جمعه 24 اسفند 1397 - 13:47

پیشنهاد دکتر پورمحمدی برای اصلاح نواقصات اقتصادی و بودجه ای ایران/عزم جدی برای اصلاح 36 هزار میلیارد یارانه پنهان

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: یارانه‌های پنهان حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان براساس گزارش دیوان محاسبات است که به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و برای اصلاح این امر مخاطره‌پذیر باید عزم جدی در بدنه جامعه و نخبگان ایجاد شود.

به گزارش بویرنیوز، حمید پورمحمدی معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور در نشست تخصصی آسیب‌شناسی نظام بودجه‌ریزی در ایران گفت: ساز و کار سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری باید اصلاح شود.

وی افزود: ضعف جدی در نگارش حقوقی بودجه داریم، طبق قانون باید بودجه عمومی و شرکت‌ها را به مجلس بدهیم، آنچه قانون‌گذار خواسته از درآمد شرکت‌ها فقط ذکر یک بند درآمدی است، اما با این حال ما 30 بند در این رابطه می‌آوریم.

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه گفت: مجلس و نمایندگان آن قدر که روی احکام وقت می‌گذارند، روی ارقام بودجه اینگونه وقت نمی‌گذارند و حتی شورای نگهبان هم چنین وقتی نمی‌گذارد، در حال حاضر نظرات مجمع تشخیص مصلحت در رابطه به بودجه مزید بر علت است.

وی افزود:‌ باید ساز و کاری ترتیب داده شود که ثبات‌سازی در برابر شوک‌های نفتی محقق شود و باید با وساطت بانک مرکزی و یا صندوق توسعه ملی در این زمینه کارهای عظیمی صورت گیرد، ضمن اینکه حمایت از تولید و اشتغال در این بین بسیار مهم است.

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد:‌ باید اصلاحات اساسنامه در صندوق توسعه ملی صورت گیرد.

وی بر لزوم برنامه‌ریزی ثابت برای سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی تأکید کرد.

وی گفت: ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی به نرخ صفر درصد براساس گزارش دیوان محاسبات اعلام شده است که این معنایش آن است که این رقم دریافت نشده است.

وی اظهار داشت: باید قواعد شفاف و قابل اندازه‌گیری برای ناظر و مجری به منظور پاسخگویی بهتر محقق شود که این امر می‌تواند موضوعات مختلف توسط آنها را سهل‌تر و رصد بهتر صورت گیرد.

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: یارانه‌های پنهان حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان براساس گزارش دیوان محاسبات است که به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و برای اصلاح این امر مخاطره‌پذیر باید عزم جدی در بدنه جامعه و نخبگان ایجاد شود.

وی تصریح کرد: ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون یورو با موافقت مقام معظم رهبری به سقف بودجه سال آینده اضافه شده است که این امر برای افزایش و ارتقای توان دفاعی کشور و همچنین بخشی از این منابع برای توسعه زیرساخت‌های آب، برق، گاز روستایی در نظر گرفته شده است.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه سازمان برنامه و بودجه منابع را باید حداکثری پیش‌بینی کند، گفت: برای سال 98 ، 407 هزار میلیارد تومان منابع دیدیم، اما 500 هزار میلیارد تومان تحویل می‌گیریم و این که این افزایش منابع از کجا آمد ما با آن دست به گریبان خواهیم بود، چرا که درآمدهای نفت، مالیات و گمرک کاهش می‌یابد.

معاون اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه به مفروضات ارقام کلان لایحه بودجه سال 98 اشاره کرد و یادآور شد: منابع درآمدی، میزان صادرات نفت،‌ قیمت و هزینه‌ها محدودیت‌های بودجه هستند که این موضوع شرایط را سخت می‌کند. منابع محدود و مصارف بالا است. همچنین باید نوسان ارزی و تورم را به آن اضافه کنیم که باعث شده دستگاه‌ها منابع بیشتری طلب کنند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=299166
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما