چهارشنبه 25 اردیبهشت 1398 - 19:17

پاسخ مدیرکل اداره کار به ادعای انحراف تسهیلات اشتغالزایی/قابل دفاع ترین عملکرد نخستین مدیر اجرایی زن کهگیلویه و بویراحمد/راه علاج بیکاری در استان(+جزئیات)

گروه اقتصادی- در ارزیابی ملی که توسط وزارت کار و وزارت کشور انجام شد در بحث عملکرد تسهیلات روستایی در سال ۹۷ استان کهگیلویه و بویر احمد هم در شاخص های کیفی و هم در شاخص های کمی، جزو ۵ استان برتر کشور بود، بعبارتی در برخی شاخص ها رتبه یک و در برخی دیگر حائز رتبه ۲ تا ۴ شدیم.

در ادامه گفت و گوی بویرنیوز با پروانه نیکمرام؛ مدیرکل اداره کار استان کهگیلویه و بویراحمد را می خوانید، گفت و گویی که محور آن عمدتاً با تسهیلات اشتغالزایی و ادعای برخی انحراف ها در ارائه این تسهیلات، شکایت های کارگران و کارفرمایان و بیکاری مربوط است.

دلیل انتخاب کهگیلویه و بویراحمد بعنوان استان شاخص در زمینه بهبود اشتغال روستائی چه بوده؟

تسهیلات اشتغال روستایی از بهمن سال ۹۶ آغاز شد، سهم استان در فاز اول ۱۰۷ میلیارد تومان،در فاز دوم ۲۱۹ میلیارد تومان بود،که بعبارتی معادل ۲/۶ درصد از کل اعتبارات کشور بود.

علاوه بر آن ۱۱۶ میلیارد تومان به دستگاه های حمایتی (بنیاد شهید،کمیته امداد،بهزیستی و….)اختصاص داده شد.

تسهیلات دستگاه های اجرایی صادر کننده مجوز شامل میراث فرهنگی ، جهاد کشاورزی،صنعت و معدن، فناوری اطلاعات، و دانشگاه علوم پزشکی میباشد که با ثبت نام متقاضی در سامانه کار شروع میشود،طرح ها جهت بررسی به دستگاههای اجرایی ارسال میشوند در صورت داشتن توجیح اقتصادی و تایید دستگاه های اجرایی به اداره کار ارسال میشوند.

اداره کار بعنوان دبیرخانه کارگروه اشتغال طرح ها را در کمیته فنی (متشکل از دستگاه اجرایی،نماینده بانک ،نماینده استاندار و نماینده سازمان مدیریت) مطرح مینماید در صورت تایید برای پرداخت به بانک ارسال میشوند.

طرح های نهادهای حمایتی فرآیند متفاوتی دارند،به این صورت که مستقیما به کارگروه ملی ارسال میشوند و در صورت تایید کارگروه ملی مستقیما به بانک ارسال میشوند، لذا دبیر خانه کارگروه اشتغال و کمیته فنی هیچ دخالتی در این طرح ها ندارند.

تاکنون۱۱۷۳ طرح که از طریق کمیته فنی به بانک ها ارسال شده بود، وام پرداخت شده است، که مبلغ تسهیلات آن معادل ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است.

خب برای عدم انحراف تسهیلات اشتغال در سایر زمینه ها چه کاری کردید؟

برای جلوگیری از انحراف تسهیلات مطابق دستورالعمل کمیته نظارت استانی و شهرستانی تشکیل شده که طرح ها قبل از ارسال به بانک،حین اجرا و بعد از اجرا مورد نظارت و ارزیابی قرار میگیرند، بر همین اساس تاکنون بیش از ۹۶۰ مورد از طرح هایی که تسهیلات دریافت کرده اند بازرسی شدند و مطابق آئین نامه در صورتی که طرحی به تعهدات خود عمل نکرده باشد در وهله اول با دستگاه اجرایی مکاتبه و مکلف به اجرای طرح به انجام تعهدات در کوتاه مدت میشوند،در غیر اینصورت جهت استرداد و دِین به حال نمودن تسهیلات به بانک ها مکاتبه میشوند.

اتفاقاً مدیر ارشد استان در رابطه با این موضوع حساسیت ویژه ای دارد و بصورت جدی پیگیر عملکردها هستند.

اخیرا در برخی سایت ها موضوعی مطرح شده که تسهیلات روستایی توسط اداره کار به رشته های خود و غیر ضروری مانند قصابی،خوار و بار فروشی ،بنگاه معاملاتی و….پرداخت شده،چه پاسخی دارید؟؟؟

نظارت و معرفی به بانک طرح های پذیرفته شده در کمیته فنی با مسئولیت اداره کار میباشد.

ببینید رشته های اولویت دار صراحتاً برای ما مشخص شده و شامل گیاهان دارویی، سردخانه ها ، پرورش طیور، محصولات گلخانه ای ، صنایع بازیافت، صنایع تبدیلی، بسته بندی محصولات غذایی، گردشگری ، صنایع دستی و بهداشتی هستند.

کمیته فنی دقیقا بر اساس دستورالعمل فقط و فقط طرح های اولویت دار را به بانک ارسال نموده و هیچ کدام از طرح هایی که در بالا ذکر شد و مورد اشاره برخی سایت ها نیز بود توسط اداره کار و یا کمیته فنی به بانک ها ارسال نشده است، البته لیست طرح ها موجود است و همچنین در سامانه کارا موجود و قابل استناد است.

از طرفی همانطور که عرض کردم، طرح های نهادهای حمایتی فرآیند متفاوتی دارند،به این صورت که مستقیما به کارگروه ملی ارسال میشوند و در صورت تایید کارگروه ملی مستقیما به بانک ارسال میشوند، لذا دبیر خانه کارگروه اشتغال و کمیته فنی هیچ دخالتی در این طرح ها ندارند.

عمده ترین دلایل بیکاری در استان و راه رفع آن را چه می دانید؟

در واقع مشکلات مرتبط با اشتغال و بیکاری متفاوت و متعدد هستند،اما یکی از مهمترین چالش ها در استان فرآیند پیچیده و طولانی بودن صدور مجوز سرمایه گذاری است که برای تسهیل در این موضوع اقدامات خوبی با دستور استاندار شکل گرفته و در حال اجراست.

یکی دیگر از چالش های مرتبط با اشتغال، ضعف فرهنگ کار و کارآفرینی است که دراین راستا برنامه های مناسبی توسط وزارت تعاون،کار و اداره کار استان در حال اجراست از جمله تشکیل کمپ و کافه های کارآفرینی، شناسایی اکوسیستم کارآفرینی استان و اتصال آنها با یکدیگر و با شبکه های ملی و بین المللی بازار و حوزه کسب و کار است.

در زمینه دعوی کارگر و کارفرما انتقاداتی هست و بعضاً اداره کار متهم به طرفداری از یکی از طرفین می شود، برایمان در این خصوص توضیح می دهید؟

یکی از وظایف خطیر اداره کل کار ،تعاون و رفاه اجتماعی رسیدگی به شکایت کارگران و کارفرمایان است، سعی ما در وهله نخست بر سازش بین طرفین است، اگر طرفین رضایت به سازش ندادند، درخواست ها به همراه مستندات در مراجع پیش بینی شده طرح می شود و در نهایت بر اساس همین شواهد نیز رای صادر می شود.

از طرفی ما نمایندگان دولت هستیم، نه نماینده کارگریا کارفرما، وظیفه ما تنظیم و نظارت بر روابط کارگر و کارفرما و حل و فصل اختلافات فی مابین آنهاست، البته ارائه راهنمایی های لازم در خصوص قانون کار و سایر مقررات کار به کارفرمایان و کارگران و افراد حاضر در هیئت های رسیدگی کننده، بخشی از وظایف ماست.

اینکه گفته می شود اداره کار اثرگذار بر صدور آرا بر نفع یا علیه طرفین است چقدر به واقعیت نزدیک است؟

ببینید افرادی که در هیئت های رسیدگی کننده حضور دارند و تصمیم به صدور رآی میگیرند نمایندگان کارگران و کارفرمایان هستند که خارج از اداره کار هستند ،تنها یک نفر از اعضا که در جلسات حضور دارند نماینده اداره کار است و تنها یک رای دارد و اینچنین نیست که اداره کار فقط طرف کارگر را بگیرد و یا اینکه از دستگاه های دولتی و یا سایر کارفرمایان حمایت کند.

اگر جایی رای بر ضرر یا نفع کسی صادر شود فقط بر اساس مستندات ارائه شده توسط طرفین دعوی بوده است.

بعنوان اولین مدیرکل بانو در زمینه اجرایی در استان، چه چالش هایی را پیش روی بانوان میبینید؟ تعامل دیگر دستگاه ها با شما چطور بوده است؟

نیمی از جامعه را بانوان تشکیل میدهند بنابراین تغییر در فضای جامعه مستلزم تغییر در نگرش دستگاه ها نسبت به امور و نقش بانوان است.خوشبختانه در استان کهگیلویه و بویر احمد با توجه به اینکه بنده اولین مدیرکل زن اجرایی هم در وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و هم در استان بوده ام،مشکلی را خوشبختانه تاالان نداشتیم ضمن اینکه تعامل،همکاری و همفکری بسیار خوبی با مجموعه وزارت و استانی داشتیم.

خانم نیکمرام قابل دفاع ترین عملکردش را چه می داند؟

در واقع در تمام شاخص های تخصصی چه در حوزه اشتغال چه در حوزه تعاون و چه در حوزه روابط کار بر اساس ارزشیابی سال ۹۷ که وزارتخانه عملکرد اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان قابل قبول و با امتیاز ۱۰۰ درصد می باشد، اما قابل قبول ترین عملکرد به عقیده بنده کاهش حوادث ناشی از کار، کاهش شکایات کارگری _ کارفرمایی و عملکرد کارگروه اشتغال در زمینه توسعه کارآفرینی و اجرای برنامه های اشتغال از جمله طرح اشتغال روستایی می باشد.

تازه ترین آمار بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد و راه کار های برون رفت از چالش بیکاری در استان محور گفت و گوی روزهای آینده بویـرنیـوز با مدیرکل کار استان خواهد بود، شما هم اگر در این خصوص ایده و یا نظری دارید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=302339
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    وامهای زیر 50 میلیون را کمیته امداد پرداخت کرده نه اداره کار
    همه طرحهای کوچک مال کمیته امداد و بنیاد شهید است اداره کار طرحهای بزرگ را پرداخت می کنند

دیدگاه شما