چاپ این برگه

علت خارش سر و ریزش مو و نحوه درمان آن چیست؟

بویرنیوز– اگر پوست سر شما به صورت طبیعی خشک است، خارش سر می‌تواند از اصلی‌ترین علائم آن باشد

خارش پوست سر همراه با ریزش مو بسیار ناراحت کننده است، در عین حال باعث نگرانی مخصوصا در زنان می‌شود. با این حال، ریزش مو ناشی از خارش دائمی نیست و پس از درمان، مو دوباره رشد می‌کند

خارش پوست سر، همراه با ریزش مو، می‌تواند به‌طور جدی ناراحت کننده باشد. دانستن اینکه چه چیزی باعث این مشکل می‌شود در مدیریت شرایط و جلوگیری از آسیب‌های غیرقابل جبران در آینده ضروری است.

خارش پوست سر همراه با ریزش مو بسیار ناراحت کننده است، در عین حال باعث نگرانی مخصوصا در زنان می‌شود. با این حال، ریزش مو ناشی از خارش دائمی نیست و پس از درمان، مو دوباره رشد می‌کند، شما به‌طور متوسط روزانه 100 مو از دست می‌دهید. اگر ریزش مو همراه با خارش شدید باشد، نباید این وضعیت را نادیده گرفت.

روش‌هایی برای کمک به پیشگیری از ریزش مو وجود دارند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– پرهیز از خاراندن بیش از حد پوست سر

– استفاده از شامپوهای ملایم

– دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی

– پرهیز از تماس مستقیم گرمای زیاد با پوست سر

– کاهش مواجهه با مواد شیمیایی موجود در رنگ‌های مو، شامپوها، نرم کننده‌ها و ماسک‌ها

– تمیز و خشک نگه داشتن مو

– ماساژ پوست سر برای کمک به بهبود گردش خون به سمت فولیکول‌های مو

– دنبال کردن برنامه‌های درمانی برای مشکلات سلامت موجود مانند سوریازیس یا دیگر اختلالات خودایمنی

 

درمان خارش سر

ریزش مو ناشی از خارش دائمی نیست

علل ریزش مو به دلیل خارش پوست سر

خشکی پوست سر

اگر پوست سر شما به صورت طبیعی خشک است، خارش سر می‌تواند از اصلی‌ترین علائم آن باشد. همان‌طور که پوست خشک بدن، صورت و دست موجب خارش می‌شود، خشکی پوست سر هم خارش به همراه دارد.

فولیکولیت

فولیکولیت به التهاب فولیکول مو گفته می‌شود. دلایل شایع فولیکولیت شامل عفونت‌های باکتریایی یا قارچی می‌شوند. عفونت می‌تواند افزون بر خارش موجب ریزش موی موقت شود.

سوریازیس

سوریازیس یک اختلال خودایمنی است که موجب بروز وصله‌های خشک و قرمز روی پوست می‌شود که با پوسته‌های نقره‌ای پوشیده شده اند. سوریازیس می‌تواند روی پوست سر نیز شکل بگیرد و اغلب خارش‌دار است.

ریزش مو ممکن است به واسطه خاراندن وصله های سوریازیس رخ دهد. در حال حاضر، درمان خاصی برای سوریازیس وجود ندارد و افراد مبتلا می‌توانند برای مدیریت علائم به پزشک مراجعه کنند.

لیکن پلانوپیلاریس

لیکن پلانوپیلاریس شرایطی است که موجب التهاب پوست سر می‌شود. دانشمندان بر این باورند که لیکن پلانوپیلاریس به واسطه در معرض خطر قرار گرفتن سیستم ایمنی یا ضعف آن رخ می‌دهد. این شرایط می‌تواند موجب خارش، پوسته پوسته شدن پوست و ریزش مو شود.

شوره سر یا درماتیت شوره‌ای

شوره مو یکی از رایج‌ترین مشکلات سر برای ایجاد خارش‌های احتمالی است. اگر دلیل خارش سر شما شوره است، باید بدانید که روش‌های مختلفی برای درمان شوره سر در پیش رویتان قرار دارد. بسیاری از محصولات درون بازار برای حل مشکل شوره موی سر تولید می‌شوند تا بتوانند علائم را از بین ببرند.

شوره سر که در واقع به نام بیماری درماتیت شوره‌ای یا سبوره‌ای شناخته می‌شود، در اثر رشد بیش از حد میکروب مالاسزیا به وجود می‌آید. پوسته سر در حالت طبیعی محل رشد این میکروب است ولی زمانی که شوره اتفاق می‌افتد، جمعیت میکروب مالاسزیا غیر قابل کنترل می‌شود. شوره سر یکی از علائم رایج در پوسته سر چرب است. پس اگر پوسته سر شما خشک ولی پوسته‌پوسته است، علت خارش سر شما شوره نخواهد بود. باید این نکته هم ذکر کرد که به این دلیل گفته می‌شود پوسته سر چرب دلیل شوره است که میکروب مالاسزیا در محیط روغنی رشد پیدا می‌کنند. شوره سر می‌تواند همه ناحیه‌های چرب پوست که دارای فولیکول مو هستند را تحت تأثیر قرار دهد. حتی ممکن است شوره ابرو یا شوره روی پوست صورت هم دیده شود. در برخی موارد شوره سر و ريزش مو جدایی‌ناپذیر هستند.

کرم حلقه‌ای پوست سر

کرم حلقه‌ای یک عفونت قارچی است که موجب راش پوستی قرمز و خارش‌دار می‌شود. کرم حلقه‌ای و دیگر عفونت‌های قارچی می‌توانند فولیکول‌های مو را تضعیف کنند و ریزش مو را موجب شوند. افراد مبتلا به کرم حلقه‌ای ممکن است با ریزش مو تکه تکه روی پوست سر خود مواجه شوند. کرم‌های ضد قارچ تجویزی می‌توانند به درمان کرم حلقه ای پوست سر کمک کنند و پس از بهبودی مو دوباره رشد خواهد کرد.

استفاده از شامپو، رنگ مو و درمان‌های شیمیایی روی مو 

خارش پوست سر می‌تواند بخاطراستفاده از شامپو، رنگ مو و درمان‌های شیمیایی روی مو حاصل شود. با توجه به مواد مؤثره و مضر مورد استفاده در این محصولات، فولیکول‌های مو آسیب می‌بینند که در نهایت موجب ریزش مو می‌شود. چنین مشکلی اگر در زمان مناسب درمان نشود، منجر به طاسی می‌شود و فولیکول‌های مو در آن ناحیه تخریب خواهند شد. اغلب دیده می‌شود که بسیاری از مردم از یک محصول برای چندین سال استفاده می‌کنند، اما مشکلات مو را با محصولاتی که استفاده می‌کنند مرتبط نمی‌دانند.

آلوپسی آره‌آتا

آلوپسی آره‌آتا شرایطی است که می‌تواند موجب ریزش موی تکه تکه و خارش پوست سر شود. اگرچه دانشمندان درباره دلیل قطعی آلوپسی آره‌آتا مطمئن نیستند، باور بر این است که حملات اشتباه سیستم ایمنی به فولیکول‌های مو زمینه ساز آن است. این بیماری بین افراد مبتلا به یک بیماری خودایمنی یا دارای سابقه خانوادگی بیماری خودایمنی شایع‌تر است.

درمان‌های استاندارد برای آلوپسی آره‌آتا شامل موارد زیر می‌شوند:

– ایمنی درمانی

– داروها و پمادهای ضد قارچ

– استروئیدها

افرادی که ریزش موی ارثی را تجربه می‌کنند ممکن است یکی از درمان‌های زیر برای آنها مفید باشد:

– پیوند مو

– ماینوکسیدیل

– فیناستراید

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک نوعی اگزما است که موجب راش پوستی قرمز و خارش می‌شود. اگرچه دلیل مستقیم ریزش مو نیست، درماتیت آتوپیک می‌تواند به خاراندن بیش از حد پوست سر منجر شود که ممکن است ریزش موی موقت را در پی داشته باشد.

افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک می‌توانند از کرم‌ها و پمادها برای درمان این شرایط استفاده کنند. یک فرد متخصص می‌تواند توصیه‌های لازم درباره گزینه‌های درمان را ارائه کند.

خارش سر به دلیل استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی

مانند خارش بدن که می‌تواند به دلیل مواد آلرژی‌زای موجود در محصولات آرایشی ایجاد شود، ماسک مو یا ژل حالت دهنده شما هم می‌تواند دلیل خارش سر شما باشد. تحقیقات نشان داده است که استفاده بیش از حد از مواد آرایشی باعث خارش پوست سر می‌شود. ممکن است در ابتدای شروع مصرف این محصولات زیبایی، مو براق و نرم شود ولی همین‌طور که پیش می‌روید و مرتب از آنها استفاده می‌کنید، مواد شیمیایی که به درستی هم شسته نمی‌شوند، موجب ریزش مو، خشکی و خارش پوست سر می‌گردند. همچنین به دنبال استفاده بیش از حد از شامپو و نرم‌کننده‌های مو حساسیت‌های تماسی هم افزایش پیدا می‌کند. هیچ تضمینی نیست که شامپوی مخصوص شما برای همیشه مشکلی ایجاد نکند، همان‌طور که پیش از این گفتیم برخی از آلرژن‌ها به مرور زمان حساسیت را بروز می‌دهند.

با شستشوی مداوم مو و استفاده زیاد از محصولات زیبایی و آرایشی، پوست طبیعی سر آسیب می‌بیند و اسیدیته آن به هم می‌ریزد. همان‌طور که هر روزه سلول‌های پوست صورت ترمیم پیدا می‌کنند، پوست سر هم همین روند را انجام می‌دهد. اگر ماده سیلیکونی که در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی وجود دارد روی کف سر بنشیند، چرخه رشد و ترمیم سلول‌های پوسته سر را مختل می‌کند و موجب آسیب آن می‌شود. این مواد موجب خشکی پوست سر، قرمزی و خارش هم می‌شوند.

 

خارش سر

شوره مو یکی از رایج‌ترین مشکلات سر برای ایجاد خارش‌های احتمالی است

درمان‌های خانگی

شامپوی خود را تغییر دهید

اهمیت دارد که شامپو و دیگر محصولات مراقبت از موی خود را در فواصل مساوی بررسی کرده و تغییر دهید. به احتمال قوی شامپوی شما به پوست سرتان آسیب می‌رساند. اغلب شامپوها حاوی مواد شیمیایی قوی و ناملایمی هستند که پوست سر و مو را از چربی طبیعی خود محروم می‌سازند. یک شامپوی طبیعی برگزینید که حاوی عوامل ضد قارچ باشد.

بهداشت شخصی

بهترين درمان خارش سر، همراه با ريزش مو، حفظ سلامت پوست و مو است. اگر موهای شما به زودی کثیف و چرب می‌شوند مجبورید موهایتان را زیاد بشویید. افرادی که در فضای باز کار می‌کنند مجبورند روزانه موهای خود را بشویند.

اجتناب از گرما درمانی و درمان توسط مواد شیمیایی

در حال حاضر یک انفجار درمانی توسط گرما و مواد شیمیایی در بازار وجود دارد. با این حال، این نوع درمان اغلب باعث تعدادی از مشکلات پوستی می‌شود. اگرشما از این نوع درمان استفاده کردید، پس لازم است که محصولات مراقبت از مو برای چنین درمان‌هایی به طور مرتب استفاده شوند.

روغن‌

استفاده از روغن‌های اساسی برای رشد مو

پروتئین‌ها

پنیر، گوشت، ماهی، تخم مرغ و شیر منبعی غنی از پروتئین می‌باشند. پروتئین‌ها یک ضرورت برای موهای سالم به حساب می‌آیند. از اینرو، آنها را نیز به رژیم غذایی خود وارد سازید. چنانچه گیاهخوارید، می‌توانید حبوبات و بنشن‌ها را وارد رژیم غذایی خود کرده تا به این ترتیب رژیم شما سرشار از پروتئین شود.

شامپوهای خاص

استفاده از شامپوهای خاص برای کمک به درمان شوره سر

ویتامین B

جهت پیشگیری از بروز چنین وضعیتی، اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی‌تان سرشار از ویتامین B باشد. در صورت کمبود ویتامین B روند رشد مو به تأخیر می‌افتد. بنابراین، مهم است که آن را در رژیم غذایی خود وارد نموده تا رشد مو افزایش یابد.

کرم‌ها و پمادها

استفاده از کرم‌ها و پمادها که به پیشگیری از خارش کمک می‌کنند

سبزیجات

سبزیجات را بخش مهمی از رژیم غذایی خود سازید، به خصوص سبزیجاتی مانند کاهو و اسفناج. جهت داشتن مویی سالم، بهترین کار وارد نمودن سبزیجات در تمام رنگها به رژیم غذایی خود است.