چاپ این برگه

سیل ویرانگر در افغانستان؛ 32 تن کشته و 12 نفر ناپدید شدند+ تصاویر

به گزارش بویرنیوز، از ابتدای سال 1398 تاکنون پدیده سیل در کشورهایی مانند ایران، تاجیکستان و افغانستان به‌وقوع پیوسته است. وقوع این پدیده ویرانی‌های زیادی را تاکنون برجای گذاشته و منجر به ایجاد خسارات فراوانی به مردم شده است.

افغانستان نیز در چند روز اخیر شاهد بارش‌های شدید باران در مناطق شمالی و غربی خود بوده و از خطرات و خسارت‌های سیل در امان نبود به‌طوریکه در شهرهای مزارشریف و هرات، سیل ویرانگر قربانی‌های زیادی را گرفت و خانه‌های بیشماری را تخریب کرد.

بر اساس گزارش منابع رسمی افغانستان، نزدیک به 23 ولایت این کشور شاهد سرازیرشدن سیلاب‌ها بوده که در 13 ولایت تلفات و خسارات مالی و جانی برجای گذاشته است.

سیلاب‌های اخیر در ولایت بادغیس، تلفات جانی در حدود ۱۳ کشته و زخمی، ۲ تن ناپدید و همچنین خسارات مالی از جمله تلفات دام، تخریب مزارع و زمین‌های کشاورزی و منازل مسکونی را به دنبال داشته است.

وقوع سیل در برخی از ولایات افغانستان منجر به ایجاد خسارات فراوانی به اهالی و اعلام وضعیت اضطراری در برخی ولایات از جمله هرات شده است.

به‌گفته مسئولان هرات، تمام شهرستان‌های این شهر زیر آب است و بارندگی‌های شبانه روز گذشته در ولایت هرات، دستکم تاکنون 4 کشته و تعدادی زخمی برجای گذاشته است. مسئولان محلی وضعیت هرات را اضطراری عنوان کرده‌اند.

شاهراه هرات – اسلام قلعه هم که از روز گذشته به این طرف مسدود شده بود، همچنان در این وضع قرار دارد. هرات حداقل در یک دهه اخیر این وضعیت را تجربه نکرده است.

در شماری از مناطق مردم برای نجات جان خود، خانه‌هایشان را ترک کرده و به مساجد پناه برده‌اند.

ولایت‌های فاریاب، هرات، بادغیس، جوزجان و بلخ شاهد بیش‌ترین خسارات و تلفات بوده‌‌اند، به‌طوری که در این سیلاب‌ها، ۱۸۶۰ خانه کاملاً ویران و ۱۱۰۸۱ خانه دیگر بخشی از آنها ویران شده‌اند.

مسئولان در وزارت دولت افغانستان در امور رسید‌گی به حوادث غیرمترقبه اعلام کردند که  بیش از 10 هزار خانواده در افغانستان در پی وقوع سیل منازل خود را ترک کرده و آواره شده‌اند.

همچنین سیل در فاریاب ۱۰ کشته و ۲۵ زخمی برجا گذاشت، ۴۰۰۰ خانه تخریب و ۲۰۰۰ راس دام تلف شدند.

احمد ‌تمیم عظیمی سخنگوی وزارت دولت در امور رسید‌گی به حوادث، روز جمعه (نهم حمل/ فروردین) اعلام کرد که از 12 حوت/اسفند تاکنون، 10 هزار و 400 دستگاه منزل مسکونی به صورت کامل و بیش از 10 هزار دستگاه دیگر نیز بخشی از آنها تخریب شده است.

به گفته وی، 10 هزار و 400 خانواده از 19 ولایت افغانستان بی‌خانه شده و به ولایت‌های همجوار آواره شده‌اند.

در پی اعلام وضعیت اضطرای در افغانستان روز گذشته جلسه فوق‌العاده‌ای با حضور «عبدالله عبدالله» رییس اجرائیه افغانستان برای رسیدگی به خسارات ناشی از باران‌های شدید و سیلاب‌ها در ولایت‌های هرات، فاریاب، بلخ و فراه برگزار شد.

مسئولان محلی در ولایت بلخ اعلام کردند که در اثر بارندگی شدید و جاری شدن سیل در برخی نقاط این ولایت، 1 تن جان باخته و یک تن دیگر زخمی شده‌است. سیل در شهرستان چمتال، دهدادی و شهر مزارشریف جاری شده است.

بر اساس این گزارش، ۸ الی ۹ منطقه در بلخ بر اثر وقوع سیل متضرر شده اما آمار دقیق آن مشخص نیست.

بر اساس آخرین اعلام منابع رسمی دولت افغانستان، بر اثر این سیلاب‌ها 32 تن جان باخته‌اند؛ 12 تن ناپدید شده‌ و 29 تن دیگر زخمی شده‌اند.

ولایت‌های فاریاب، هرات، بادغیس، جوزجان و بلخ شاهد بیش‌ترین خسارات و تلفات بوده‌ است. در این سیلاب‌ها، 1860 خانه کاملاً و 11081 خانه دیگر بخشی از آنها ویران شده‌اند.