داشتند. درباره جشنواره ژنو سوئیس با توجه به اینکه این جشنواره به دلیل سابقه برگزاری آن و تعداد مخترعین شرکت کننده و همچنین تعداد سازمان ها، مراکز علمی، پژوهشی و نهادهای بین المللی حمایت کننده جزو برترین و بزرگترین رویدادهای علمی دنیا در عرصه نوآوری و اختراعات محسوب می شود، در نتیجه جزو اولویت های ما برای شرکت و حضور محسوب می شد.

اگر امکان دارد نحوه عملکرد این کفش طبی را توضیح دهید؟

اختراع ما به صورت کفش طبی هوشمند با قابلیت مانیتورینگ روزانه و لحظه ای وضعیت پا از لحاظ میزان فشار و دما است که در صورت قرارگیری پا در پوزیشن های نامناسب، با اعلام این وضعیت به شخص و اصلاح موقعیت از جانب بیمار، باعث تنظیم فشار و دمای پا، که دو فاکتور اصلی در ایجاد زخم پای دیابتی است، می شود و در نتیجه از ایجاد زخم و به تبع آن قطع عضو جلوگیری می کند.

آیا پیش از این اگر اختراع دیگری داشته اید؟ توضیح دهید؟

بله، افراد تیم ما تقریباً در اکثر حوزه ها و فیلدهای پزشکی اختراعات مختلفی از جمله طراحی ارگونومیک صندلی و محافظ سیستم نخاعی بدن در سوانح، ابزار پزشکی تعیین محل انسزیون در جراحی های نخاعی و عمل دیسک، عصای طبی ویژه سالمندان و بیماران ترومای پا و نخاعی با قابلیت ذخیره انرژی، کیت های اندازه گیری ۲۵-OH-VitD3 به روش HPLC و کیت استخراج پلازمید را در کارنامه خود داشته اند. همچنین ایده های اولیه زیادی در حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی با قابلیت پتنت شدن در داخل و بین المللی داریم که در صورت حمایت مسئولان دانشگاه و کشور می توانیم علاوه بر پتنت کردن این ایده ها، آنها را به مرحله تولید انبوه برسانیم.

آینده این اختراع را چطور ارزیابی می کنید؟ آیا به تولید و به دست بیماران دیابتی خواهد رسید؟

با توجه به اینکه این اختراع هم قابلیت ثبت بین المللی و هم قابلیت تجاری سازی را دارد، ما در مرحله اول می خواهیم این اختراع را در صورت کسب حمایت های لازم ثبت بین المللی کنیم و همزمان کار تجاری سازی آن را شروع کنیم تا با تولید انبوه این محصول دانش بنیان بتوانیم کمی از دردها و رنج های بیماران دیابتی را بکاهیم و هزینه های درمانی آنها را نیز کاهش دهیم.

چه انتظاراتی از مسئولان دانشگاه و یا نهادهای مرتبط خارج از دانشگاه برای حمایت از اختراع خود؟

ما به عنوان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران که تاکنون چندین اختراع علمی را ثبت کرده ایم از مسئولان دانشگاه و نیز سایر نهادها درخواست هایی داریم که بدین شرح است:

۱. ایجاد کانال های حمایتی بویژه در زمینه حمایت مالی با ردیف بودجه ای مشخص و شفاف برای حمایت از ایده های نوآورانه دانشجویی. به طور شفاف، از آنجا که شرکت در این قسم جشنواره ها با هزینه های نسبتا بالایی و آن هم به شکل پرداخت ارزی میسر می باشند، از این رو ما در مسیر تامین مالی با چالش های زیادی مواجه بوده ایم. بدیهی است ایجاد سازو کاری شفاف و مشخص به منظور حمایت ویژه از دانشجویان راغب جهت شرکت در جشنواره های مختلف از سختی های مسیر کاسته و تا حدودی موانعی را برطرف می سازد.

۲.استفاده از دانشجویان نوآور و مخترع دانشگاه در مراکز تحقیقاتی و همچنین به عنوان مشاوران علمی جوان برای مسئولان ارشد و میانی دانشگاه.

۳. حذف بروکراسی های زاید اداری در مسیر حمایت از دانشجویان مخترع و حمایت از آنان در کمترین زمان ممکن و با اولویت اول معاونت پژوهشی به دلیل تأثیرگذاری این دانشجویان در تحقق دانشگاه نسل سوم و چهارم و اقتصاد دانش بنیان.

۴. حمایت ویژه و همه جانبه از اخذ پتنت های بین المللی و داخلی از طرح های برگزیده در جشنواره های بین المللی به منظور تجاری سازی و ثبت شرکت های دانش بنیان.

۵. تشکیل کمیته ویژه حمایت از دانشجویان مخترع و نوآور در بدنه اصلی معاونت پژوهشی دانشگاه (اعضای کمیته از دانشجویان صاحب نام دانشگاه در حوزه اختراعات باشد) و با قدرت سیاست گذاری و تصمیم گیری در سطح معاونت پژوهشی دانشگاه.

۶. ارتباط دادن و اتصال دانشجویان مخترع دانشگاه به سرمایه گذاران بزرگ کشوری و بین المللی برای تجاری سازی اختراعات آنها.

۷. تخصیص امتیاز علمی به برگزیدگان جشنواره های معتبر بین المللی اختراعات از طرف بنیاد ملی نخبگان

حرف آخر؟

در نهایت ضمن تقدیر و تشکر از تمامی بزرگانی که در این مسیر ما را یاری کرده اند و یا در آینده کمک حال مان خواهند شد، با توجه به خروجی نهایی کار ما که می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر اقتصاد کشور داشته باشد و در تحقق اقتصاد مقاومتی و مبتنی بر دانش سودمند واقع شود و همچنین با تجاری سازی و کسب پتنت داخلی و بین المللی ایده ها و اختراعاتی که در دست داریم و در نهایت فروش آنها در سطح بین المللی در کنار ارزآوری به کشور، می توان موجبات ارتقای رتبه جمهوری اسلامی ایران در شاخص جهانی نوآوری (GII) را فراهم آورد. بنابراین از مسئولان دانشگاهی و کشوری می-خواهیم با حمایت مادی و معنوی از تیم ما و نیز سایر مخترعین کشورمان، زمینه خلق حماسه ماندگار در جهت تبدیل کشورمان به یکی از قطب های نوآوری دنیا را توسط فرزندان این مرز و بوم فراهم سازند.

به گزارش بویرنیوز، قاسم فکوری زاد دانشجوی نخبه کارشناسی ارشد پزشکی دانشگاه تهران از جوانان مستعد روستای شهنیز از توابع بخش مارگون شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد می باشد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=303401
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ع گفت:

    بهتر بود عکس کفش را که موضوع اصلی بود میگذاشتید

  2. حسینی گفت:

    درود به امید موفقیت هم استانی های عزیز

  3. ناشناس گفت:

    ب امید حمایت و دیده شدن بقیه ی نخبه های استان

  4. مهدی گفت:

    افرین.درود بر اقای فکوری زاد و همکارانشون.اما توی استان ما کسی قدر این نخبه ها رو نمیدونه.حداکثر قدردانی و نخبه ستایی که تو استان میکنن اینه که یه بنر تبریک دم در خونش میزنن.دیدم که میگم.یکی از دوستان در جشنواره خوارزمی مقام دوم شده بود دانشگاه ازاد فقط یه سکه داد و یه بنر دم در خونشون زد.اوج تشکر یک دانشگاه استانی ما.ایشون نباید به امید کار و خدمت به برگشت به استان فکر کنه چون حتما هرز میره.

  5. nbbb گفت:

    باارزوی سربلندی وموفقیت برای آقای فکوری

  6. عمرانی گفت:

    درود.به امید موفقیت بیشتر

  7. کاظم بادست گفت:

    باآرزوی موفقیت های پی در پی وآینده ای درخشان برای برادرقاسم فکوری

  8. وحید گفت:

    ارزوی موفقیت برای عموی عزیزم

  9. هادی پورسعید گفت:

    با آرزوی بهترین ها و موفقیت های بیشتر

دیدگاه شما