یکشنبه 12 خرداد 1398 - 17:11

آشفته بازار مرغ در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش بویرنیوز، دو سه سالی است که با توجه به آب‌و هوای مناسب مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد از جمله بویراحمد و دنا شاهد حضور گردشگران و مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور در ایام تعطیلات عید فطر به این مناطق خوش آب و هوا هستیم و همین استقبال مسافران می‌طلبد که بازار برای این ایام تنظیم و کالاهای اساسی برای دسترسی مردم در اختیار باشد.

ظهر امروز هم در استانداری کهگیلویه و بویراحمد به منظور رصد بازار و جلوگیری از کمبود کالاهای اساسی نشست ستاد تنظیم بازار برگزار شد که در آن از کمبود مرغ گرم در آستانه تعطیلات عید فطر خبر داده شد مشکلی اساسی که باید توسط دستگاه‌های متولی بازار از جمله جهاد کشاورزی تا ساعات آینده رفع شود.

در ابتدای این نشست سالار حسین‌پور معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بازار استان کمبود گوشت قرمز منجمد را احساس نمی‌کند، گفت: در بازار مرغ شرایط به سمت افزایش قیمت می‌رود و علی‌رغم اعلام معاون وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر عرضه مرغ به قیمت هر کیلو 11 هزار و 500 تومان اما در شهرستان‌های گرمسیری کهگیلویه و گچساران 11 هزار 700 و 11 هزار و 800 عرضه شد و در شهرستان بویراحمد هم تعطیلی مرغداری‌ها به دلیل افزایش قیمت و عدم کشتار مردم را برای تامین مرغ گرم با مشکل مواجه کرده است.

وی عنوان کرد: سازمان صنعت، معدن استان در راستای کمبود مرغ در بازار از شرکت پشتیبانی امور دام درخواست توزیع مرغ منجمد کرد که در همین راستا روزانه 7 تن مرغ منجمد توزیع شد.اما به دلیل اینکه کشتارگاه‌های استان کشتاری نداشتند روزهای سختی در پیش داریم که امیدوارم این مشکل حل شود البته باید جلوی گرانی و گرانفروشی را بگیریم.

بعد از سخنان معاون سازمان صمت، معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به مشکلات ایجاد شده بازار سال گذشته در ایام تعطیلات عید فطر گفت: در حال حاضر 150 تا 160 تن مرغ آماده توزیع وجود دارد اما نیاز استان برای تعطیلات چند روزه ایام عید فطر بین 270 تا 280 تن است.

وی با اشاره به استنکاف مرغداری‌ها از تزریق مرغ به بازار استان گفت: ذرت و کنجاله سویا با ارز 4200 تومانی خریداری و بین 8 مرغداری توزیع شد اما مرغداران به بهانه اینکه نهاده‌های دامی دیر به دست آن رسیده از تزریق مرغ به بازار خودداری می‌کنند که با دادستانی در این خصوص مکاتبه کردیم، ضمن اینکه مرغداران باید مرغ گرم را به قیمت 11 هزار و 500 توزیع کنند.

محمدجعفر طالبیان بیان کرد: میانگین مرغ 8 مرغداری که نهاده دریافت کردند 200 تن مرغ زنده و 150 تن مرغ کشتار شده است که طبق قراردادی که با آنها منعقد شده موظف به تزریق مرغ به کشتارگاه‌‌ها هستند اما این کار را انجام نمی‌دهند.

عزیزی مدیر شرکت پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی هم با اشاره به اینکه این شرکت ذرت و کنجالهسویا خریداری کرده گفت: هزار تن ذرت و 3 هزار و 700 تن کنجاله سویا برای واحدهای تولیدی خریداری شد که به جزء 400 و 500 تن سایر نهاده‌های دامی خریداری و جذب شده است.

وی با اشاره به اینکه کمبودی برای تامین و توزیع مرغ منجمد در تعطیلات عید فطر وجود ندارد، افزود: این شرکت از ابتدای فروردین تاکنون توزیع مرغ منجمد را متوقف نکرده است و آمادگی توزیع بیش از 15 تن مرغ منجمد را داریم اما به دلیل ذائقه مردم، نیاز است که مشکل مرغ گرم در بازار استان حل شود.

رئیس اتحادیه مرغداران و معصومی از دارندگان کشتارگاه‌های استان که در جلسه حضور داشتند هم به اظهار نظر پرداختند که ضامنی رئیس اتحادیه با بیان اینکه اتحادیه مرغداران چند ماهی است که خلع سلاح شده گفت: مرغداران می‌گویند ذرت و سویا به موقع در اختیار ما قرار نگرفت اما به آنها تأکید کردم که باید مرغ مورد نیاز تامین شود.

وی با اشاره به افزایش قیمت مرغ گفت: در ایام تعطیلات مرغ با قیمت 11 هزار و 500 توزیع شود اما قیمت جدید مرغ بین 12 تا 13 هزار تومان تعیین شود.

معصومی با بیان اینکه با هزینه شخصی و 60 کارگر کشتارگاه راه‌اندازی کردم اما مسوولان با ما همکاری نکردند گفت: چند روزی است که کشتارگاه با 60 کارگر تعطیل شده و از چهارشنبه تاکنون مرغ گرم در بازار توزیع نشد.

وی عنوان کرد: کشتارگاه‌ها مرغ زنده را با قیمت 9 هزار تومان خریداری کنند آنوقت چگونه مرغ را به قیمت 11 هزار و 500 عرضه کنیم؟

در پایان جمع‌بندی این دستور کار هم سید حسین سهمگین مدیرکل امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه با پول دولت و مردم برای 8 مرغداری ذرت و کنجاله سویا خریداری شده گفت: کسانی که نهاده دریافت کردند اما در بازار استان مرغ توزیع نکردند اخلالگران بازار هستند و باید به صورت قضایی با آنها برخورد شود.

این مسوول عنوان کرد: نه تنها در ایام عید فطر بلکه در آستانه فصل تابستان و سیل حضور گردشگران و مسافران به مناطق سردسیری برنامه‌ریزی لازم برای تامین کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم صورت گیرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=303188
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما