پنجشنبه 15 فروردین 1398 - 13:04

مراسم شهدا نبايد وجه المصالحه ي افراد و جناح هاي سياسي قرار گيرد

سعیده خیراندیش

مراسم شهدا نبايد وجه المصالحه ي افراد و جناح هاي سياسي قرار گيرد

و رسولان ِ خسته به تبار ِ شهیدان پیوستند ،

و شاعران به تبار ِ شهیدان پیوستند

چونان کبوتران ِ آزادْپروازی که به دست ِ غلامان

ذبح می شوند

تا سفره ی اربابان را رنگین کنند .

شهید آن کسی است که آگاهانه جان خود را در راه آرمان هاي الهي و ارزشهاي انساني برای شرف و استقلال ملتش فدا کرده، همه باید پاسدار خون شهید باشند. نمک شناسی، قدر شناسي و قدرداني شهدا این است که در راهی که آنها باز کرده اند، حرکت کنیم و آنان ستارگان مسير و راه پيش روي ما باشند.

در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی مشاهده می‌کنیم، برخی از افراد، گروه ها، نهاد‌ها و سازمان‌ها نسبت به برگزاري يادواره و حضور در مراسم شهدا اقدام كرده و مي كنند و صرف نظر از محتواي ضعيف و شكل و قالب كليشه ي آن بغضي از اين افراد حتي با كمترين داشته و تجربه فرهنگي مبادرت به اين كار مي كنند و در بعضي موارد از نام شهید نيز استفاده ابزاری می‌ شود و در پشت نام مقدس شهید پنهان می‌شوند تا يا کم‌کاری‌ها و قصور در انجام وظیفه شرعی، قانونی، اجتماعی و مدیریتی خود را توجیه کنند و يا بهانه خوبي براي عرض اندام خود پيدا كنند و بدین وسیله از اعتبار و احترامی که این فرهنگ نزد مردم دارد، استفاده کنند.

پر واضح است که مردم تشنه‌ى عمل و صداقت‌اند و هرجا از آن نشانى ببينند همدلى و همكارى و وفادارى خود را نثار مى‌كنند. راه شهداء از راه مردم جدا نیست.

مردم، خادمان حقیقی خود را از یاد نخواهند برد.

در این راستا ارجح است که در تریبون های فراهم شده مسئولان به ارائه گزارش عملکرد دوره ای خود و تطبيق منش و روش و زندگي و كارهاي خود با آرمان و اهداف و سيره شهدا بپردازند، دوران نمايندگي دوران آزمايش شما در چشم مردم نيز هست. اکنون که منتخب مردم هستید و فرصت خدمت به شما داده شده است، از خدمات ارائه شده و مشکلات رفع شده در غير مراسم شهدا و در تريبون هاي ديگر سخن بگویید. اگر توانستید پاسخگوی مطالبات و خواسته های به حق آنها باشید، اعتماد مردم نیزحاصل خواهد شد.

کسانی که به نام شهداء و به کام خود خانواده های شهدا را نادیده می گیرند و میتینگ های انتخاباتی راه می اندازند، بدانند که بازماندگان شهداء و بیش از همه، مادر و پدر و همسر و فرزندان شهیدان،اجازه نخواهند داد هيچ فرد يا گروه يا جناحي از مراسم شهدا استفاده شخصي يا جناحي و سياسي كنند. به نام شهدا ولی بدون اطلاع خانواده های آنها مراسم برگزار کردن و خود را راهوار شهداء دانستن و تريبون آماده كردن براي تاختن به اين و آن نه تكريم شهيد است و نه تجليل خانواده شهيد، بدانید که دیوار شهدا محکم و بلند است و هرکسی نمی تواند روی آن “یادگاری ” بنویسد.

راه شهید رفتن در مسیر شهدا قرار داشتن، به گفتن و حرف زدن و یا مراسم پوپولیستی رایج نیست، بلکه باید سعی کنیم رفتارها و عملکردمان مطابق با منش و سیره شهدا باشد.

اگر نتوانیم عملکرد و رفتارمان را با سیره زندگی و منش رفتاری و اهداف بلند شهدا تطبیق دهیم، و فقط شعار و حرف از شهدا بزنیم، در حقیقت داریم از این انسان های والا مقام و بزرگ، برای کارهای ریمد نظر خودمان سوءاستفاده می کنیم و دقیقا همین مسئله ارزش های حاکم بر جمهوری اسلامی ایران را تهدید می کند و متأسفانه در برخی عرصه ها شاهد آسیب هایی به دلیل همین مسئله ای که گفته شد، بوده ایم.

مشکلاتی که امروز در جامعه ما وجود دارد، در حقیقت بخاطر فاصله ای است که از آن ارزش های والای اوایل انقلاب و ارزش های مورد نظر شهدای گرانقدرمان پیدا شده است؛ که نباید بگذاریم شرایط این گونه باشد.

بعضي نهادها و از جمله بنياد شهيد رسالت و ماموريت و وظيفه ذاتي و قانوني دارند تا از وجه المصالحه قراردادن يادواره و مراسم شهدا براي اهداف سياسي و جناحي و جرياني و يا استفاده افراد و گروه ها پيشگيري و جلوگيري كنند و عدم اطلاع يا عدم قاطعيت و مديريت آنان رافع مسئوليت شان نخواهد بود و خانواده معظم شهدا به جد انتظار و توقع دارند كه بنياد به نقش و سهم و وظيفه قانوني خود عمل نمايد و به هر كسي بدون سنجش و ارزيابي كردن صلاحيت فرهنگي و بررسي ابعاد و جوانب موضوع اجازه برگزاري مراسم شهدا ندهند زيبنده نيست كه مراسم شهدا در كارزار انتخاباتي امسال جاي مراسم فاتحه خواني در ادوار گذشته را بگيرد.

دکتر سعیده خیراندیش

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=299883
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما