دوشنبه 2 اردیبهشت 1398 - 23:59

از رشته انفورماتیک پزشکی چه می دانید؟

دانش انفورماتیک پزشکی دانشی چند رشته ایست (Multidisciplinary) که از ترکیب تمام علومی تشکیل شده است که هدف اولیه آنها جمع آوری، نگهداری، تحلیل، و پردازش اطلاعات در حوزه علوم پزشکی وسلامت است. این علوم شامل رشته های مختلفی از دانش مانند علوم کامپیوتر وطراحی نرم افزار، دانش اطلاعات (Information Science)، شناخت شناسی (Cognitive Science)، مهندسی نیاز، مهندسی ارتباطات انسان و کامپیوتر و … می گردد.

به گزارش بویرنیوز، به عنوان تعریفی ساده می توان گفت:” انفورماتیک پزشکی، دانش کاربرد علوم مختلفی از جمله علم کامپیوتر و اطلاعات در حوزه ی پزشکی می باشد”.

در ایران این رشته، از سال 1388 همزمان با ورود اولین فارغ التحصیلان این رشته از خارج از کشور، در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، راه اندازی گردید. در اولین دوره پذیرش این رشته در مقطع دکتری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد بصورت مستقل، و دانشگاه شهید بهشتی و تهران، بصورت مشترک، برای پذیرش دانشجو در این رشته مجوز گرفتند. در اولین دوره کارشناسی ارشد نیز دانشگاه شهید بهشتی، تهران و ایران تنها دانشگاه های پذیرنده دانشجو بودند که در سال 1390، دانشگاه های علوم پزشکی مشهد، شیراز، وارومیه نیز به لیست دانشگاه های پذیرنده دانشجو اضافه شدند.

از رشته های فعلی دانشگاهی در کشور، چند رشته زیر دارای ارتباطات و مشابهاتی با رشته انفورماتیک پزشکی می باشند، که تفاوت هر یک در زیر مختصرا توضیح داده می شود:

– مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی (Health Information Management):  تمرکز اصلی این رشته بر مدیریت استفاده از داده ها و اطلاعات در سیستم های بهداشتی درمانی است که هر چند شاخه ای از مباحث کاربردی انفورماتیک پزشکی به حساب می آید، ولی در دنیا به عنوان رشته ای مستقل شناخته شده است. در این رشته مباحثی مانند استاندارد های محتوا و تبادل اطلاعات پرونده های الکترونیک، سیستم های بایگانی اطلاعات سلامت، و مدیریت اطلاعات در شبکه های اطلاعات سلامت مورد بحث قرار می گیرند.

– مهندسی پزشکی (Medical Engineering): مهندسی پزشکی متمرکز بر جنبه های سخت افزاری سیستم های پزشکی بوده و بیشتر گرایشی تخصصی از رشته های مهندسی است. برای مثال طراحی دستگاه هایی که بتوانند تصاویر پزشکی و یا صداها و یا امواج قلب را جمع آوری و پردازش کنند، در تخصص مهندسین پزشکی می باشد.

– بیوانفورماتیک (Bioinformatics): رشته بیو انفورماتیک شاخه بیولوژی مولکولی دانش وسیع انفورماتیک پزشکی و در واقع شاخه ای فوق تخصصی برای آن محسوب می شود. هر چند این رشته دارای مشترکات محدودی با دانش انفورماتیک پزشکی می باشد؛ ولی در واقع این دو، رشته هایی کاملا متفاوت و با دامنه کاربردی تا اندازه زیادی مجزا می باشند.

زمینه های فعالیت در بازار کار

متخصص انفورماتیک پزشکی می‌تواند سیستم‌های مراکز بهداشتی درمانی را ارزیابی کرده و نیازهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آنان را تشخیص دهند. همچنین می‌تواند با استفاده از دانش تخصصی انفورماتیک پزشکی نسبت به طراحی سیستم‌های تصمیم یار (Decision Support Systems)، سیستم‌های خبره (Expert Systems)، سیستم‌های سلامت همراه (Mobile Health) و سیستم های پزشکی از راه دور(Telemedicine) با استفاده از روش‌های مختلف از جمله هوش مصنوعی اقدام و اینگونه سیستم‌ها را در اختیار گروه پزشکی و بالینی قرار دهد. با این توانایی‌ها افراد متخصص در این رشته بهترین گزینه برای مدیریت (رهبری) تیم طراحی سیستم‌های تخصصی پزشکی و پیراپزشکی محسوب می‌شوند.

در زمينه آموزشي : 

– تدریس در موسسات آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی

در زمینه برنامه ریزی:

– برنامه ریزی سازمان ها و مراکز دولتی حوزه سلامت

در زمینه خدماتی:

– راه اندازی شرکت های طراحی سیستم های تجاری اطلاعات سلامت

معرفی دروس امتحانی آزمون کارشناسی ارشد 98:

اصول برنامه نویسی و سـاختمان داده هـا؛ ریاضـی و آمار حياتی؛ مدیریت اطلاعات سلامت؛ انفورماتيك ســلامت؛ كليــات و اصــطلاحات پزشــكی؛ زبــان عمومی

معرفی دروس امتحانی آزمون دکتری تخصصی 98:

انفورماتیک پزشکی؛ مدیریت و فناوری اطلاعات سلامت؛ استعداد تحصیلی

عنوان رشته هایی که میتوانند در کنکور کارشناسی ارشد سال 98 این رشته شرکت کنند:

كليه كارشناسی ها ی رشته های علـوم پزشـكی؛ رشـته هـای مهندســــی كــــامپيوتر؛ علــــوم ریاضــــی (كليــــه گرایشــــها)؛ كامپيوت؛ مهندسی پزشكی ؛مهندسی برق الكترونيك؛ مهندسـی فــن آوری اطلاعـــات؛ علـــوم آزمایشــگاهی دامپزشـــكی؛ دكتـــرای عمومی پزشكی و دكترای عمومی دندانپزشكی

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=300475
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    اولین فارغ التحصیل این رشته در استان دکتر سیروس صالح نسب از دانشگاه شهید بهشتی می باشد

  2. حمید احمدی گفت:

    دوست عزیز، این رشته از سال 1390 دانشجوی دکترا در ایران گرفته، آقای صالح نصب جز فارغ التحصیلان دوره پنجم یا ششم هستند، قبل از ایشون و از سال 95، حداقل 15 نفر دیگر فقط از دانشگاه شهید بهشتیدر مقطع دکترا فارغ التحصیل شدند. از دانشگاه های تهران و مشهد و ایران حالا بماند.

دیدگاه شما