چهارشنبه 28 فروردین 1398 - 12:35

جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران در یاسوج برگزار می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین با برند کوچ نیمه نخست اردیبهشت‌ ماه امسال در پارک ولایت شهر یاسوج برگزار می‌شود.

محمود باقری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این جشنواره از 9 تا 13 اردیبهشت‌ ماه امسال با حضور همه استان‌های عشایرخیز کشور برگزار می‌شود.
وی افزود: جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین در سال 85 با حضور 15 استان، سال 89 با حضور 14 استان، سال 95 با حضور 16 استان و سال 97 با حضور 20 استان در کهگیلویه و بویراحمد برگزار شده است.
باقری عنوان کرد: نمایش سبک زندگی عشایری، موسیقی و شاهنامه‌خوانی ادبیات بومی و فولکلور، پخت غذاهای محلی و نمایش صنایع دستی از جمله برنامه‌های این جشنواره است.
وی عنوان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی آداب و رسوم، سبک زندگی عشایری و آشنا شدن مردم با فرهنگ اقوام و طوایف مختلف عشایر کشور است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امروزه گردشگری بوم گردی و آداب و سنن اقوام به ویژه شیوه زندگی عشایری یکی از مهمترین جاذبه‌های مهم توریستی محسوب می‌شود که برگزاری این جشنواره‌ها در همین راستا و معرفی آداب، سنن و اقوام عشایری است.
حدود 12درصد جمعیت افزون بر 720 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در قالب 11 هزار خانوار و با جمعیتی معادل 80 هزار نفر عشایر هستند.
جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد با یک‌ میلیون رأس دام سبک و سنگین 35 درصد صنایع ‌دستی شامل 10 هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کنند.
کهگیلویه و بویراحمد با 250 جاذبه طبیعی، اقلیم چهار فصل، مکان های تاریخی و ویژگی های مردم شناسی و آداب و رسوم و زندگی با صفای عشایری به عنوان یکی از مقاصد گردشگری کشور در طول ایام مختلف سال آماده پذیرایی از مهمانان و گردشگران از اقصی نقاط کشور است.
براساس آمارها، این استان سالانه پذیرای بیش از سه میلیون نفر گردشگر است که تعدادی از آنان جهانگردان کشورهای خارجی هستند اما کمبود زیرساخت‌های تفریحی و رفاهی در سال‌های اخیر سبب شده این فرصت بی بدیل برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد از دست برود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=300554
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما