چاپ این برگه

آیا مدیران راه و شهرسازی استان به سندرم بی تفاوتی دچار شده اند ؟

با سلام و آروزی قبولی طاعات و عبادات همه در ماه مبارک رمضانی که پایان یافت و امیدواریم پایان نیابد توفیق مشارکت در امور خيريه، ترويج فرهنگ الهي اکرام و حمايت از نيازمندان، ايتام و فقرا و آنچه که لازمه اعمال انسان دوستانه ست…

در روزی که گذشت در رسانه ها حادثه تلخ جاده ی انتشار یافت که حداقل قدمت ۲۵ ساله دارد .

این حادثه چه برای آنان که از نزدیک شاهد بودند و چه آنها که در فضای رسانه دیده اند دلخراش بود و قلب همه جریحه دار شد .

اینک مخاطب نوشته م باید کسانی باشند که به هر نحوی اموری بر عهده دارند .

از وزیر راه و شهرسازی تا آخرین مسوولی که دخیل می باشد .

این حادثه نمونه ی از بزرگ ترين مشكلات سلامتي عمومي در جهان است كه در اين مقوله، انسان، راه و وسيله نقليه مقصر اصلي بروز سوانح جاده اي است.

ساخت شهر همچون ساخت لانه توسط حیوانات بصورت غریزی رخ داده است ؛ اما لانه ها همواره یکسانند ولی شهرها در حال توسعه و این توسعه جاده میخواهد ،قانون میخواهد و پیگیری امور میخواهد .

از کجا باید کلام آغاز کرد وقتی در راس همه وزیر راه و شهرسازی میفرمایند در امسال سهم جاده در تصادفات رانندگی صفر است. سازنده اتومبیل ها هم مدعی ساخت اتومبیل با استاندارهای جهانی ست که خود مقوله ی جداست …

با این حساب تاثیرگذاری جاده صفر ،وسیله نقلیه صفر ،اصول ایمنی صفر ،استاندارهای لازم صفر .

و حتما فقط راننده مقصر است که همه خانواده ش را زیر آهن پاره های اتومبیل و جاده به دست مردم بیرون بکشند!!!

بنده نه کارشناس جاده هستم ،نه پلیس راه ،نه ایمنی و هیچ .

اما فقط به عنوان یک شهروند و یک هموطن بر خود وظیفه میدانم یادآور شوم به اینکه سندرم بی تفاوتی را در خود درمان کنید .

سوالات من به عنوان یک شهروند اینهاست .راه و شهرسازی ، حمل و نقل و ترافیک شهرداری ،شوراها ،ایمنی راهها و هر ارگانی که در این قضایا مسوول هستند به خود چه نمره ی می دهند؟

وقتی این عناوین را بخواهد ارزیابی کند !

ابتدا در مسیرهای درون شهری ،کدام آسفالت در این استان نمره متوسطی دارد ؟ وضعیت شرکت گاز و آب و فاضلاب و برق و مخابرات یک طرف ، آسفالت های کهنه و سی چهل ساله یک طرف .

یک متر آسفالت به عنوان سرعت گیر که کاملا غیر استاندارد می باشد در تمامی نقاط شهر و خیابان ها میسازند بدون رعایت اصول که واقعا به سکوی پرش بیشتر شبیه است تا سرعت گیر ماشین که برای افزایش ایمنی جاده و مسیر تعبیه شده باشد.

ساده ترین کار در مسیرهای درون شهری و برون شهری چراغ هایLED هشدار دهنده است.

خودتان قضاوت کنید چه در شهر چه بیرون شهر ،کدام سرعت گیر آسفالتی چراغ هشدار دهنده دارد .؟؟؟

تا کی باید مسافران و گردشگران و شهروندان منهای آسیب به ماشین ، تا سقف اتومبیل پرتاب بشوند به خاطر سکوهای پرش دست ساز شما .
تابلوها ،تعیین مسیر دوربرگردان‌ها، دسترسی‌ها، جداکننده‌ها و دماغه‌ها،  جداکننده خطوط ویژه اتوبوس‌ها، مسیر دوچرخه،  جداکننده خیابان‌های دوطرفه، کنار جاده، کنار جدول و دور میدان‌ها ، جداکننده در وسط و کنار زیرگذرها و روگذرها ، الِمان روشنایی در زیباسازی درون‌شهری،  مشخص نمودن حریم پارک خودروها  ومشخص نمودن حریم خیابان به همراه ایجاد دید بیشتر و…

آیا همه این موارد و بیشتر تحت نظارت مردم و رانندگان است که همه تقصیر همیشه به سمت راننده و مردم استیا جز وظایف اصلی شما .؟

بسیاری از تصادفاتی که در طول مسیرهای این استان رخ می‌دهد علت آن عدم نصب گاردریل، شیب زیاد و کم‌عرض بودن و پیچ تند است که تا زمانی که راه و شهرسازی نسبت به برطرف شدن مشکلات این جاده ها و این محورها اقدام نکند در تصادفات رخ داده در این مسیرها صد درصد مقصر است.

از اینهمه نقاط حادثه خیز در سراسر استان اداره راه و شهرسازی چندین نقطه و مسیر پر تصادف طبق ضوابط و الگوی دستورالعمل کمیسیون ایمنی راه‌های کشور توسط کارگروه استانی تا بحال مشخص کرده و به کمیسیون ایمنی راه‌های کشور ارسال کرده است ؟

که طبق اولویت‌بندی توسط وزارت راه و شهرسازی این نقاط پرتصادف جهت تحلیل و ارائه راهکار غنی و تعیین برآورد مالی و فیزیکی ابلاغ گردد و رفع شود .

چند نقطه دارای تصادف توسط حوزه راهداری استان ایمن‌سازی و ساماندهی شده است ؟

کدام اقدامات طولانی مدت جهت رفع نقاط حادثه‌خیز مثل نصب حفاظ‌های بتنی در نقاط پرتگاهی، نصب نرده پل‌ها، روشنایی تونل‌ها و روشنایی نقطه‌ای و همچنین ساماندهی تقاطع ها و غیره داشته است ؟

چه راهكارهايي از جمله ايجاد بستر فرهنگي صحيح رانندگي، آموزش صحيح قوانين ، قدرتمند كردن پليس در رابطه با اجراي دقيق قوانين، آموزش همگاني توسط رسانه ها و یا ايمن كردن راههاي موجود استان طبق استاندارها ،بازديد روزانه راه توسط گشتهاي ايمني راه و اصلاح نواقص به صورت روزمره داشته است؟

آیا ارتقا کیفیت زیرساخت و توسعه ایمنی اولویتی دارد ؟
حادثه روز گذشته حتی اگر راننده مقصر باشد اگر جاده با آن شرایط پیچ تند حفاظ و گاردریلی داشت درصد آسیب بی شک بسیار کمتر بود و از جاده سقوط نمی کرد…..

بی شک هر وقت پاسخی برای این سوالات داشتید باید مردم و رانندگان را مقصر بدانید

در غیر این صورت در تعهدات خود بسیار ضعیف عمل کرده اید و مقصرید .
و در پایان باید گفت آنچه ضرورت دارد توجه به این نکته است که همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها در بهبود و کاهش مسائل ترافیکی و تصادفات مهم و اثرگذار است حل مشکلات ترافیکی ،مشارکت و همکاری همگان را در فرهنگ‌سازی می‌طلبد و آنچه به مردم و جامعه آرامش می‌بخشد، تصمیم درست و بهینه مسئولان و رعایت قانون از سوی همه است….
والسلام .
شیرین بانو زرین
۱۳۹۸/۰۳/۱۸