جمعه 23 فروردین 1398 - 16:16

چرا انتخابات مجلس در استان های محروم باید استانی شود؟

گروه سیاسی – موضوع انتخابات استانی بعد از سال ها مجددا نیز در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

به گزارش بویرنیوز، هر چند این بار تفاوت دیگری با قبلا داشته و ظاهرا دولت و شورای نگهبان نسبت به استانی شدن انتخابات موافقت بیشتری دارند و شورای نگبهان هم تلویحا اعلام کرده که با اصلاح برخی موارد با استانی شدن آن موافق است.

یکی از نگرانی ها پیرامون استانی شدن انتخابات مربوط به استان های کوچک و شهرستان های محروم است.

مدعیان این موضوع معتقدند در صورت اجرای این طرح و استانی شدن انتخابات عملا شهرستان های کوچک به فراموشی سپرده شده و در رسیدگی به آنها کوتاهی صورت خواهد گرفت.

هر چند ظاهر موضوع نمایانگر واقعیت چنین دغدغه ای است و در ابتدای امر چنین به نظر می آید که استانی شدن موجب نادیده گرفتن حقوق مردم در شهرستان های کوچک می شود اما برای روشن شدن موضوع لازم است به برخی نکات توجه شود.

آنچه امروز توسط نمایندگان صورت نمی گیرد پیگیری وظایف نماینده است و وظیفه مهم قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون عملا به دست فراموشی سپرده شده است.

با نگاهی دقیقتر به عملکرد نمایندگان پیرامون درک می کنیم که نماینده در هر موضوعی نقش ایفا می کند الا همان وظیفه مهمی که قانون به عهده اش گذاشته و اساس تشکیل قوه مقننه شده است.

گاهی نماینده جایگاه خودش را تا حد یک بخشدار و فرماندار کوچک کرده و بجای پرداختن به وظایف خود پیگیر جزئی ترین مطالبات فردی شده و خود را درگیر مسائل قومی و منطقه ای می کند.

گاهی نماینده وقتی می خواهد از وظیفه نظارتی خود استفاده کند حداکثر برای جابجایی و تغییر مدیران از آن بهره می برد و عملا آنچه در چنین مجلسی رخ می دهد نسبتی با قوه مقننه ندارد.

به تعبیری اتفاقا شیوه فعلی انتخابات بیش ترین ضربه را به استان های محروم وارد نموده و عمدتا افراد از خواستگا های جمعیتی و قومیتی وارد مجلس شده و همین شروع بدبختی ها مردم و کشور است.

همه در استان کهگیلویه و بویراحمد متفق القولند که عامل نکبت در این استان موضوعات منطقه ای و سردسیر – گرمسیر کردن مردم است و نه تنها این عادت ناپسند کمرنگ نشده که اتفاقا روز به روز در حال زیاد شدن است.

گاهی نمایندگان هم نه تنها خود در کم کردن این عطش ناپسند نقش مثبت ندارند بلکه خود بر میزان آن می افزایند و گاها کاسب چنین عطشی هم می شوند.

در دور گذشته نیز شاهد بودیم که طایفه گرایی و نگاه منطقه ای بر انتخاب بسیاری از مردم حاکم بود و این محصول برگزاری انتخابات به شکل فعلی است.

مجلسی که قرار است قانون گذاری کند، برای دولت ریل گذاری کند و به عنوان ناظر قوی بر اقدامات دستگاه های اجرایی نظارت کند باید جمعی متشکل از نخبگان کشور باشد تا فارغ از نگاه های خرد به منافع ملی بیااندیشند.

رویه و عرف غلطی که برای نمایندگان باب شده موجب شده تا مطالبات واقعی مردم به فراموشی سپرده شود و کارکرد مجلس به پایین ترین سطح خود تنزل یافته و عملا استان های کم برخوردار بیش از سایرین از این نوع نمایندگی متضرر شوند.

استانی شدن انتخابات زمینه را برای حضور افراد شناسنامه دار در عرصه های ملی، علمی و سیاسی باز کرده و نخبگان برای حضور در مجلس فرصت حضور پیدا می کنند و چنین مجلسی خواهد توانست قوانینی را مصوب کند که دولت و مردم از آن منتفع می شوند.

امید است تا شورای نگهبان  و همه دلشوزان کشور با دقت و درایت به این طرح نگریسته و آنجه خیر مردم و نظام در آن است را مصوب کنند

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=300272
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    احسنت به درایت نویسنده

دیدگاه شما