یکشنبه 4 فروردین 1398 - 11:19

احتمال وقوع سیل در چند استان جنوبی و غربی کشور/لزوم آماده باش ستاد بحران و دستگاه های خدمات رسان کهگیلویه و بویراحمد

سازمان هواشناسی کشور نسبت به احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها، رودخانه‌ها و وقوع سیل در چند استان جنوبی و غرب کشور هشدار داد.

به گزارش بویرنیوز، از سازمان هواشناسی کشور، یک سامانه بارشی از امروز از جنوب، جنوب غرب و غرب وارد کشور می شود.

انتظار می رود این سامانه از روزهای یکشنبه تا سه شنبه (4 تا 6 فروردین) غیر از مناطق جنوب شرق کشور در غالب نقاط، موجب بارش باران همراه با رگبار و رعد و برق و در ارتفاعات البرز و مناطق مرتفع زاگرس بارش برف شود.

با نفوذ توده هوای نسبی گرم از عرض های جنوبی، بارش باران انتظار می رود و به همین سبب موجب ذوب برف و افزایش شدت روانآب و طغیان رودخانه ها در منطقه جنوب و جنوب غرب می شود.

پیش بینی طغیان رودخانه ها و وقوع سیلاب در جنوب کشور

همچنین به سبب ناپایداری نسبی شدید و بالا بودن احتمال دما وقوع رگبار و رعدوبرق و برخی نقاط تگرگ در مناطق غرب، جنوب غرب و جنوب کشور پیش بینی می شود.

بیشینه بارش این سامانه در جنوب غرب و غرب کشور برای استان های لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و کهگیلویه و بویر احمد خواهد بود.

بر این اساس با توجه به شدت و مدت بارش در جنوب غرب و جنوب کشور انتظار طغیان رودخانه ها، وقوع سیلاب همراه با رگبار و رعدوبرق پیش بینی می شود.

همچنین بر اساس این خبر وقوع رگبار و رعدوبرق با احتمال بروز سیلاب ناگهانی و بالا آمدن موقت رودخانه ها در استان هرمزگان و جزایر استان در خلیج فارس، جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان و از اواخر وقت بارش باران و در برخی نقاط همراه با رگبار باران در استان های ایلام، لرستان، خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی، چهار محال بختیاری با احتمال سیلابی شدن مسیل ها و آبگرفتگی معابر همراه است.

همچنین فردا (دوشنبه/ 5 فروردین) بارش باران همراه با رگبار و رعدوبرق و وقوع سیلاب، طغیان رودخانه ها در استان های خوزستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه غربی و جنوب فارس و دامنه های زاگرس در جنوب اصفهان و بعدازظهر و شب با شرایط طوفانی (رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت) در غرب یزد، شمال اصفهان و جنوب استان مرکزی پیش بینی می شود.

جاده های کوهستان در استان های شرقی و شمالی لغزنده است 

همچنین بارش باران و در ارتفاعات بارش برف و لغزندگی جاده در جاده های کوهستانی و برفگیر استان های لرستان، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، ارتفاعات البرز در استان های تهران، البرز، قزوین و سمنان و بارش باران همراه با احتمال آبگرفتگی معابر عمومی در گیلان و غرب مازندران پیش بینی می شود.

همچنین بارش باران همراه با رگبار و رعدوبرق و وقوع سیلاب و طغیان رودخانه ها روز سه شنبه (6 فروردین)، در استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، جنوب فارس، غرب هرمزگان و جزایر خلیج فارس و دامنه های زاگرس در غرب اصفهان پیش بینی می شود.
همچنین رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید با احتمال سیلابی شدن مسیل ها در غرب استان های یزد، غرب کرمان، قم سمنان، خراسان شمالی و بارش برف و باران در ارتفاعات و جاده های کوهستانی زاگرس و البرز احتمال می رود.

برای سفر در مسیرهای یادشده باید با توجه به شرایط جوی برنامه ریزی شود. همچنین از توقف در حاشیه و بستر رودخانه ها و مناطق مستعد سیلاب جدا خودداری شود.

به سبب بارش های قابل ملاحظه و رگبار و رعدوبرق، وقوع سیلاب و طغیان رودخانه ها در غرب و جنوب غرب کشور پیش بینی و توصیه می شود مدیریت منابع آب تمهیدات لازم را در نظر گیرند.

صعودهای کوهستانی در ارتفاعات البرز و زاگرس توصیه نمی شود

به دلیل احتمال وقوع رعدوبرق طی روزهای دوشنبه تا سه شنبه، صعودهای کوهستانی در البرز و به ویژه زاگرس توصیه نمی شود و در غیر این صورت با رعایت حداکثر اقدامات لازم برای حفظ ایمنی انجام شود.

به اطلاع می رساند از یکشنبه تا چهارشنبه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج خواهد بود، طی این مدت در خلیج فارس ارتفاع موج یک و نیم تا دو متر و دوشنبه به ویژه مناطق مرکزی و غربی خلیج فارس ارتفاع موج دو و نیم متر تا سه متر منطقه برآورد می شود.

همچنین روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه خلیج فارس طوفانی نیز خواهد بود طی این مدت ارتفاع موج در دریای عمان بین یک تا یک ونیم متر است.

دوشنبه و سه شنبه دریای خزر مواج و طوفانی خواهد بود. دوشنبه ارتفاع موج به ویژه در نواحی شرقی دریای خزر بین یک و نیم تا دو متر پیش بینی می شود.

از این رو توصیه می شود طی این مدت در مناطق مذکور احتیاط لازم در تردد شناورهای سبک، نیمه سبک و تفریحی در نظر گرفته شود.

کهگیلویه و بویراحمد در آماده باش!

همچنین سخنگوی وزارت کشور گفت: بیشترین بارندگی را برای استان‌های لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و جنوب ایلام پیش‌بینی می‌کنند.

سلمان سامانی افزود: با استانداران این استان‌ها جهت اطمینان از آماده‌باش کامل تماس گرفتم، ستاد بحران در هر ۵ استان تشکیل جلسه داده است و پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌اند.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=299430
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما