سه شنبه 17 اردیبهشت 1398 - 8:03

تصمیم استاندار نیروهای پلیس کهگیلویه و بویراحمد را چوپان کرد/آیا مسئولان استان چیزی از اقتصاد می دانند؟

جلسات استانداری کهگیلویه و بویراحمد که برای کنترل بازار این استان برگزار می‌شود، علاوه بر اینکه نتیجه‌ای در بر ندارد، بحران ساز هم هستند. جلسات ستاد تنظیم بازار که برای کنترل گوشت قرمز در استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، بازار را بهم ریخت تا جایی که برخی قصابی‌ها گوشت را به قیمت 107 هزار تومان فروش می‌کنند.

آیا مسئولان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد چیزی از الفبای اقتصاد می دانند؟

به گزارش بویرنیوز، «تصمیم معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بازار گوشت در این استان را به هم ریخت تا جایی که برخی قصابی‌ها گوشت را به قیمت ۱۰۷ هزار تومان فروش می‌کنند.

به دلیل تصمیم‌های غیر منتظره و غیر منطقی برخی مسئولان و متولیان امر از جمله حوزه اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بازار گوشت بویژه در مرکز استان در 145 روز گذشته حال و روز خوشی ندارد.

مهرماه 97 ستاد تنظیم بازار کهگیلویه و بویراحمد قیمت گوشت بزو میش را 44 هزار تومان و بره و بزغاله را 54 هزار تومان اعلام کرد ولی در کمتر از 60 روز با گران شدن دام زنده قصابان شهر یاسوج و دیگر شهرهای استان خواهان افزایش قیمت شدند.

روز به روز قیمت دام زنده در تمام نقاط کشور افزایش پیدا می‌کرد ولی مرغ جعفر گوهرگانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یک پا بیشتر نداشت و معتقد بود قیمت 44 و 54 هزار تومان منطقی بوده و بیشتر از این تخلف است.

قصابان به نشانه اعتراض و با این توجیه که با این قیمت محکوم به شکست هستند در قصابی‌ها را قفل زدند ولی با همین شرایط و کمبود گوشت قرمز گوهرگانی از مواضع خود کوتاه نیامد و خبرگزاری تسنیم نیز با هدف تعادل بازار و کمک به مردم، سعی بر حمایت از تصمیم مسئولان با در نظر گرفتن خواسته به‌حق قصابان داشت و در به وظیفه خود عمل کرد ولی بعد از گذشت 145 روز بررسی‌ها نشان می‌دهد تصمیمات گذشته مسئولان اشتباه بوده و ضربه مهلکی را به بازار و مردم وارد کرده است.

10 آذرماه با روند افزایشی قیمت دام زنده قصابان یاسوجی به دلیل کوتاه نیامدن معاون اقتصادی استاندار در زمینه افزایش قیمت گوشت فرار را بر قرار ترجیح دادند و این قهر و آشتی قصابان تا 20 اسفندماه 97 ادامه یافت تا در نهایت گوهرگانی از مواضع خود کوتاه آمد و قیمت جدید مصوب شد، قیمتی که به دلیل بی تدبیری حوزه اقتصادی استانداری سبب به‌هم ریختگی بازار گوشت شد.

در نیمه دوم اسفندماه جعفر گوهرگانی قیمت گوشت قرمز را 74 هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید متقاضیان گوشت با کیفیت‌تر یعنی بره و بزغاله باید قیمت متفاوت‌تری پرداخت کنند و در واقع قیمت گوشت بره و بزغاله را توافقی اعلام کرد موضوعی که شبب شده این روزها برخی قصابی‌ها گوشت را تا 107 هزار تومان فروش کنند و یاسوج شهر «هزار نرخ » باشد زیرا هر قصابی به قیمت دلخواه گوشت فروش می‌کند.

ناگفته نماند در 100 روز تعطیلی قصابی‌های یاسوجی به دلیل تصمیم اشتباه حوزه اقتصادی استانداری برحی در حاشیه شهر یاسوج و کنار جاده‌های اصلی بدون نظارت‌های بهداشتی گوشت را بیش از 90 هزار تومان فروش می‌کردند و برخی مردم نیز برای تامین گوشت مورد نیاز خود مجبور به رفتن به شهرهای همجوار از جمله شیراز و بهبهان بودند که این موضوع نیز سبب تحمیل فشار بیشتر به مردم بوده است.

جعفر گوهرگانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: قیمت توافقی دیگر چیست؟ قیمت گوشت 74 هزار تومان بوده و بیش از این گرانفروشی است و بازرسان صنعت، معدن و تجارت باید قصابی متخلف را به تعزیرات معرفی کنند.

جعفر گوهرگانی این را نیز گفت که من گفته‌ام گوشت قرمز با کیفیت 74 هزار تومان است که با این شرایط منظور معاون استاندار از گوشت باکیفیت بره و بزغاله بوده و در این صورت بازار گوشت به هم ریخته است.»

سید یاسین علویان از کارشناسان خبره سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد و رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه نیز در مطالبی گفته بود؛ « آقای گوهرگانی، از تاریخ  97/8/19 تاکنون به سه شهرستان کهگیلویه، چرام و لنده بیش از پنج تن گوشت گرم اختصاص داده نشد! که آخرین بار آن 11/ 1 / 98 بود و زیر دو تن را به سه شهرستان اختصاص دادند که با همت و تلاش بازرسان زیر دو تن «گوشت گرم» وارد سبد مصرفی حداقل 900 خانوار شد و کلیه‌ی اسناد و مدارک آن هم موجود است، استعمال ادبیات عوام فریبانه از مصادیق بارز کشتن شخصیت اخلاقی در یک جامعه است و کشتن شخصیت اخلاقی قابلیت اضمحلال و فروپاشی آن جامعه را خواهد داشت.

آقای گوهرگانی، متاسفم که باید به عرض عالی برسانم، آن معاونت از عوامل بروز بحران جدی در قیمت گوشت مرغ کشتار روز در روزهای پایانی سال به دلیل تعیین یک قیمت مطالعه نشده و غیر کارشناسی بود.

آقای گوهرگانی، شما که دغدغه‌ی تأمین کالاهای اساسی را دارید، چرا الان به ما اعلام می‌کنند، گوشت مرغ منجمد که تاریخ مصرفش رو به اتمام است وارد شبکه‌ی توزیع کنید؟! چرا موقعی که مرغ، بحران داشت و قیمت آن مرز هیجده هزار تومان را گذرانده بود، این مرغ را اختصاص ندادند، از تاریخ انقضاء مشخص است که آن زمان هم موجود بود!

آقای گوهرگانی، برای قیمت غیر منصفانه، بی رحمانه و غیر کارشناسی شن و ماسه مخصوصاً در سه شهرستان مذکور که برداشتها با فاصله‌ی خیلی کم و رودخانه‌ای هستند چه جوابی دارید؟!

آقای گوهرگانی، شانزدهم شروع ماه مبارک رمضان است، نوع و تناژ کالاهای اساسی که شامل برنج، روغن، قند، گوشت گرم، و مرغ می‌باشد به ما اعلام کنید تا عاملین را معرفی کنیم، و مردم هم شفاف بدانند.

آقای گوهرگانی، آیا می دانید که سطح تخلفات صنفی اعم از کم فروشی، پایین بودن سطح کیفی نان، تقلب و…در واحدهای تولیدی خبازی، از زمان تعیین نرخ جدید با چانه جدید که آن تصمیم هم در استانداری گرفته شد، رشد تصاعد هندسی دارد؟!»

تصمیم استاندار مأموران پلیس را چوپان کرد

اما همه ماجراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد به اینجا ختم نمی‌شود، این استانداری با تصمیم‌های شتاب زده و غیراصولی همه را به دردسر انداخته‌اند. علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز قبل از اینها در تاریخ (20 آذرماه 97) بعد از نابسامانی در بازار گوشت قرمز، اعلام کرد: «خروج دام زنده از کهگیلویه و بویراحمد ممنوع است.» حدود 5 ماه از این تصمیم استاندار و مدیران ارشد کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد، اما سرهنگ جانبخش محمدی‌سیرت رئیس پلیس پیشگیری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: تصمیم ممنوعیت خروج دام زنده از کهگیلویه و بویراحمد، برخی مأموران ما را چوپان کرده است.

سرهنگ محمدی‌سیرت که حسابی دلش از این قضیه پُر است، می‌گوید: «4 تا 5 هزار دام زنده توقیف شده و کسی نیست که آن‌ها را تحویل بگیرد و محل برای نگهداری وجود ندارد.»

وی با اشاره به اینکه با این شرایط ماموران ما چوپان شده‌اند، ادامه داد: کسی که دام‌های توقیف شده را تحویل بگیرد نیست و هر دستگاه‌ اجحرایی دیگری را مسئول می‌داند.

«تمامی اتفاقات رخ داده بیانگیر تصمیم غیر منطقی مسئولان و متولیان امر بوده است زیرا باید قبل از هرگونه تصمیم باید ضمانت اجرایی طرح و زیرساخت‌های مورد نیاز بررسی شود. مسئولان استانداری کهگیلویه و بویراحمد که در واقع سیاست‌های کلی استان را در حوزه‌های مختلف اجتماعی، عمرانی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی طراحی می‌کنند، با این تصمیمات غیرکارشناسانه در واقع همه را (از پلیس گرفته تا مردم) به دردسر انداخته‌اند و بحران‌های جدی‌تری را در استان رقم زده‌اند.

پروژه ممنوع کردن خروج دام در استان کهگیلویه و بویراحمد شکست خورد و اکنون در تصمیم جدیدتری بنا دارند که «گندم» و «جو» را ممنوع اعلام کردند و به نظر می‌رسد با وجود نبود زیرساخت‌های لازم این پروژه هم نتیجه دلخواه را ندهد.»تسنیم

بویرنیوز، از ابتدا به ماجرای قیمت گذاری ها و جلسات اقتصادی استانداری گلایه و آنها را محکوم به شکست دانسته بود، در ادامه نیز اگر با تیزهوشی خود را با بازار هماهنگ نکنیم بدون شک صدمات بیشتری در ماه رمضان به مردم وارد می شود.

مسئولان اگر ذره ای از اقتصاد آگاه باشند باید بدانند قیمت گذاری های حاکمیتی جواب نمی دهد، به جای این باید از مالیات و هزینه های تولید و عرضه کننده ها کاست و با برخی معافیت ها زمینه کاهش قیمت در استان را فراهم کرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=301837
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    آخه گوهرگانی رو چه به اقتصاد !!!!

  2. ستارگفت گفت:

    خدابه دادمابرسد ياامام زمان برس به دادشهرهزارنرخ

  3. ناشناس گفت:

    اخه هی میگن گوشت وارداتی ودام وارداتی ماکه تابه حال چشممان ندیده اینا را به کی می دن

  4. واقعیت گفت:

    خدا وکیلی ۵ دقیقه که چه عرض کنم ۲ دقیقه با گوهرگانی صحبت کنی می فهمی که جایگاهش اینجا نیست نهایتا یه رییس اداره کشاورزی اون هم شهرستان نه استان از سرش زیاده…
    من نمیدونم تاجگردون با چه تفکری اینو گذاشته معاون اقتصادی…
    خدا به داد مردم برسه…

  5. ناشناس گفت:

    با تشکر از بویر نیوز؛ عملا کاری از مسؤولان ساخته نیست واگر مسؤولان نباشند کارها بهتر وبه نفع مردم پیش می رود این مشکل هم کشوری است در یک کلام می خواهم بگویم تصمیمات وحساب وکتاب مسؤولان از مردم جداست .مردم همچنان راه نداری وفقر را باتورم وگرانی روزانه می گذرانند وروز با روز به نقطه صفر زندگی سقوط می کنند . ومسؤولان هم با … راه خود را می روند. بویر نیوز حقیقتا حال وروزگار و زندگی مردم لحظه ای وثانیه ای در حال افول است .مسؤولان هم در خواب خوش تشریف دارند. زمانی ممکن است از این خواب های عمدی یا غفلت بیدار شوند که دیگر دیر شده باشد. صدای آه وناله واستخوان های شکسته ی مردم از هر طرف ودر همه جا بلند است. وشنیده می شود.
    بویر نیوز گوییا خبر گزاریها ورسانه هم به خوبی به وظیفه ذاتی خود در بیان وانعکاس مشکلات مردم عمل نمی کنند.

  6. مهدی گفت:

    مدیران سفارشی و پست هایی که در استان خرید و فروش میشون نتیجه ای بهتراز این ندارد.

  7. آرو پایتخت بویراحمد گرمسیر گفت:

    درود بر دکتر گوهرگانی
    مدیری پرتلاش وبادانش که حضورش در راس مدیریت های استان خاری در چشم منفعت طلبانی شده که گوهرگانی منافعشان از رانتخواری در استان را قیچی کرده است

  8. فقیر گفت:

    وقتی شایسته سالاری جاشو بده به انتخابهای سلیقه ای و باند بازی و طایفه ای و خاله خرزویی بهتر از این نمیشه و مردم در آتش بی سوادی و بی مدیریتی مدیران می سوزن

  9. ناشناس گفت:

    گوسفندان تحویل اقای گوهرکانی داده شوداوبلدچکارشون کند

دیدگاه شما