پنجشنبه 23 اسفند 1397 - 8:42

پیش‌بینی بازار خودرو در سال ۹۸/ تولید خودرو ۵۰۰ هزار دستگاه کاهش می‌یابد

برنامه تولید خودرو در سال ۹۸ رقم ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه است این برنامه در سال جاری تولید ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه بود یعنی در سال اینده ۴۵۰ هزار دستگاه کمتر تولید می‌شود.

به گزارش بویرنیوز– در سال ۹۷ بحران تولید تا جایی پیش رفت که آمارها کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی تولید روزانه خودروسازان را نشان می‌داد. ایران خودرو و سایپا که روزانه بیش از ۲۵۰۰ دستگاه خودرو تولید می‌کردند، تولیداتشان به شدت کاهش پیدا کرد.

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید خودرو در بهمن ماه سال جاری با کاهش ۵۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو شد و تولید خودرو در بهمن ماه سال جاری به ۵۹ هزار و ۸۲ دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که رقم ۱۴۶ هزار و ۴۲۴ دستگاه بود ۵۹.۶ درصد کاهش داشته است.

صنعت خودرو صنعتی است که حدود ۶۰ رشته صنعتی را سوار بر اشتغال خود کرده و طبیعتا رونق در آن بخش عمده‌ای از صنعت و تجارت کشور را با خود همراه می‌کند.

بر اساس آمار‌های اعلام شده تولید انواع سواری در بهمن ماه با کاهش ۶۰/۴ درصدی روبرو شده است. میزان تولید سواری در بهمن ماه امسال به ۵۴ هزار و ۹۶۵ دستگاه رسیده؛ در حالی که میزان تولید آن در مدت مشابه سال گذشته ۱۳۸ هزار و ۹۱۳ دستگاه بوده است.

کمترین کاهش تولید مربوط به وانت است که از ۵۱۴۱ دستگاه در بهمن ماه سال گذشته به ۳۷۴۷ دستگاه در بهمن امسال رسیده و کاهش ۲۷/۱ درصدی را تجربه کرده است.

آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که هیچ نوع خودرویی در بهمن ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد تولید نداشته است.

همچنین تولید انواع خودرو در ۱۱ ماهه نخست سال جاری نیز کاهش ۳۷/۸ درصدی داشته است؛ به‌گونه‌ای که تولید انواع خودرو از یک میلیون و ۴۰۴ هزار و ۱۰۰ دستگاه در ۱۱ ماهه نخست سال گذشته به ۸۷۳ هزار و ۲۴۳ دستگاه رسیده است.

محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور می‌گوید: در سال ۹۷ میزان تولید انواع خودرو ۴۰ درصد کاهش داشته است و مسائل و مشکلات مربوط به نوسان‌های ارزی و تصمیمات دولت منجر به این کاهش تولید شد.

او با اشاره به میزان تولید خودرو در سال آینده می‌گوید: برنامه تولید در سال ۹۸ رقم ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه است البته برنامه تولید در سال جاری نیز رقم ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه بود که از این میزان ۹۰۰ هزار دستگاه تولید شد و مابقی آن جزء تعهدات خودروسازان محسوب می‌شود.

نجفی منش با اشاره به فروش فوری و پیش فروش خودروها از سوی دو خودروساز می‌گوید: فروش فوری باعث شد بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از حباب قیمتی شکسته شود اما درصددیم با اجرای توافق ۸ ماده‌ای خودروسازان و ارگان‌های مربوطه سایر مشکلات خودروسازان را در سال جدید حل کنیم.

در توافق ۸ ماده‌ای خودروسازان و ارگان‌های مربوطه آمده است «که رضایت متقاضیان در مرحله اول باید توسط خود شرکت‌های نمایندگی جلب شود و درصورت مراجعه مشتریان به کمیته رسیدگی، نماینده شرکت‌ها باید برای جلب رضایت مشتری در جلسات ترافعی حضور یابند.»

در بخش دیگر این توافق آمده است: «با توجه به حجم گسترده مراجعات متقاضیان به شعب برای تسریع کار و جلب رضایت مشتریان، شرکت‌های نمایندگی به پنج دسته تقسیم می‌شوند و نمایندگانی از انجمن واردکنندگان خودرو و تعزیرات به پرونده‌های مطروحه رسیدگی خواهند کرد و تنها درصورت عدم جلب رضایت مشتریان از سوی شرکت‌ها پرونده‌ به شعب تعزیرات ارجاع داده خواهد شد.»

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=299071
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما