یکشنبه 12 خرداد 1398 - 22:19

اصلاحات ماندگار دکتر تقوی نژاد در سازمان امور مالیاتی کشور

رئیس جدید مالیاتی کشور با تایید هیئت دولت انتخاب شد و سرانجام امیدعلی پارسا سکاندار این سازمان شد.

به گزارش بویرنیوز، در آذرماه سال 94 بود که هیئت دولت با پیشنهاد وزیر اقتصاد؛ علی طیب نیا و تایید هیئت دولت، دکتر سیدکامل تقوی نژاد را بعنوان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور انتخاب و منصوب کردند.

تقوی نژاد در مدت حضور کمتر از 4 ساله خود در سازمان امور مالیاتی، تغییرات بنیادی در این سازمان داد، او هم به حمایت ویژه از فعالان اقتصادی و بخش خصوصی و هم بهبود شرایط کارکنان این سازمان (افزایش 50 درصدی حقوق)  پرداخت، تا امور مالیاتی کشور فعالتر و تخصصی تر از هر زمان، بدون چالش و حواشی گذشته به مردم خدمات رسانی کند.

کمک تقوی نزاد به اقتصاد کشور هم از آن اقداماتی بود که ماندگار شد، با کاهش درآمدهای نفتی و افزایش تحریم ها، قطعاً اگر مالیاتی نقش آفرینی مؤثر و خوبی ایفا نمی کرد، مشکلات اقتصادی عدیده شاید دولت را به گل می نشاند، اما اقدامات قابل توجه سازمان مالیاتی و افزایش درآمدهای کشور آنهم از محل فرارهای مالیاتی و نه از مردم عادی، کشور را از بحران اقتصادی نجات داد.

کاهش مالیات مردم در کنار افزایش بی سابقه درآمدهای مالیاتی!

تقوی نژاد بر خلاف آنچه تصور می شد، نه تنها مالیات مردم را افزایش نداد بلکه آن را تا حدودی کاهش داد(کاهش 5 درصدی مالیات تولید کننده و صادر کننده ها) و اخذ مالیات را تنها منوط به سود و البته به میزانی از سود وضع کرد و همین امر معافیت بسیاری از مردم و واحدهای کوچک را در پی داشت.

اما افزایش بی سابقه در آمدهای مالیات چطور رخ داد؟!، اتکا به شناسایی منابع جدید مالیاتی، شناسایی فرار مالیاتی و وصول مطالبات گذشته از جمله سیاست های مهم مالیاتی مدیر جدید مالیاتی بود، به گونه ای تنها در سال 96 قریب ۶ هزار و پنج تراکنش مشکوک بالای پنج میلیارد تومان شناسایی و برای آنها ۱۲ هزار میلیارد تومان، مالیات صادر شد.

ایران مدیون تقوی نژاد/ او بدون شک محبوب مردم و مغضوب منفعت طللبان شد

تقوی نژاد برای اولین بار در سازمان مالیاتی که اساسش بر درآمد زایی است، اقدام به حذف مالیات اقدامات فرهنگی و کاهش 5 درصدی مالیات صادرکننده ها و تولید کننده گان کرد.

او اخذ مالیات را منوط به سودآوری واحدها و افراد مشمول مالیات البته به اندازه سودی هم که برده اند کرد.

شاید اگر تغییر رویه های مالیاتی، به روز شدن سیستم های مالیاتی و البته درآمد ناشی از مبارزه با فرار مالیاتی نبود در شرایطی که تحریم های چند جانبه درآمدهای نفت را به شدت دچار تزلزل کرده بود، اوضاع کشور جالب نمیشد.

درآمد 262 هزار میلیارد تومانی مالیات و عوارض/۳۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد تنها در 5 ماه!

از ابتدای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان مردادماه امسال، 262 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و عوارض کسب شده که 89  هزار میلیارد تومان عوارض به شهردای ها و دهیاری ها اختصاص یافته است.

تامین 40 درصد بودجه عمومی دولت از مالیات

اهمیت مالیات وقتی بیشتر قابل درک است که بدانیم نزدیک به ۴۰ درصد بودجه عمومی دولت از مالیات تامین می شود، بعنوان مثال تنها در پنج ماه ابتدایی امسال ۳۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد وصول شد که قطعاً کمک بزرگی به دولت بوده است.

مقابله بی امان با فرار مالیاتی

بدون شک مهم ترین خواسته مردم، رئیس جمهور و وزریر اقتصاد از سازمان مالیاتی مقابله با فرار مالیاتی و شناسایی محل های جدید مالیاتی است.

تنها در زمان کوتاهی از حضور تقوی نژاد در سازمان مالیاتی قریب به ۲۲ هزار میلیارد تومان برگ تشخیص مالیاتی برای فراریان مالیاتی صادر شده است.

شناسایی ۳۹۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی در مناطق ویژه و آزاد ، مقابله با شرکت های صوری و برخورد با فرار مالیاتی سازمان یافته از اقدامات بی سابقه تقوی نژاد در امور مالیاتی کشور است.

طرح جامع مالیاتی بالاخره و با پافشاری تقوی نژاد برای اولین بار در تاریخ ایران عملیاتی شد

طرح جامع مالیاتی؛ بزرگترین پروژه نرم افزاری در کشور را به جرات میتوان شاخص ترین رویداد در تاریخ مالیات در ایران دانست،این طرح که بزرگترین پروژه نرم افزاری در کشور است با تلاش متخصصان داخلی بومی سازی شده است و بخش عمده از سخت افزار و نرم افزار آن تهیه و به بهره برداری رسیده است.

کارامدی، چابک سازی، شفافیت و سیتمی شدن فرایندها، از جمله مسائل مهم در نظام مالیاتی کشور است که با پیاده سازی کامل این طرح، محقق می شود.

سازمان مالیاتی دستگاه برتر ایران

تقوی نژاد در مدت زمانی اندک سازمان مالیاتی را به دستگاهی موفق تبدیل کرد، به گونه ای که برای اولین بار، در سال 96 سازمان مالیاتی بعنوان دستگاه برتر کشور معرفی و از رئیس جمهور لوح تقدیر گرفت.

سیزدهمین جشنواره شهید رجایی با شعار تدبیر و امید برای تولید و اشتغال چهارشنبه هشتم شهریور ماه 96 با حضور رئیس‌جمهور، وزرا، تعدادی از مسئولین، کارکنان و خانواده شهدای دولت، استانداران و مدیران سازمان های دولتی برگزار شد، و در این جشنواره سازمان امور مالیاتی کشور موفق شد در میان سازمان‌های تابعه دستگاه‌های دولتی، با کسب بالاترین امتیاز در شاخص های عمومی و اختصاصی، حائز رتبه برتر جشنواره شهید رجایی شود و از رئیس جمهور لوح تقدیر بگیرد.

تقوی نژاد مدیری در تراز بین المللی

بروز رسانی شیوه و ابزار مدیریتی از مهم ترین خصلت های مدیریتی تقوی نژاد است، بررسی پیشرفت های کشورهای توسعه یافته و البته تهیه افق قابل دست یابی در تزار کشورهای توسعه یافته از خصوصیات قابل توجه مدیریت تقوی نژاد است.

بروز رسانی و سیستمی شدن تمامی خدمات سازمان مالیاتی و تحقق نرم افزار جامع مالیاتی که دست کمی از کشورهای پیشرفته دنبا ندارد از خدمت های ماندگار تقوی نژاد به سیستم اقتصادی ایران است.

پایبندی به قانون و شفافیت دو اصل مهم برای سید کامل

قانونمداری، مبارزه با رانت خواری و شفافیت طبق آمارهای سازمان های نظارتی و البته به گواه مدیران نزدیک به تقوی نژاد از خصوصیات بارز مدیریتی این مدیر ارشد اقتصادی کشور است.

ثبات اقتصاد ایران در دور اول ریاست جمهوری روحانی مدیون مدیران لایقی از جمله طیب نیا و تقوی نژاد است

دوران چهارساله نخست ریاست جمهوری روحانی شرایط اقتصادی خوبی بر کشور حکمفرما بود و تقریباً ثبات قابل قبولی در شاخص های اقتصادی مشاهده می شد، در آن دوره ثبات خوبی در زمینه شاخص های اقتصادی وجود داشت که بی تردید تیم اقتصادی دولت بی تاثیر در رقم زدن آن شرایط نبودند.

به گزارش بویرنیوز، نظام جمهوری اسلامی ایران باید وجود مدیرانی از جنس تقوی نژاد را قدر بداند، مدیرانی که بی توجه به پست و سمت، با وجود همه فشارها و هزینه های افراد با نفوذ و صاحب قدرت، خدمت صادقانه و سالم به مردم و توسعه کشور را مقدم بر هر مسأله ای می دانند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=303214
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما