جمعه 17 خرداد 1398 - 20:39

دیدار دکتر ضیا هاشمی با رئیس جمهور روسیه؛ پاسخ پوتین به سید ضیا + عکس و جزئیات

به گزارش بویرنیوز،  رئیس جمهوری روسیه در دیدار مدیرعامل ایرنا و چند تن از مدیران خبرگزاری های شاخص جهان اعلام کرد: ایرانی ها با بیش از هزاران سال سابقه فرهنگی و غرور ملی قادر به دفاع از منافع خود هستند و روسیه نیز از حفظ دستاوردهای برجام حمایت می کند.

ولادیمیر پوتین در واکنش به پرسش سید ضیا هاشمی مدیرعامل ایرنا در این باره که واکنش مناسب جامعه بین المللی به رویکرد و اقدامات یکجانبه گرایانه دونالد ترامپ و نادیده گرفتن حقوق دیگر کشورها چیست؟، این مطلب را بیان کرد.
رئیس جمهوری روسیه ضمن غیرسازنده خواندن بکارگیری هرگونه فشاری بر ایران، اظهار داشت: این مسیری رو به بن بست است و روسیه از امکانات خود برای حل مسایل موجود از طرق دیپلماتیک و مذاکره حمایت می‌کند.
پوتین با بیان اینکه ایران همسایه ما و شریک ما در امور منطقه‌ای و حتی بین المللی است، اظهار کرد: به رغم محدودیت‌ها و تحریم‌های موجود، روسیه همه توافقات و طرح‌های مشترک در ایران را پیگیری می‌کند و همواره به تعهدات خود پایبند است.

وی با طرح این پرسش که به راستی جامعه جهانی در مقابل رئیس بزرگترین کشور جهان که دارای پیشرفته‌ترین تسلیحات و توانمندترین ارتش جهان است، چه رفتاری باید داشته باشد، اظهار داشت: آمریکا با ۷۰۰ میلیارد دلار بودجه نظامی، بزرگترین ارتش جهان را دارد و بودجه نظامی این کشور از مجموع جهان بیشتر است.

**روسیه خواهان حفظ دستاوردهای سالهای اخیر برجام است

پوتین ادامه داد: ما می‌خواهیم به نتیجه برسیم و معتقدیم که باید با یکدیگر با احترام برخورد کنیم، ما با آمریکایی‌ها و رئیس جمهوری این کشور با احترام رفتار می‌کنیم اما این به آن معنا نیست که با اقدامات و تصمیمات آنان در همه زمینه‌ها موافقیم.

رئیس جمهور روسیه این را هم گفت که رویکرد روسیه ممکن است از نظر بعضی درست به نظر نیاید، اما ما برخی اقدامات آمریکا را در عرصه‌های مختلف نمی‌پذیریم، چرا که نمی‌توانیم با همه آن چیزی که آمریکا انجام می‌دهد موافقت کنیم.

وی در ادامه به بحران داخلی در ونزوئلا اشاره کردو گفت: ما اقدامات آمریکا در کاراکاس را نمی‌پذیریم و به صراحت اعلام کرده‌ایم که با آنان در ونزوئلا مخالفیم.

پوتین بار دیگر با اشاره به ایران اظهار داشت: موضع مسکو در قبال تهران آشکار، موجه و شفاف است و ما به دنبال متقاعد کردن (آمریکا) هستیم که نیازی به اتخاذ تدابیری نیست که همه نتایج مثبت به دست آمده در چند سال گذشته را از بین می‌برد.

وی افزود: ایران امروز کشوری است که بیشترین بازرسی‌ها در آن انجام می‌گیرد و آژانس بین المللی انرژی اتمی عدم نقض تعهدات ایران در برجام و نبود هرگونه تخلف در این عرصه را تایید می‌کند.

پوتین گفت: بعضی‌ها ممکن است از برنامه موشکی ایران یا اقدامات این کشور در منطقه یا روسیه انتقاد کنند یا بگویند نگران آن هستند، اما به نظر مسکو این موضوعات دیگری است و ارتباطی به توافق هسته‌ای ندارد؛ نباید فراموش کرد که با تلاش‌های ایران، ترکیه و روسیه به خونریزی‌ها در سوریه پایان داده شد و تهران سهم بزرگی در این عرصه داشت.

وی با بیان اینکه ایران اقدامات مثبت زیادی انجام داده است، اظهار داشت: نباید به دلیل اختلاف در برخی مسائل، پیشرفت‌ها در دیگر زمینه‌ها را از بین برد؛ بنابراین باید با ایران وارد مذاکره شد و در نهایت به گفت وگوهای عادی بازگشت.

رئیس جمهوری روسیه گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از مواضع من باخبر است و به تازگی مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به روسیه متوجه نظر من شد اما من نمی‌توانم و از نظر دیپلماتیک هم درست نیست که محتوای مذاکرات خود با او را افشا کنم.

پوتین با اشاره به اظهار نظر اخیر ترامپ برای بازگشت به میز مذاکره و گفت وگو با همتای ایرانی خود گفت: این اقدام درست است چرا که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای خطرناک است و مسیر فعلی به بن بست می‌رسد.

** انتقاد از سکوت رسانه‌ای در مقابل اقدامات آمریکا

رئیس جمهوری روسیه در ادامه پاسخ به پرسش مدیرعامل ایرنا اظهار داشت: همه دیدند که شرکای آمریکایی ما از قرارداد منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میان برد خارج شدند، این اتفاق برای کل جهان خطرناک است اما با وجودی که من گمان می‌کردم این اقدام با واکنش شدید کشورهای غربی روبرو می‌شود اما عملاً دیدیم که آنها سکوت اختیار کردند.

پوتین اظهار داشت: این اقدام آمریکا نخستین گام در متزلزل کردن ساختار مناسبات بین المللی است و نکته جالب اینجاست که آنها از این توافق خارج شدند اما به روسیه در این خصوص فشار می‌آورند.

وی افزود: اگر این پیمان را بخوانید متوجه می‌شوید آمریکا برخلاف تعهدات خود سکوهای پرتاب موشک در لهستان مستقر کرده است و با وجودی که این اقدامات تهدید مستقیم جهان به حساب می‌آید اما رسانه‌ها موضع سکوت اختیار می‌کنند.

در این دیدار سید ضیا هاشمی مدیرعامل خبرگزاری ایرنا، سرگئی میخایلوف مدیرعامل تاس روسیه، گری پروئیت مدیرعامل آسوشیتدپرس، فابریک فریس مدیرعامل فرانس پرس، پتر کراپچ مدیرعامل د. پ. آ آلمان، کالیو مارشال مدیرعامل گروه مطبوعاتی پرس آسوسیشن گروپ، هیروکی سوگیتا مدیر اجرایی کیودو ژاپن و خانم روزالیند متیسون مدیر اجرایی بلومبرگحضور دارند.

سیستم کار در این دیدار که حدود دو ساعت بطول انجامید به گونه‌ای بود که سرگئی میخاییلوف مدیر عامل خبرگزاری تاس به عنوان مجری عمل می‌کرد و پس از ارایه رزومه ای از حاضران امکان پرسش از پوتین را فراهم می‌کرد.

میخاییلوف پیش از پرسش مدیرعامل ایرنا گفت: امروز میزبان سید ضیاء هاشمی مدیر عامل خبرگزاری ایرنا که دارای مدرک دکترای علوم اجتماعی است و استاد دانشکده جامعه شناسی دانشگاه تهران محسوب می‌شود هستیم و هشتاد و پنجمین سالگرد تاسیس ایرنا را به وی تبریک می گویم و از ایشان می‌خواهیم که بر اساس شعار ایرنا مبنی بر سرعت، دقت و صحت پرسش خود را مطرح کنند.

دکتر سید ضیا هاشمی مدیرعامل ایرنا در پرسش خود از رئیس جمهوری روسیه در ابتدا با تمجید از دولت روسیه در اتخاذ مواضع مستقل و مبتنی بر دفاع از منافع ملی در امور بین المللی در دوره ریاست جمهوری پوتین گفت: ترامپ از پیمان‌های متعددی همچون منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میانبرد، تغییرات اقلیمی پاریس، برجام، سازمان یونسکو و نیز شورای حقوق بشرسازمان ملل خارج شده است و به نظر می‌رسد که آمریکا به هیچ توافق بین المللی پایبند نخواهد بود، در چنین شرایطی جامعه جهانی چه باید بکند؟.

بیست و سومین همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ امروز پنجشنبه با حضور نمایندگانی از بیش از ۱۴۰ کشور از جمله مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آغاز به کار کرد و ولادیمیر پوتین در نخستین برنامه کاری خود برای شرکت در این همایش، میزبان مدیران رسانه‌های شاخص جهان بود.

در نشست بین المللی دو روزه سن پترزبورگ، ده‌ها کنفرانس اقتصادی و رسانه‌ای برگزار می‌شود و بیش از ۱۴ هزار نفر از جمله مقام‌های ارشد کنونی و پیشین کشورها، سازمان‌های بین المللی و شخصیت‌های مختلف حضور دارند.

مهمان ویژه نشست امسال شیء جین پینگ رئیس جمهوری چین است که به همراه ولادیمیر پوتین در نشست عمومی که فردا برگزار خواهد شد سخنرانی خواهد کرد.

رئیس صندوق بین المللی پول و رئیس سازمان ملل ازجمله دیگر مقام‌های عالی شرکت کننده در همایش سن پترزبورگ هستند.

نشست رسانه‌های جهان از دیگر رویدادهای مهم همایش اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ است که مدیران خبرگزاری‌های مطرح دنیا در آن به گفت وگو و اظهار نظر می‌پردازند.

سید ضیا هاشمی مدیرعامل ایرنا نیز از جمله مهمانان این کنفرانس‌ها است که در نشست‌های رسانه‌ای این همایش شرکت وسخنرانی خواهد کرد.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=303344
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    درود.بر سید ضیا.فرزند.پاک.وباصداقت.لرما بهت.افتخار میکنیم

  2. احمد گفت:

    مایه فخر فرزندان فهیم و باتدبیر زاگرس نشین دکتر سید ضیا هاشمی

  3. فرهنگ گفت:

    درود بر دکتر هاشمی فهیم و باغیرت

دیدگاه شما