جمعه 13 اردیبهشت 1398 - 22:39

واقعیت آنچه در دانشگاه یاسوج تحت عنوان رقص مختلط صورت گرفت + فیلم

گروه فرهنگی – انتشار کلیپی از رقص دستمال بازی چند جوان در دانشگاه یاسوج سر و صدای زیادی در برخی محافل به همراه داشته است و تندترین انتقادات را از سوی برخی جریانات به همراه داشته است.

به گزارش بویر نیوز، با خواندن انتقادات به این مساله، مخاطب منتظر دیدن صحنه هایی زشت و زننده است که حتی نیاز به سانسور دارد، اما وقتی فیلم این اتفاق را ببینید و نقدها را بازخوانی کنید، تعجب می کنید!

پنج نفر دانشجوی پسر به همراه دو نفر خانم با لباس محلی (که از زیباترین نوع پوشش کامل و بهترین ظرفیت برای ترویج حجاب است) همراه با موسیقی محلی چند دقیقه ای دستمال بازی می کنند.

این اتفاق قبل از هر چیز ادم را به یاد دسته موزیک یکی از پادگان ها می اندازد که بجای آهنگ های حماسی، آهنگ گروه آریان را اجرا می کند (درباره گروه آریان همین بس که از پیشتازان موسیقی پاپ و بنوعی ساختارشکنانه آن زمان در اواخر دهه هفتاد بود) ولی رفتار مسئولان ارشد سپاه درباره حرکت این سربازان فوق العاده دلنشین بود، آنجا که سپاه اعلام کرد سربازان مملکت حق شادی دارند و نه تنها خبری از بازداشت و تهدید نبود بلکه بنوعی این افراد تشویق هم شدند که اتفاقا همین نگاه مورد تشویق مردم قرار گرفت.

اما حالا در دانشگاه یاسوج که یک محیط فرهنگی است و نه محیط نظامی، چند جوان برای دقایقی رقص محلی کردند که همین رقص محلی که برگرفته آداب و رسوم ماست و سال هاست در جشنواره ها و تصاویر و حتی استقبال از مهمانان استان از این رقص و لباس برای نشان دادن فرهنگ استان استفاده می شود و اتفاقا رهبر معظم انقلاب همواره به حفظ فرهنگ های بومی و محلی و تشویق نسل جوان به آن تاکید دارند.

چند سوال و چند نکته را باید در این خصوص یادآور شد؛

۱ – بر اساس آنچه در کلیپ منتشر شده مشخص است، هیچگونه رقص نامتعارف، حرکت ناشایست و خارج از عرف جامعه ایرانی – اسلامی صورت نگرفته است و گویا مشکل جریانات بیرون از دانشگاه که اساسا حق دخالت در امور دانشگاه را ندارند اینست که همین رقصی که با هزینه های چند ده میلیون تومانی یک کیلومتر آنطرف تر و در تالارهای شهر صورت می گیرد، چرا اینجا برگزار شده است.

۲ – پس از انقلاب اسلامی بارها تاکید شده است که دانشگاه نهاد مستقلی است و تاکیدات بیشماری در این باره شده است که هرگونه دخالت در امور دانشگاه را تقبیح کرده است، حال چرا رسانه ها و نهادهایی که خود باید خط اول پیروی از خط و مشی انقلاب اسلامی و ترویج آن باشند، بر خلاف آن عمل می کنند!

۳ – تحریم های ظالمانه از بیرون مرز و به تبع آن وضعیت خاص اقتصادی درون کشور از بیکاری و گرانی و تورم گرفته تا شرایط اجتماعی که حتی بلاهای طبیعی اخیر را هم می توان در پی این لیست برشمرد، شادی را جامعه ایرانی و بخصوص قشر جوان گرفته و خاطر عموم را مکدر کرده است و همین اندک شادی های جسته و گریخته نباید سلب شود چرا که تصمیم گیری و نحوه برخورد در این رخدادهای خاص هست که برای نزدیکی و یا تقابل فکری و ذهنی بدنه اجتماعی و نهادهای حاکمیتی تعیین کننده خواهد بود و خدا نکند ذهنی از خود بپرسد این افرادی که در این بین قدعلم کرده اند در قبال گرانی های بی حساب کتاب اخیر چه موضعی داشته و یا کجا بوده اند!

۴ – شانتاژهای رسانه ای و بزرگنمایی در این ماجرا که قطعا با اهداف خاصی صورت گرفت در صدور بیانیه و ارائه اظهارنظرهای متفاوت نقش اصلی را داشت اما مقایسه همین ماجرا با آنچه تاکنون در سایر دانشگاه های کشور اتفاق می افتد، و بازتاب های پس از آن، خنده دار است، چرا اینکه یک حرکت برگرفته از فرهنگ و رسوم این منطقه آنهم در جشنواره ای با همین عنوان و با هدف معرفی این رسومات اتفاق افتاده است ولی در سایر دانشگاه های کشور اتفاقاتی به مراتب چندین برابر پرحاشیه تر رخ می دهد اما شاهد این بیانیه و بیانه کشی ها نیستیم.

۵ – تلخ ترین و تاسف بارترین قسمت ماجرا بیانیه دانشگاه یاسوج است که دل هر انسان آزاده ای را به درد می آورد بخصوص آنجا که از عنوان دانشجونما استفاده می کند و هم آنجا که آشکارا از برخورد سرهنگی و ارژنگی خبر می دهد و می گوید؛ «رجاء واثق دارد که این موضوع درسی خواهد شد هم برای جوانان و دانشجویان تا دیگر دچار غفلت و نسیان نشوند» که نگارش این بیانیه گواه بر اینست مسئولان دانشگاه نه از سر پشیمانی و بلکه گویی از ترس به حول افتاده اند تا پای خود را از این ماجرا بیرون بکشند و اگر اینچنین باشد باید زار زار به حال درس و دانشگاه در این منلکت‌گریست که مسئولی در دانشگاه قول قربانی کردن دانشجو را بدهد تا خود امان نامه بگیرد و یقینا رفتار و نوع برخورد مسئولان دانشگاه یاسوج با دانشجویان بخت برگشته ای که نه از سر تقصیر بلکه از سر اقبالشان و تنگ نظری گروه های فشار بیرون دانشگاه معلوم خواهد کرد که تصمیمات برای این اتفاق دانشگاهی و برای دانشجویان گرفته خواهد شد و یا فشارهای بیرونی باعث می شود تا مسئولان حداقل برای تطهیر خودشان، تصمیمی مغایر با سیاست های چهل ساله نظام و شعارهای دولت اتخاذ شود.

و اما فیلمی که در فضای مجازی از رقص در دانشگاه یاسوج منتشر شده:

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=301505
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. رز گفت:

    همه از کوته فکریه رقص سنتی بوده همیشه استان نا غیر سایر نقاطه کشوره

  2. ایرانی آریایی گفت:

    حتما باید شیون و زاری باشه تا حضرات خوششان آید .. ؟ ۸۰ میلیون جمعیت افسرده عصبی نتیجه همین عقاید غلط هست . کجای اسلام گفته شادی ممنوعه . اگر مخالف جشن و شادی هستید چرا اصلا مجوز برگزاری جشنواره صادر میکنید . دم خروستان را باور کنیم یا قسم حضرت عباستان را ….

  3. ناشناس گفت:

    اتفاقا بخاطر سنتی بودنش خیلی هم خوب بود و هیچ حرکت زشتی در برنامه وجو نداشت

  4. بشارت سهراب گفت:

    آنهایی که با این رقص مشکل دارند خودشان را باید انطور که هستند درجامعه حاضر شوند تامورد قضاوت قرار گیرند .

  5. محمد گفت:

    عالی بود

  6. فرهاد گفت:

    هر کی ناراحته میتونه بره.

  7. حمید گفت:

    جشنواره اقوام دانشگاه اصفهان برگزار شد کسی خالت نکرد
    مردم نیاز به شادی دارند افسردها

  8. حمد گفت:

    جشنواره اقوام دانشگاه اصفهان برگزار شد کسی خالت نکرد
    مردم نیاز به شادی دارند افسردها

  9. ناشناس گفت:

    همش اهداف سیاسی هست که در زیر و بم این مملکت ریشه دوانیده و آثارش را این روزها به وضوح در سمینارهای همین دانشگاه یاسوج می بینیم وگرنه سالی چند بار این مراسم سنتی با گستردگی و هزینه های بسیار در سطح استان برگزار میگردد…مسئولین دانشگاه خودشون مشکل دارند دچار سیاست زدگی شده اند و ففط به دنبال بقای خود هستند

  10. ناشناس گفت:

    تقصیره دولت قبله

  11. Kh.j گفت:

    دانشگاه جای درس خوندنه ،نه رقصیدن کارشون توجیه نداره .عذر بدتر از گناه ……

  12. ناشناس گفت:

    اغا چه خبر واویلا
    اینم کار ترامپه
    راسی پیاز کیلو چنده

  13. ناشناس گفت:

    خیلی شادی خوبه انهایی که بدشون مییاد لطف کنند جلوی دزدیهاوتورم وفساد های مالی را بگیرند یا جدا از بیکاری یا برای جا زدن خدشونه …..‌.‌

  14. بویراحمد گفت:

    ک هالو جم کنیت بساطتونه گوتم ایسو چه وابیه

  15. Pedar گفت:

    واقعا با آدمای بی سوادی چون شمای نویسنده و مسئولان سایت چی باید گفت که تفاوت محیط علم و اندیشه و محیط رقص و رقاصی رو تشخیص نمیدن
    ارزش هر مکانی به افراد داخل اونه و ارزش رقاصخونه شهر شما و محیط دانشگاه کجا، شما با همین فکرا خوش باشید، و نظاره‌گر اضمحلال خود و آداب جاهلیتان.

  16. ناشناس گفت:

    هرکی سوخته بره اب بریزه رو خودش

  17. نامعلوم گفت:

    واقعا جای تأسف است دانشگاه تالار عروسی شده است.

  18. ناشناس گفت:

    هیچ کس نمیتونه فرهنگ مارا ازمون بگیره

  19. کوچه و خیابان سراسر این استان اذین شده به تمثال بهترین عزیزانمان انها نگذاشتند مرز جغرافیایی کشورمان مورد هجوم دشمن قرار بگیرند خون دادند اما در دانشگاه مادر استانمان با عدم مدیریت فرهنگی متاسفانه بهترین جوانانمان به ابتذال کشیده می شود دانشگاه یا تالار رقص و…… بیایم نگذاریم پسران و دخترانمان اینده سازان این مملکت با ضعف مدیریتی به فساد کشیده شوند از مسولین امر تقاضامندیم به پاس خون شهدا حداقل مدیر خاطی بر کنار شود

  20. رضا گفت:

    اقای مسول چرا رقص کردی و ترکی و بندری از سیمای ملی پخش میشه ایراد نداره؟
    چرا همیشه زاگرس و استان ما عقب هستند؟ چون افراد محدود فکر و نالایق حاکم و مسول ما بودند؟
    اقا تو تبریز هوادار تراکتور هر چه دلش میخوادمیکنه کسی تو بهش نمیگه چون تبریزه.. چون خا خان دارند..
    اقای مسول اگر دانشجو خودشو خالی نکنه خوب روی به شوی مخفی و فساد میاره .
    چرا نمیخواید تغییر کنیم ؟ چرت اینهمه احساسی برخورد میکنید.؟ چررررررا؟؟؟

  21. یه جوان تحصیل کرده بی کار بدبخت سرخورده و روز به روز نا امید تر گفت:

    واقعا این حضرت آقا این همه مشکل رو نمیبینن ؟؟؟نمیبینن چطور تورم بعد چند صد درصد رسیده؟؟؟؟نمیبینن چطور این جو نا از روی نا امیدی یا خود کشی میکنن یا افسرده ؟؟؟؟این همه بدبختی و خاک بر سری رو ول کردن فقط مشکل این جامعه شده رقص محلی چنتا جوون؟؟؟؟بنازم به شماها که اصلا نه تو این جامعه زندگی میکنید و نه بدبختی این ملت رو دارین …

  22. بی ریا گفت:

    ریا کاری این استان را داره نابود میکنه…یارو با معاون فرهنگی مشکل داره میاد از پایمال شدن خون شهدا صحبت میکنه…کلا ما مرمی هستیم از همه چیز برای منافع شخصی خودمون استفاده میکنیم…از مقدسات گرفته تا ارزشها و شهدا وانقلاب…چه بر سر قلبهای این مردم اومده خدا میداند…

  23. احمد گفت:

    خواهش میکنم بزارید جوانا شاد باشند ، الکی جوانها رو ضد دین نکنید . بخاطر امیال نفسانیتون .
    خدا نگذره از هر چی آدمه که بخاطر هوای نفس و چاپلوسی و پست و مقام زیرآب دیگران رو میزنه .
    آقا شما رو به قرآن اگه اعتقاد دارید که خدا کنه داشته باشید قبل از هر اعلام نظری یکم فکر کنید به عواقب کارتون .
    یکساعت تفکر بهتر از هفتاد سال عبادته .
    بیاین بزرگ بشیم بیان آدم بشیم به خدا این جونا خیلی معصومن .
    غضب خدا با این کوته بینی ها و تنگ نظری ها رابطه داره .
    این جونا دلشون اینقدر پاکه که خدا میدونه .
    لطفا اگه مریضی داریم درمانش کنیم .
    با جونها دوست باشین ، لازمه توی سه بعد رشد کنید بعد خوتون رو خدمتگزار مردم بدونید .
    فیزیکی ، روحی و عاطفی ، ذهنی و فکری .
    در غیر اینصورت اگه فقط فیزیکی باشه چه دکتر باشی چه …. با یک حیوان تفاوتی نداریم .
    التماس تفکر .
    خداوند در قرآن میفرماید وای به حال ریاکاران خسیس که جای آنان در قعر جهنم است .
    مومن خسیس نباشیم .
    از دین مذهب شهدا با تفکر هزینه کنیم .
    جانم فدای هر چی آدمه خوبه که نقد رو میپزیره .
    ازطرف
    شهروند یاسوجی .
    سرور و شادی را برای دل همه مومنان آرزومندم به خصوص جوانان پاک سرشت پاک نهاد پاک سیرت .

  24. ناشناس گفت:

    اگه مسولا میخوان جلوی فساد رو بگیرن از تالارای عروسی شروع کنن که مختلط نباشن چون دانشجوها قبل از اینکه بیان دانشگاه اونجاها رو زیاد رفتن ، این رقص هم یا به عمد یا غیر عمد پیش اومده اونقد فساد برانگیز نیست که اینقدر مخالفان عدالت در دانشگاه یاسوج دارن بزرگنماییش میکنن یه حرکت سنتی بوده و یه دانشجو اونقدر احمق نیست که در دانشگاه حرکات رایج جشن هارو از خودش نشون بده اگه کسی اینکارو کنه و فرق هر جا و مکانی رو ندونه دیگه نبایدم اسم دانشجو رو روش گذاشت به نظرم این رقص کاملا با فرهنگ و اصالت قوم لر همراه بوده و دانشجوها جانب حیارو رعایت میکردن .همیشه انسانهایی که بیشتر از خدا دم میزنن همونها از خدا دورترن…

  25. ناشناس گفت:

    خاک بر سر دانشجویی که با این دیدن این چند دیقه رقص سنتی میراث پدر و مادر خودش به فساد کشیده میشه کسی که اینقد ضعیف النفسه نباید اصلا پاشو تو جامعه بزاره چه برسه به دانشکاه .جالبه همینایی که اینقد دم میزنن از پاک بودن و این مسایل تجربه نشون داده که باطنشون از همه بدتره و اینقد ضعیفن که راحت خطا میکنن با کوچکترین زمینه انحراف

  26. دانشجو گفت:

    در سیاست ضعیف، تندروی بدون تفکر و کوته فکری برخی مسئولین دانشگاه یاسوج شکی نیست کما اینکه در گذشته در اتوبوس های دانشگاه با ورق گالوانیزه محیط خانم ها و آقایان را جدا کرده و این همه تند روی جوان را از دین و مدیریت دینی زده خواهد کرد. دانشگاه نمونه یک جامعه عالی هست، که صرفا تحصیل حض نمی باشد. لطفا اینقدر عصر حجری نباشین

  27. ناشناس گفت:

    درود براین دانشجویان کارشان زنده نگه داشتن فرهنگ مان بود بدخواهان و مخالفان سرشان را به دیوار بکوبند

  28. ناشناس گفت:

    جالب بود عالی هیچ مشکلی نداشت حتما باید شیون وزاری باشه تا خوششان بیاد ،،،،

  29. عابر گفت:

    حالا چی شده… کاش درباره مشکلات کمر شکن گرانی و تورم هم همین طور موضع می گرفتید حضرت آقا..

  30. ناشناس گفت:

    آقای … ممنون میشدیم اگر یه تلنگر هم به ناظران و اداره تعزیزات یاسوج میزدید تو این یکسال تورم، که اینقد شهر یاسوج بیشتراز همه شهرای اطرافش رشد تورم نداشته باشه .شما متاسفانه فقط چسپیدید به دین .منم زیاد رو یه خصلت بچم زوم کنم مثل درس خوندن از همون خصلت زده میشه .من خودم عقاید مذهبی از خیلیا بیشتره ولی کاش مسولای ما یه کم چیزای دیگرو هم کنترل میکردن تا ماها تو مجامعی که صحبت و انتقاد میشه از دین کم نیاریم…

  31. سیروس گفت:

    این حرکت فوق‌العاده و فرهنگی و نشاط آور است برای نسلی که دغدغه تورم شغل و آینده را دارد حال چرا مورد خشم قرار گرفته باید در روحیات و اخلاق اشخاص خشمگین شده جستجو نمود منهای رقص سربازان باید به توهین‌های مکرر مسوولین رده بالا به مردم و برخی نمایندگان مجلس اشاره نمود آیا در کنار آن توهین‌های ناراحت کننده شادی ایراد دارد؟؟؟؟؟

  32. شادی گفت:

    درود بر شادی و شعف درود بر نوای دلنواز ساز سنتی دیارمان درود بر ذهن شاد و شادی ساز مرگ بر ذهن منفی باف و منفی ساز نفرین بر جهل و خرافات و واپس گرایی

  33. سید حسن داورپناه گفت:

    با سلام..
    ما در کشور اسلامی و شیعه زندگی می کنیم و باید حفظ ارزش ها و حجب و حیا را وظیفه خود بدانیم.. نمیشه که دختر و پسر نامحرم در ملأ عام برقصند و یکی بگه چه لباس زیبا و سنتی داره، یکی بگه کوته فکریم ( البته فک کنم از نظرش حفظ حجاب و آبرومندی کوته فکریه!)…

  34. ض گفت:

    مشکل ما گرانی واختلاس وبی عدالتی وپارتی ورشوه هست

دیدگاه شما