سه شنبه 3 اردیبهشت 1398 - 21:22

نکته هایی برای خرید مایع دستشویی

بویرنیوز– صابون های مایع انواع آنتی باکتریال یا آنتی چربی دارد 

مایع دستشویی

از قدیم صابون را برای شستشو استفاده می کردیم. اما اینکه قبل از ما فردی با آن صابون دست خودش را شسته یک مقداری ذهن ما را در گیر می کند.

می دانستید شست و شو با صابون، منظورمان از نوع خشک و جامد آن است، چندان هم که تصور می کنید پاک و تمیز نیست؟ البته از نظر علمی نمی گوییم، چون تصور نمی کنیم آن باکتری روی سطح صابون بتواند آسیبی به ما بزند، بلکه از نظر روانی می گوییم. به همین دلیل هم سال هاست که افراد بیشتر به استفاده از صابون مایع یا همان مایع دستشویی روی آورده اند.

 

برخلاف صابون، دست کسی (یا هر جای دیگرش) پیش از شما به مایع دستشویی نخورده است و می توانیم مطمئن باشیم که حداقل با شوینده تمیزتری طرف هستیم. صابون های مایع انواع مختلفی دارند و امروزه می توانیم انواعی را پیدا کنیم که آنتی باکتریال یا آنتی چربی هستند. اینکه مایع های دستشویی هم چنین رایحه های بیشتر و متنوع تری از صابون دارند به کنار، شاید موضوع به صرف بودن استفاده از صابون مایع مهم ترین عامل در خرید آن ها باشد.

 

به شما قول می دهیم که صابون های مایع بسیار دیرتر از صابون خشک و جامد تمام می گردد. اگر در مملکت ما مشغول زندگی باشید، احتمالا زمانی که مایع دستشویی خانه شما به یک سوم پایانی اش می رسد، ظرف آن را با آب پر و یک ماه دیگر هم از آن استفاده می کنید. احتمالا هنوز هم بهتر از صابون معمولی دست هایتان را پاک می نماید.

 

صابون مایع هم چنین یک نوع جدیدتر به اسم فوم دستشویی دارد که از ظرفش به جای مایع، کف بیرون می زند. اساسا با این کار، کار خود را سریع تر و ساده تر می کنید. البته به جای این موضوع، بهتر است به میزان مصرف بسیار کمتر فوم دستشویی اشاره کنیم؛ معمولا حتی اگر تمام کوشش خودتان را هم به کار گیرید، فوم دستشویی تمام نمی گردد.

 

کاربردهای مایع دستشویی

صابون مایع هر چند یک ماده طبیعی نیست اما قدرت پاک کنندگی آن ملایم است که نه به دست آسیب می رساند و نه به وسایل خانه شما. صابون مایع مثل خیلی از پاک کننده های صابونی توانایی از بین بردن دوده و بسیاری از لکه ها را دارد. ویژگی خاص آن این است که از پاک کننده های دیگر مهربان تر عمل می کند پس شما می توانید از صابون مایع برای تمیز کردن اینگونه موارد استفاده کنید:

 

اتومبیل

یک سطل را تا نزدیک لبه پر از آب گرم کنید و یک چهارم فنجان مایع دستشویی به آن اضافه کنید. آنها را با هم مخلوط کرده و روی تمام بخش های بیرونی اتومبیل، شیشه ها، آینه های بغل و قالپاق ها بریزید. سپس یک اسفنج بزرگ بردارید و تمام بخش های ماشین را با آب و مایع دستشویی آغشته کنید. بعد می توانید با یکی، دو سطل آب، کف ها را بشویید و از تمیزی اتومبیل تان لذت ببرید.

 

کف ها

صابون برای تمیز کردن هر جنسی از کف خانه به شرط آنکه لکه سخت و عجیبی روی آن نباشد مناسب است. چوب، سنگ، سرامیک و لمینیت به راحتی با مایع دستشویی تمیز می شوند. کافی است یک چهارم فنجان مایع دستشویی را در ۲ لیتر آب گرم حل کنید. و آن را با یک دستمال روی کف خانه بکشید. سپس با دستمال خشک کف را پاک کنید و از درخشندگی و بوی خوب کف خانه تان لذت ببرید.

 

پیشخوان و روی کابینت های مرمر

صابون برخلاف پاک کننده های اسیدی به سنگ مرمر صدمه نمی زند و آن را کدر نمی کند. برای پاک کردن سطح کابینت یک قاشق غذاخوری صابون مایع را به نیم لیتر آب گرم اضافه کنید. اگر سطح خیلی چرب است می توانید یک قاشق غذاخوری سرکه هم به محلولتان اضافه کنید. محلول را با اسکاچ روی مرمر بکشید و بعد با دستمال خشک، آن را پاک کنید. مطمئن باشید تمام لکه ها از بین خواهند رفت.

 

حمام

مایع دستشویی برای پاک کردن و برق انداختن شیرآلات، سینک، وان و حتی کاشی های حمام مناسب است. شما می توانید با مخلوط کردن یک قاشق غذاخوری صابون مایع و یک سوم فنجان جوش شیرین یک تمیز کننده قوی خانگی درست کنید که حتی زه کشی های بین کاشی ها را هم سفید خواهد کرد. با این پاک کننده می توانید شیرآلات استیل را مثل روز اول برق بیندازید و جرم های مانده کف را از سینک دستشویی و وان حمام پاک کنید.

 

هود

چربی هایی که در اثر تبخیر روغن غذا روی هود می نشیند به مرور زمان سخت می شوند و پاک کردن آنها به راحتی امکان پذیر نیست. برای نرم کردن این چربی ها می توانید از صابون مایع استفاده کنید. چند قطره صابون مایع را با دستمال به هود بکشید و بعد یک قابلمه آب را روی گاز به جوش آورید وقتی بخار آب داغ روی صابون ها نشست، چربی ها نرم خواهند شد و بعد از آن می توانید با یک دستمال به راحتی هود را پاک کنید.

 

نکاتی برای خرید مایع دستشویی,راهنمای خرید مایع دستشویی

می توانید از مایع دستشویی برای تمیز کردن چربی های هود استفاده کنید

 

فرمولاسیون مایع دستشویی

مایع دستشویی که در بین عموم مردم به مایع صابون نیز شهرت دارد، بیشتر برای مصارف دستشویی استفاده می گردد و با توجه به اینکه در بین مردم صابون جامد بیشتر استفاده می شود، استفاده از صابون مایع در اماکن پر جمعیت همچون ادارات، مدارس، دانشگاه ها، اماکن عمومی و غیره بسیار بهتر و بهداشتی تر می باشد.

 

به همین علت که رعایت بهداشت در صابون های مایع بیشتر از صابون های جامد می باشد، استفاده از صابون مایع روز به روز رو به افزایش است.

 

از صابون مایع بیشتر برای شستشو استفاده می گردد و به همین دلیل تنها موادی جایگزین صابون مایع می توانند بشوند که به عنوان شوینده مورد استفاده قرار می گیرند.

 

با توجه به اینکه صابون مایع بعد از صابون جامد تولید شده است می توان این نکته را اعلام کرد که صابون مایع جایگزین صابون جامد می باشد. لازم به توضیح است که صابون جامد می تواند به جای صابون مایع مورد استفاده قرار گیرد ولی جایگزین آن نیست.

 

استفاده از مایع دستشویی بسیار آسان می باشد و به همین علت در تمامی نقاط جهان قابلیت استفاده را دارا می باشد و اکثر مردم کشورهای جهان از این محصول برای شستشو استفاده می کنند.

 

بیشتر کشورهای دنیا صابون مایع مورد نیاز کشور خود را در داخل کشورشان تولید می کنند. این موضوع نیز لازم به ذکر است که ماده اولیه صابون مایع قابلیت حمل و نقل ساده ای را دارد و این موضوع یکی از نکات مثبت این ماده می باشد.

 

راهنمای استفاده از مایع دستشویی, فرمول ساخت مایع دستشویی

از مایع دستشویی بیشتر برای مصارف دستشویی استفاده می گردد

 

فرمولاسیون انواع مایع دستشویی (مایع صابون)

مایع دستشویی از نمک های سدیم یا پتاسیم اسیدهای چرب تشکیل شده و مواد شیمیایی تشکیل دهنده آن پتاس، سود، روغن برزک، عصاره گل، الکل صنعتی می باشد.

 

طریقه ساخت مایع دستشویی (به صورت آکادمیک و غیرکاربردی)

 کاستیک سودا (سود سوزآور) ۴۰ گرم
 تگزاپن  ۱۵۰۰ گرم
الکل  ۲۵ گرم
 کاستیک پتاس (پتاس سوزآور)  ۴۰ گرم
آب مقطر تا ۲۵۰۰ گرم
روغن برزک ۵۰ گرم

 

طرز درست کردن صابون مایع :

در یک شیشه دردار با دهانه گشاد سود و پتاس سوزآور را با آب مقطر حل کنید، الکل را اضافه نمایید و سپس روغن بزرک را به تدریج اضافه کرده و هم بزنید تا عمل صابونی شدن انجام شود و در پایان بقیه آب مقطر را اضافه نمایید.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=300951
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. Agahi90.ir گفت:

    با سلام
    مقاله مفید و جالبی بود
    ممنون از مطالب خوبتون

دیدگاه شما