سه شنبه 10 اردیبهشت 1398 - 12:55

رای مثبت تاجگردون به استانی شدن انتخابات/مهمترین خدمت ما به دانشگاه عدم دخالت است/پاسخ زارعی به تاجگردون

مراسم گرامیداشت روز معلم در دانشگاه یاسوج برگزار شد.

در ابتدای این مراسم ضمن تبریک به مناسبت کسب رتبه دهم دانشگاه های جامع کشور توسط دانشگاه یاسوج از انتخاب دکتر احمد عریان بعنوان استاد نمونه کشور تقدیر شد.

به گزارش بویرنیوز، در ابتدای این مراسم، غلامرضا تاجگردون؛ نماینده گچساران و باشت به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: 

»کشور ما در شرایط خاص قرار دارد، حکومت خاص باید هم شرایط خاص داشته باشد، هیچ جای دنیا جمهوری اسلامی با این شرایط نداریم.

»ما ضعف داریم که نتوانستیم در سایر محورها خودمان را ارتقاء دهیم

»کشورهایی که ادعای اسلامی بودن دارند زیاد هستند و عمدتا شرایط دیکتاتوری دارند و واژه جمهوری را ندارند و شرایط بحرانی شان را هم می‌بینیم، اینکه میگویم  کشور ما خاص است، از این بابت میگوییم.

»علم را نمیتوان خاص دانست، چرا که اقتضای جهانی گسترش آن است، دانش را نمیتوان محدود کرد.

»دریافت علم و استفاده از آن متفاوت از فرهنگ است، توسعه علم را نباید بگذاریم متوقف بماند

تاجگردون البته انتقادی هم به رسانه ها داشت و در شروع بیان یک مثال گفت: در استان مثال بزنی تیتر میشه، و مثال از اصل مطلب مهم تر میشود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد:

»من فکر میکنم مهمترین و موثرترین کار ما در ارتباط با محیط دانشگاه ها عدم دخالت است، همینکه ما بعنوان چهره های سیاسی کاری با دانشگاه نداشته باشیم مهم است.( این سخنان البته در ادامه با واکنش زارعی نماینده بویراحمد مواجه شد)

»امسال یکی از دغدغه های بسیار سنگین ما در بین اساتید دانشگاه های غیر پزشکی با پزشکی این بود که آنها را متوازن کنیم، دفاع هم کردم اما نشد.

»تقسیم کار ملی نکته ای است که با وزارت علوم به توافق نرسیدیم، ما ۱۳ دانشگاه برتر در کشور داریم و بقیه در چند سطح تقسیم میشوند، ماموریت دانشگاه ها در تقسیم کار ملی یکی است، باید برای هر دانشگاهی مأموریت تعریف شده ای ایجاد کنیم، تا تداخلی در اهداف نباشد.

»سال ۷۱ تا ۷۳ در این دانشگاه تدریس میکردم، فضا و سالن مناسبی نبود، الان خیلی کار شده است، مرحوم دکتر عسکریان و خیلی دیگر از اساتید کار کردند.

»در شرایط فعلی شاید دانشگاه اولویت اصلی مسئولان نشود، راه و‌ آب و…مهم تر باشد و یکی از وظایف دانشگاه اینست رفتار فکری را به مسئولان یادآور شود.

» شبی که بارش ها شدید و مسیل ها سیلابی بود‌ تا صبح نخوابیدم اما با کار علمی که شد و آب مناسب به حوضچه ها هدایت شد مشکلی در باشت پیش نیامد.

»اتفاقی که در شیراز صورت گرفته کار آن استاد علمی بود آورد آب ۵۰ ساله را داشته اگر نتایج ۱۰۰ ساله را میدادن قطعاً چنان اتفاقی نمی‌افتاد.

»دانشگاه در کهگیلویه و بویراحمد باید رفتار علمی را غالب و تحمیل کند.

»نمی‌توانیم در بحث فرهنگ مثل ۴۰ سال قبل عمل کنیم، اگر مسیولیتی داشتم کل فعالیت سپاه در کشور را فرهنگی میکردم ، فرهنگی که مورد پذیرش همه باشد.

وحدت فکری بین نهادهای فرهنگی دانشگاه نیست و بودجه هایی که اختصاص داده میشود متمرکز و هدفمند هزینه نمیشود، هماهنگی بین ارکان فرهنگی مهم است در این چهل سال دوم باید به شکل تازه ای عمل کنیم..

زارع در میانه سخنان تاجگردون آمد و از اینکه جلسه را به هم ریخته عذرخواهی کرد ، نماینده گچساران هم به خنده به او گفت: ما داشتیم در همین مورد که نماینده ها همه جا را به هم میریزن صحبت می‌کردیم.

اگر احساس کنم همه رفتارهای دانشگاه یاسوج علمی است به خودم اجازه دخالت نمیدهم.

غلام محمد زارعی نماینده بویراحمد و دنا:

تبریک به همه معلمان تاریخ، چرا که تاریخ را معلمان با سوختن خود ساختند

در خیلی از کشورهای دنیا، هستند کشورهایی که از نظر منابع ظرفیت اندکی دارند، این پیشرفت مرهون منابع انسانی و علمی آنهاست.

اگر دولت ها توجه کنند به اهل علم، اهل علم هم وظایفی پیدا خواهند کرد و باید پاسخگو باشند.

در گام دوم انقلاب نقش دانشگاه مهم است.

زارعی در پاسخ به سخنان تاجگردون که گفته بود مهم ترین خدمت ما به دانشگاه اینست که دخالتی نکنیم گفت: وقتی آینده کشور در گرو دانشگاه است ما نمیتوانیم نسبت به مسائل دانشگاه کم تفاوت باشیم، بی تفاوتی که معنایی ندارد.

هرجا لازم باشد باید در کنارهم باشیم و به کمک هم بیاییم، این دانشگاه آبروی استان است.

هر اتفاق مهمی منشأ آن دانشگاه خواهد بود.

علیرغم همه مشکلات دانشگاه یاسوج خوب پیشرفته است هرچند با نقطه آرمانی فاصله زیادی دارد، باید بر توسعه دانشگاه اصرار ورزیم، البته شرایط اقتصادی و محدودیت منابع ما را در بسیاری از موارد محدود می کند.

حاشیه:

تاجگردون در حاشیه این مراسم از دفاع و رای مثبت خود به استانی شدن انتخابات گفت و آن را راهی برای داشتن مجلسی بهتر دانست.

وی در واکنش به برخی حواشی و ناراحتی شهرستان کهگیلویه از ورود اعضای کمیسیون به گچساران گفت: مگر در موارد متعددی که اعضای کمیسیون انرژی و رئیس آن به کهگیلویه رفتند مردم گچساران ناراحت شدند؟!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=301382
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما