یکشنبه 18 فروردین 1398 - 21:48

۴۵ روز پر بارش در انتظار استان‌های ایران/هشداری از مدل هواشناسی آمریکا؛ بازهم سیل در راه است؟

پیشبینی‌ها نشان می‌دهند که امکان وقوع دوباره سیل در برخی از مناطق ایران وجود دارد.

به گزارش بویرنیوز، پیشبینی‌ها محقق ایرانی از مدل هواشناسی آمریکا نشان داده که امکان وقوع سیل‌ همچنان در مناطق مختلف ایران وجود دارد.

تحلیل‌های امیر آقاکوچک، دانشیار دانشگاه کالیفرنیا در ایرواین از مدل هواشناسی «جی‌اف‌اس» آمریکا نشان داده که از یک‌شنبه، ۱۸ فروردین یک‌سامانه بارشی به شمال و شمال شرقی خراسان ‌و قسمتی از گلستان می‌رسد و در روز سه‌شنبه  احتمال بارندگی شدید وجود دارد.

بر اساس مدل‌های هواشناسی حداکثر بارش در روز سه‌شنبه  و حدود  ۵۰ یا ۷۰ میلی‌متر در شمال شرق خراسان خواهد بود. البته در بیشتر مناطق بارندگی زیر ۲۰ میلی‌متر خواهد بود.

همچنین در ۱۰ روز آینده پیش‌بینی‌های بارندگی تجمعی نشان می‌دهد که اغلب مناطق غربی، جنوب غربی، شمال و شمال شرقی کشور شاهد بارندگی خواهند بود. آقاکوچک در این رابطه بهخبرآنلاین توضیح داد: شدت این بارندگی‌ها به اندازه قبل نیست اما به علت خیس و اشباع بودن زمین امکان وقوع دوباره سیل وجود دارد.

در نقشه زیر میزان اثرگذاری سامانه بارشی در راه ایران را مشاهده کنید.
رنگ بنفش احتمال میزان بارش ۵۰ تا ۱۰۰ میلی لیتر را نشان می‌دهد
منبع: مدل هواشناسی «جی‌اف‌اس» آمریکا

*توجه:  پیش‌بینی ‌های هواشناسی عاری از خطا نیست.

او افزود: البته به طور کلی به سادگی نمی‌توان گفت  هر بارانی دقیقا به چه نوع سیلی تبدیل می‌شود.  ولی باران اخیر غرب ایران خیلی شدید بود و همونطور که پیش بینی ها نشان داده بود میزان آن در برخی نقاط به بیش از ۱۰۰میلی‌متر رسیده بود. باران به این شدت بخصوص در زمان طولانی معمولا به سیل خیلی شدید تبدیل می شود.

احتمال افزایش بارش‌ها تا اردیبهشت ۹۸

سحر تاج‌بخش رئیس سازمان هواشناسی کشور از ادامه بارش‌ها در بهار و افزایش آن در اردیبهشت ۹۸ خبر می‌دهد. سحر تاجبخش در این باره می‌گوید: بر اساس مدل‌های پیش‌بینی تا آخر فروردین مشخص‌شده است بارش‌ها در کل کشور از ۶ تا ۱۱ فروردین بیشتر از حد نرمال نشان داده می‌شود. هفته دوم از ۱۲ تا ۱۸ فروردین بارش‌ها کمتر می‌شود اما تمرکز بارش‌ها در زاگرس است. در هفته سوم فروردین نیز بارش‌های بیشتر از نرمال راداریم. در هفته چهارم از ۲۶ فرودین تا یکم اردیبهشت بارش‌ها در شمال غرب و شمال شرق بیشتر از نرمال پیش‌بینی‌شده است.

آمار مثبت بارش در ۲۹ استان کشور

از سوی دیگر آمارهای مرکز ملی خشکسالی ایران نشان می‌دهد از اول مهر ماه سال ۹۷ تا دیروز ۱۷ فروردین ۹۸، مجموعه آمار بارش ۲۹ استان کشور در مقایسه با متوسط بلند مدت مثبت بوده است و تنها سه استان، یزد، سیستان و بلوچستان و کرمان در مقایسه با شاخص بلند مدت در این مقطع زمانی بارش‌های کمتری را تجربه کرده‌اند.

در نمودار زیر میزان و مقدار اختلاف بارش استان‌ها در ۷ ماه اخیر در مقایسه با شاخص بلند را مشاهده کنید

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=300060
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما