چاپ این برگه

روایت نگران کننده از فراری داد سرمایه گذارها/کهگیلویه و بویراحمد را از دست نگاه های بسته برخی مدیران رها کنید/خبر خوب برای بافت تاریخی دهدشت

سیل اخیر کهگیلویه و بویراحمد قریب به 6 میلیارد و پانصد میلیون تومان به ابنیه تاریخی و مراکز گردشگری استان خسارت زد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد به “بویـرنیـوز” گفت: سیل اخیر استان بالغ بر 6 میلیارد و 500 میلیون تومان خسارت به مراکز گردشگری وارد کرد.

محمود باقری گفت: در شهرستان های بویراحمد و دنا و بافت تاریخی دهدشت بیشترین خسارت ها را به مراکز گردشگری و بافت های تاریخی داشتیم.

مدیرکل میراث فرهنگی ادامه داد: ابنیه تاریخی استان دارای عمر زیاد و عمدتاً از جنس خشت و آجر است ،بالغ بر ۳ میلیارد خسارت پیش بینی کردیم که به محض تخصیص بودجه، روند مرمت را آغاز میکنیم.

وی در خصوص مراکز گردشگری تخریب شده در استان گفت: عمده مراکز مربوط به بخش های خصوصی فعال در گردشگری بوده، ما اینها را برای جبران خسارت ها به مدیریت بحران معرفی میکنیم تا از بودجه های پیش بینی شده استفاده کنند.

باقری در خصوص کشفیات میراث فرهنگی در 97 هم گفت: در پایان سال 97 تیم بزرگ گنج یاب که به صورت غیرقانونی به دنبال حفاری بودند را شناسایی کردیم، این گروه 12 نفره که مسلح نیز بودند در مرحله حفاری دستگیر و تحویل مرجع قضایی شدند.

وی در خصوص ادعاهایی مبنی بر کاوشگری سازمان میراث فرهنگی هم اینطور گفت: ما نمی‌توانیم حفاری کنیم چون اموال عمومی است، مگر اینکه آثار باستانی در معرض خطر باشد آنگاه از طریق کاوشگران و باستان شناسان نسبت به حراست و نجات این آثار ارزشمند در معرض خطر اقدام می کنیم.

باقری از کاهش 26 درصدی ورود گردشگر به استان در نوروز امسال گفت و اظهار داشت: تا ۴ فروردین ورود گردشگر نمودار صعودی به خود گرفته بود و هتل هایمان پر شد، فضاهای باز ما نیز مورد توجه مسافران بود اما با آغاز بارش ها ورود گردشگران روند نزولی به خود گرفت و تعداد گردشگران به شدت کاهش پیدا کرد ه گونه ای که مجتمع جهانگردی در یک شب ۵۷ اتاق رزرو شده را کنسل کرد.

باقری به برخی حاشیه ها و ادعای برخی رسانه ها به بی توجهی میراث فرهنگی به بافت تاریخی دهدشت هم اینطور واکنش نشان داد: برای بافت دهدشت ۱۰ میلیارد پیش بینی شده اگر تخصیص شود تملک و اصلاح را به سرعت انجام می‌دهیم.

وی ضمن بیان عدم برگزاری جشنواره هایی بهاره در استان گفت: جشنواره عشایر قرار بود ۹ تا ۱۳ اردیبهشت برگزار شود که به دلیل درگیری برخی مناطق با سیل، آنهم مناطق عشایر نشین کشور، این جشنواره به تیرماه موکول شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ضمن گلایه مندی شدید از سنگ اندازی ها در مسیر سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد، گفت: در زمانی نه چندان دور حضور سرمایه گذار بزرگی در استان را داشتیم که بنا داشت 20 میلیارد در استان هزینه کند اما به دلیل سنگ اندازی ها و پیچ و خم های متعدد اداری به ویژه در دستگاه های خدمات رسان شهری، رفتن را به ماندن ترجیح داد، واقعیت اینست امروز به جز تسهیلات در بقیه موارد به ویژه زمین مشکل داریم.