سه شنبه 13 فروردین 1392 - 11:27

عسل بدیعی چگونه قربانی خبرسازی‌ها شد؟

خبر درگذشت بازیگر جوان سینمای ایران اگرچه برای هم تلخ بود اما خانواده و نزدیکان این هنرمند به‌واسطه خبرسازی برخی رسانه‌ها تلخی مضاعفی را تجربه کردند.

به گزارش بویر نیوز، مجله مهر نوشت: بحث درباره کیفیت انتشار اخبار مرتبط با سلامتی هنرمندان و چهره‌های شناخته شده در رسانه‌ها، بحث تازه‌ای نیست اما مواجه شدن با برخی مصادیق اهمیت تصمیم‌گیری درست و سیاست‌گذاری در این زمینه را دوچندان می‌کند.

در مرور نوروزی اکثر رسانه‌ها بر حوادث و رخدادهای تلخ و شیرین فرهنگی در سال گذشته یکی از موارد مشترک اشاره به جریان خبری به‌وجود آمده پیرامون شایعه درگذشت ابوالفضل پورعرب بود. خبری که خوشبختانه تنها چند ساعت روی خروجی خبرگزاری‌های رسمی رفت و با واکنش به‌موقع خانواده این هنرمند محبوب تکذیب شد.

همان مورد کافی بود تا باردیگر این سوال مطرح شود که به‌راستی منابع خبری موثقی که بتوانند اخبار قطعی پیرامون سلامتی هنرمندان شناخته شده سینما را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند  تنها باید بستگان نزدیک ایشان باشند؟ آیا طراحی سازوکار صنفی معین در این زمینه نمی‌توان نقش پیشگیرانه داشته باشد؟

تکرار یک تجربه تلخ رسانه‌ای

انتشار خبر درگذشت ناگهانی عسل بدیعی بازیگر جوان سینمای ایران هم اگرچه تکذیب نشد و متأسفانه به واقعیت پیوست اما بلافاصله در معرض خبرسازی و شیطنت برخی رسانه‌ها قرارگرفت. شیطنت‌هایی که گاه با انتشار برخی گمانه‌زنی‌ها درباره دلایل درگذشت این هنرمند همراه بود و گاه صحت و سقم اصل خبر را دستخوش تردید قرار داد.

صبح دوشنبه 12 فروردین که نخستین اخبار درباره وخامت حال عسل بدیعی منتشر شد برخی رسانه‌ها بلافاصله خبر درگذشت او را منتشر کردند. خبری که به ‌فاصله چند ساعت از سوی برخی نزدیکان این بازیگر و نیز مسئولان بیمارستان لقمان تکذیب شد.

اندکی بعد خبر قطعی درگذشت این بازیگر به نقل از علیرضا داوودنژاد همسر خواهر این بازیگر منتشر شد اما بازهم برخی رسانه‌ها به نقل از عزل بدیعی (خواهر این هنرمند) درگذشت را تکذیب کردند و تیتر زدند: “مرگ مغزی به معنای درگذشت نیست.”

شایعه‌سازی درباره علت مرگ آغاز شد

در این بین حرف و حدیث درباره دلیل درگذشت این بازیگر هم به سرگرمی برخی رسانه‌ها تبدیل شد تا جایی که برخی از آن‌ها به شایعه خودکشی دامن زدند. همین اخبار بود که سبب شد خانواده این بازیگر با تلخی مضاعفی مواجه شوند و علیرضا داوودنژاد به نمایندگی از آن‌ها ناگزیر از مصاحبه‌ شود و انتشار اخبار زود هنگام از درگذشت این بازیگر جوان سینما را ضربه‌ای دردناک به روحیه خانواده و دوستان بدیعی دانسته و تصریح کند: “شیطنت‌های رسانه‌ای از این دست بارها پیش از این نیز اتفاق افتاده است. حتی در ایامی که من به خاطر بیماری کبد در بیمارستان بستری بودم شایعاتی مشابه در روزنامه‌ها، سایت‌ها و رسانه‌ها به وفور وجود داشت.”

داوودنژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا ضمن رد شایعات درخصوص مسمویت دارویی عسل بدیعی گفت: “شایعات و اکاذیبی مبنی بر مسمومیت دارویی بدیعی در رسانه ها منتشر شده که صحت ندارد و وی تنها به خاطر مشکل تنفسی به بیمارستان منتقل شد.”

جدیت خانواده بدیعی برای پیگیری شایعات

داودنژاد، انتشار اخباری به نقل از غزل بدیعی خواهر عسل در گفت وگو با یکی از سایت‌های خبری را تکذیب کرد و گفت: “همسر من در این دو روز به خاطر شرایط نامناسب روحی با هیچ رسانه‌ای گفت‌وگو نکرده و آنچه از قول وی نقل قول شده، کذب است.” به گفته وی، خانواده بدیعی شایعات منتشر شده در این خصوص را با جدیت پیگیری می‌کنند و در آینده‌ای نزدیک تیم پزشکی اطلاعات دقیق درباره این بیمار را در اختیار رسانه ها قرار خواهد داد.

پرونده اخبار منتشر شده درباره درگذشت عسل بدیعی با انتقال وی به بیمارستان مسیح دانشوری برای انجام مراحل اهدا عضو بسته شد تا احتمالاً با انتشار نظر قطعی پزشکان درباره دلایل اصلی این مرگ ناگهانی میزان صحت و سقم برخی شایعات معین شود اما نباید فراموش کرد که نقصان موجود در جریان‌های رسانه‌ای پیرامون سلامت هنرمندان و بازیگران آنقدر جدی‌ است که می‌تواند صدمات روحی جبران‌ناپذیری را برای خانواده و نزدیکان‌شان به همراه داشته باشد.

در همین زمینه از بویر نیوز بخوانید:

درس بزرگی که “عسل بدیعی” به ما داد (ادامه…)

علت مرگ “عسـل بدیعی” مشخص شد (ادامه…)

درخواست رضا داودنژاد در پی درگذشت عسـل بدیعی (ادامه…)

کلیپ خاطره انگیز از عـسل بدیعی+فیلم (ادامه…)

زمان برگزاری مراسم خاکسپاری عـسل بدیعی (ادامه…)

زندگینامه: عسـل بدیعی (۱۳۵۶ -) (ادامه…)

آیا عـسل بدیعی خودکشی کرده است؟ (ادامه…)

اشک های عـسل بدیعی + عکس (ادامه…)

تصاویر و عکس های عـسل بدیعی (ادامه…)

آخرین نوشته صفحه مجازی عـسل بدیعی چه بود؟ (ادامه…)

آخرین حضور عسل بدیعی در انتخابات + تصاویر (ادامه…)

بازیگر مطرح زن ایرانی چگونه به كما رفت؟+ عکس (ادامه…)

نظر امین زندگانی همبازی “عسل بدیعی” در مورد اقدام عسل بدیعی (ادامه…)

واکنش ماهايا پطروسیان به فوت عسل بدیعی (ادامه…)

پشت صحنه سريال “ششمين نفر” با بازي عسل بديعي +تصاوير (ادامه…)

عسل بدیعی چگونه قربانی خبرسازی‌ها شد؟ (ادامه…)

عسل بدیعی در نقش‌های مختلف +تصاویر (ادامه…)

مجله بویر نیوز (ورود به مجله)

همیشه داغترین اخبار را از بویر نیوز دنبال کنید…

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=30030
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. نسترن گفت:

    روحش شاد…..

  2. فاطمه گفت:

    تسلیت عرض می کنم به خانواده محترم بدیعی . روحش شاد

  3. نسترن گفت:

    تسلیت عرض می کنم به خانواده محترم بدیعی . روحش شاد

  4. غزل گفت:

    واقعا خیلی متاسفم هم چنین به خانواده ی این هنرمند عزیز تسلیت میگم.روحش شاد

  5. سپیده گفت:

    تسلیت عرض می کنم

  6. طاهره گفت:

    روحش شاد..

  7. طاهره گفت:

    خدا بیامرزدش و به خانوادش صبر بده..

  8. sara گفت:

    روحش شاد

  9. الهام گفت:

    متاسفم.روحش شاد ..ای کاش قبل از شایع پراکنی یه خورده فکر کنیم….خانوادش چی کشیدن تو این چند روز….!! چون بازیگر و معروف بوده باید به خودمون اجازه بدیم هر چرتی رو بگیم؟!  

  10. نسرین نجفی از قم گفت:

    خیلی متاسف شدم برای از دست دادن این عزیز هنرمند و متاسف تر برای شایعه سازانی که بدون در نظر گرفتن وخامت روحی بازماندگان شایعه پراکنی میکنند از خدای مهربان برای روح عسل عزیزم آرامش و برای خانواده محترمش صبرجزیل خواستارم . تقدیم به عسل مهربانم :تورفتی وغبار نشست رو گل های اقاقی رو طاقچه و کنار اینه مونده عکسی باقی تورفتی وباغچه دیگه مهربونی رو ندید از دل زردش دیگه هیچکس گل سرخی نچید تورفتی و عاشقی موند توکوچه های بن بست اشکای غم میون ناودون چشامون نشست تورفتی و شاپرکا شعری دیگه نداشتن قاصدکاروهر دیوار مرثیه جاگذاشتن تورفتی وپنجره ها رو به غروب نشستن گلدونا بی پناه شدن افتادن و شکستن تورفتی ورو پشت بوم دیگه ستاره نریخت ابری اومد تو اسمون به گردن ماه اویخت تورفتی و شعری سرودم دادمش دست باد ازخوندنش مرغ هوا سوخت به گریه افتاد مطمئن باش همیشه یادت در خاطر همه مردم میمونه عزیزم

دیدگاه شما