سه شنبه 3 اردیبهشت 1398 - 21:35

جوهر خالکوبی سرطان‌زاست؟

در سال ۲۰۱۶ بازه‌ی عظیمی از رنگدانه‌های مورد استفاده در خالکوبی به لحاظ شیمیایی آنالیز شده و نگران‌کننده‌ترین آن‌ها معرفی شدند. خطرناک‌ترین این دسته هیدروکربن‌های حلقوی آروماتیک هستند که در جوهر‌های مشکی به وفور یافت میشوند و حاوی موادی سرطانزا هستند که میتوانند مسیر خود را از پوست به سمت غدد لنفاوی هموار کنند.

بویرنیوز – ترجمه از سجاد جوهردلوری: بشر هزاران هزار سال است که بر روی بدن خود طرح‌هایی را خالکوبی میکند. غارنشینان ماقبل تاریخ و اعیان مصری خود را با خالکوبی‌هایی از دوده، ذغال و دیگر رنگدانه‌های طبیعی زرق و برق میدادند. امروزه اما هنرمندان مدرن این حرفه اطلاع اندکی از مواد تشکیل دهنده‌ی جوهر خالکوبی‌ها دارند. شما چطور؟

با اینکه طراحان تاتو یا همان خالکوبی باید به منظور فعالیت خود مجوزهای لازم را دریافت کنند جوهر و رنگدانه‌های مورد استفاده توسط هیچ ارگان دولتی کنترل نمیشوند. اگر یک هنرمند حرفه‌ای در این زمینه نباشید و جوهر کار خود را از رنگدانه‌های خام ترکیب نکنید احتمالا هرگز نخواهید فهمید که درون این جوهرها چه میگذرد.

یکی از دلایل این موضوع میتواند تولیدکنندگانی باشند که از فرمول نوشابه‌ی خود محافظت میکنند. هنرمندان و مشتریان این حرفه معمولا هیچ اطلاعی از مواد شیمیایی موجود در خالکوبی‌های خود ندارند؛ موادی که گستره‌ی بسیار بزرگی را شامل میشوند. برخی از این رنگدانه ها محصول مواد طبیعی و مابقی محصول موادی هستند که به موازات در صنعت نساجی، پلاستیک و خودروسازی نیز به کار میروند.

در سال ۲۰۱۶ بازه‌ی عظیمی از رنگدانه‌های مورد استفاده در خالکوبی به لحاظ شیمیایی آنالیز شده و نگران‌کننده‌ترین آنها معرفی شدند. خطرناک‌ترین این دسته هیدروکربن‌های حلقوی آروماتیک هستند که در جوهرهای مشکی به وفور یافت میشوند و حاوی موادی سرطانزا هستند که میتوانند مسیر خود را از پوست به سمت غدد لنفاوی هموار کنند. موادی حاوی نیتروژن که حدود ۶۰ درصد از رنگ‌های دیگر این جوهرها را تشکیل میدهند در رده‌ی بعدی نگران‌کننده‌ترین مواد شیمیایی موجود در رنگدانه‌ها قرار دارند. با اینکه مواد نیتروژن‌دار در ابتدا خطری برای انسان ندارند اما طی گذر زمان امکان بالقوه‌ی تبدیل شدن به ترکیباتی سرطانزا را دارند.

این نگرانی تنها بابت ترکیبات رنگدانه‌ها نیست بلکه نگه‌دارنده‌های مشکل‌ساز را نیز شامل میشود. یک چهارم جوهرهای آزمایش شده حاوی ماده‌ی ملتهب کننده‌ی پوست بنزوایزوتیازولینون بوده و در هفت درصد از آنها سرطانزایی به نام فرمالدهید مشاهده شده است. جوهرهای مورد استفاده در تاتو و خالکوبی همچنین میتوانند حاوی فلزات مضری چون نیکل، کروم و کبالت باشند.

البته این به معنای این نیست که نفس خالکوبی مضر است. رنگهای مدرن و با کیفیت از نمکهای فلزات مختلف ساخته میشوند. فلزات مختلف خطرات متفاوتی به همراه دارند یعنی رنگهای خاصی هستند که مضرتر از مابقی‌اند. به عنوان مثال جوهر قرمز حساسیت پوستی و مشکلات بیشتری برای سلامتی نسبت به جوهر مشکی دارد؛ رنگ مشکی از منابع مطمئنتری تولید میشود. رنگ‌های آبی و سبز از نمکهای مس با کیفیت تولید میشوند و بی خطرند اما رنگهای آبی حاوی فلز کبالت به هیچ عنوان این ویژگی را ندارند. رنگدانه‌های سفیدی که با اکسید تیتانیوم تولید میشوند واکنشی حداقلی با سطح پوست برقرار میکنند و در حالی که رنگهای زرد اغلب از منابعی طبیعی چون زردچوبه تهیه میشوند اما به خاطر میزان بالای مورد نیاز این ادویه برای تولید آن واکنش‌پذیری بیشتری دارد.

اگر میخواهید که خالکوبی شما حداقل خطر را برایتان به ارمغان! بیاورد هزینه کنید و خود را به دست هنرمندان خبره بسپارید. جوهر ارزان بی‌دلیل ارزان نیست و اگر گرفتار یک تاتوکار بی‌پروا شوید نیز هیچ مدرکی دال بر مضر بودن رنگهای مورد استفاده توسط او نخواهید داشت. از جستجوی طولانی مدت برای یافتن بهترین هنرمند نترسید چرا که یک خالکوبی همواره با شما خواهد یود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=300965
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما